Op welke manier informeert deze school de ouders?
In het schoolleven is een aantal vaste momenten van contact en informatie tussen school en ouders. We beschrijven ze hieronder:
Oudercontacten:
1. Afstemmingsgesprekken
Aan het begin van het schooljaar vinden er afstemmingsgesprekken plaats. Deze gesprekken zijn bedoeld om kennis te maken met elkaar als ouders en leerkrachten. In deze gesprekken staat de afstemming tussen de ouders en leerkrachten centraal. Graag horen de leerkrachten van de ouders hoe zij hun kind zien en waar de leerkrachten misschien extra aandacht aan moeten besteden. We vinden het fijn als de kinderen bij deze gesprekken aanwezig zijn. We willen graag alle ouders spreken.
2. Ouder/kind gesprekken
Om de ouders zo goed mogelijk over de voortgang van de ontwikkeling van de kinderen op de hoogte te houden zijn er twee gespreksmomenten per schooljaar. Op deze avonden kunt u met de leerkrachten over de vorderingen van uw kind(eren) spreken. We vinden het fijn als uw kind bij deze gesprekken aanwezig is. Als alles met uw kind(eren) naar wens verloopt, laten wij het aan u over al dan niet te komen. Indien echter de vooruitgang van uw kind voor ons aanleiding geeft tot zorgen, dan verzoekt een van de leerkrachten u om op school te komen. Datzelfde is het geval als er tussentijds opvallende zaken m.b.t. het gedrag of het leerproces van uw kind zijn. De leerkracht zal u in een dergelijk geval persoonlijk via de mail of telefonisch benaderen. Het bovenstaande beschrijft wanneer wij u uitnodigen om contact te onderhouden. U kunt natuurlijk zelf ook altijd contact opnemen met een van de leerkrachten als u vragen hebt over de ontwikkeling van uw kind.
3. Inloopmoment
Een à twee keer per schooljaar mogen de kinderen hun ouders het werk, de spelletjes en dergelijke op school laten zien.
4. Gewoon binnenlopen! Kinderen laten graag zien wat ze op school gemaakt hebben en wat ze in hun schriftjes gedaan hebben. Voor schooltijd is hier geen tijd voor, maar na schooltijd bent u van harte welkom! Wij vinden het alleen maar leuk als u na schooltijd eens binnenloopt met uw kind. Er is dan ook de mogelijkheid om de leerkracht eventueel wat vragen te stellen.
5. Informatievoorziening
- Nieuwsbrief
Eenmaal per maand verschijnt Het Hoekjournaal, de nieuwsbrief van de school. U leest in Het Hoekjournaal over alle belangrijke gebeurtenissen op school. - Website
De Hoeksteen beschikt over een actuele website. Op deze website vindt u o.a. informatie van de school, Het Hoekjournaal, nieuwsbrieven, foto’s en informatie over en van de diverse groepen.De website van De Hoeksteen is: www.cbsdehoeksteenzeist.nl. Op de website worden foto’s van kinderen en groepen kinderen gepubliceerd. Er zullen geen herleidbare namen worden gebruikt als onderschrift. Ieder schooljaar moet u schriftelijk toestemming geven voor het plaatsen van foto’s op de website.
5. Parnassys en Parro
Er wordt zowel via Parro als via Parnassys met ouders gecommuniceerd. Parro wordt gebruikt voor korte berichten en om foto’s van de kinderen te delen. Parnassys wordt gebruikt voor langere berichten. Leerkrachten reageren uiterlijk binnen een week op mails. Ze reageren niet direct, omdat ze bijvoorbeeld iets na moeten vragen, maar ook omdat ze bijvoorbeeld vergaderingen, oudergesprekken, cursus of iets anders hebben na schooltijd. E-mail is een snel medium en geschikt voor niet-urgente doeleinden. Inhoudelijke vragen kunt u beter in een persoonlijk gesprek met de leerkracht bespreken. De toetsresultaten en persoonlijke gegevens zijn in te zien in het ouderportaal van Parnassys. Als uw kind start op school, ontvangt u hiervoor inloggegevens. U kunt in het ouderportaal en Parro tevens aangeven wat u wel/niet wilt op het gebied van privacy.
6. Gescheiden ouders
Wanneer ouders gescheiden leven, zijn we verplicht om beide ouders te informeren. We houden ons aan het protocol ‘gescheiden ouders’. Hierin is o.a. vastgesteld dat informatie aan beide ouders wordt verstrekt. Tevens hebben beide ouders recht op een gesprek met de leerkracht. Onze voorkeur gaat uit naar een afspraak met een of beide ouders. Wanneer u uw nieuwe partner mee wilt nemen naar het gesprek, moet dat altijd in overleg met de andere ouder van het kind. De nieuwe partner mag dan alleen toehoorder zijn.