Basisschool de Griffel

De Clomp 2002 3704 KC Zeist

Schoolfoto van Basisschool de Griffel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Naast de observaties en tussentijdse methode-gebonden toetsen worden de volgende toetsen afgenomen:
- IEP methode-onafhankelijke toetsen (van groep 3 tot en met groep 8 worden deze 2x per schooljaar afgenomen)
- NIO (groep 8)
- IEP doorstroomtoets (groep 8) 

Al deze toetsgegevens geven de school een gedegen onafhankelijk beeld van de kennis, leerbaarheid en onderwijsbehoeften van een leerling. In combinatie met de bevindingen van de leerkracht en de visie van ouders en het kind kan hiermee een goed onderbouwd advies afgegeven worden. 

Doorstroomtoets  
Vanaf schooljaar 2023-2024 heet de eindtoets voortaan doorstroomtoets. Dit geldt voor alle eindtoetsen van verschillende toets aanbieders. De IEP Eindtoets heet dus vanaf volgend schooljaar de IEP Doorstroomtoets. Daarnaast wordt de afname vervroegd van april naar februari.
De IEP Doorstroomtoets zal qua inhoud niet veranderen.
De naam verandert omdat door deze naam beter duidelijk wordt dat de leerling zich ook na het afnemen van de toets in groep 8 blijft ontwikkelen. Eind maart melden alle leerlingen zich in dezelfde week aan voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur en op het voor hen best passende niveau. Bij een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen.
Tijdspad 2023-2024: Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
-Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets
-Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets
-Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van de school het definitieve schooladvies
-Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school*


* Voor leerlingen uit het primair onderwijs (po), het speciaal onderwijs (so) en het speciaal basisonderwijs (sbo) die de overstap maken naar het vso, geldt de centrale aanmeldweek niet.   

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Voor het optimaal volgen van de leerlingen vergelijken wij de resultaten van observaties, methodegebonden toetsen en de methode-onafhankelijke toetsen. Bij de kleutergroepen wordt voor het volgen van de ontwikkeling van kinderen gebruik gemaakt van de methode Kijk!. Iedere maand voeren de leerkrachten hun observaties van de ontwikkeling van alle leerlingen in dit systeem in. Op basis van deze observaties wordt de ontwikkeling van de leerlingen gevolgd, wordt de leerstof bepaald en worden rapporten geschreven (eind groep 1 bij doorstroming naar groep 2, midden groep 2 en eind groep 2).

Vanaf groep 3 worden methodegebonden toetsen afgenomen. Deze toetsen geven per leerdoel aan in hoeverre de leerling de aangeboden leerstof beheerst. Tweejaarlijks worden methode-onafhankelijke toetsen (IEP) afgenomen. Al deze toetsresultaten worden ingevoerd in het leerlingvolgsysteem ParnasSys. Analyse van de resultaten op leerling-, groeps- en schoolniveau vinden plaats in ParnaSys en IEP. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt jaarlijks gevolgd middels een aantal vragenlijsten en observatie-instrumenten.  Analyse van deze toetsen en vragenlijsten geeft ons, in combinatie met onze observaties in de klas, goed inzicht in de onderwijsbehoeften van elk kind. Hierdoor kunnen wij ons onderwijs zo goed mogelijk op het kind en de groep afstemmen.

De toetsresultaten en observaties door de leerkracht worden meerdere keren per jaar besproken met de intern begeleider tijdens de groepsbesprekingen. Vervolgens wordt nagegaan welke interventies er op groeps- en/of individueel niveau wenselijk zijn. De groeps- en schoolresultaten worden tevens op team- en stichtingsniveau besproken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voortgezet Onderwijs
Hoe komt het schooladvies tot stand?
Eind groep 7 geven wij het voorlopig advies en halverwege groep 8 het eindadvies. Dit eindadvies wordt gebaseerd op:
-Werkhouding, inzet, motivatie, taakgerichtheid vanaf midden groep 5
-Leervorderingen (de resultaten van de IEP toetsen en de methode-gebonden toetsen vanaf midden groep 5)
-NIO-toets in groep 8 
-Uitslag van een eventuele IQ-test
Om naar een bepaald schooltype te kunnen is het van belang te kijken naar de werkhouding en de motivatie van een leerling. 

Voor het bepalen van het advies wordt – naast werkhouding en motivatie - gekeken naar de cognitieve ontwikkeling van de leerling bij:
-Begrijpend lezen
-Rekenen en wiskunde
-Technisch lezen
-Spelling
De eerste twee onderdelen tellen hierbij het zwaarst. We gebruiken de methode gebonden en de niet-methode gebonden toetsen vanaf midden groep 5. De leerkrachten van onze school kennen de leerlingen goed en zij weten wat een leerling wel en nog niet kan. In overleg met de intern begeleiders en de leerkracht(en) van groep 7 wordt een advies voor de basisschool afgegeven. Het advies dat basisscholen geven is bepalend. Het wordt in een gesprek met ouders en leerling besproken en toegelicht. Ons streven is wel dat ouders/verzorgers en de leerling zich kunnen vinden in het advies. Ouders/verzorgers en hun kind kunnen scholen gaan bezoeken die bij het gegeven advies passen. Leerkrachten schrijven het onderwijskundig rapport en sturen dat op naar de school van keuze. Daarin staat wat de onderwijsbehoeften van een leerling zijn en hoe de leerling het op de basisschool heeft gedaan. Ook het advies dat de school heeft afgegeven staat in dit onderwijskundig rapport. Nadat het advies aan de leerling en ouders/verzorgers is besproken en definitief vastgesteld, wordt ook nog de doorstroomtoets afgenomen. Het kan voorkomen dat een leerling deze toets beter maakt dan verwacht. In dat geval  kunnen we het advies aanpassen. Als een leerling minder goed heeft gescoord dan verwacht, heeft dit geen gevolgen voor het advies.

Wij volgen onze leerlingen de eerste drie jaar in het VO en kunnen constateren dat de adviezen die de leerlingen hebben gekregen over het algemeen goed aansluiten. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Elke school is verantwoordelijk voor een veilig en prettig schoolklimaat. Met een veilig schoolklimaat willen wij de sociale, psychische en fysieke veiligheid van de leerlingen borgen. Om de sociale veiligheid te bevorderen werken wij op de Griffel met het programma van De Vreedzame School. Dagelijks worden hier lessen en oefeningen uit gegeven.    

Scholen gebruiken observatie- en/of screeningslijsten om de sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen in beeld te brengen en een methodiek om de sociale veiligheid van leerlingen te bevorderen. De Griffel gebruikt hiervoor de methode Kijk! voor de groepen 1 en 2.
Voor de groepen 3 tot en met 8 maken wij gebruik van op de sociaal-emotionele monitor van De Vreedzame School en IEP. 
Ieder schooljaar zetten we de Leerlingtevredenheidspeiling uit voor de groepen 6 t/m 8 vanuit Vensters PO. Dit doen wij in afstemming met alle scholen van onze stichting. Als school hebben we besloten de Leerlingtevredenheidspeiling nog een extra keer in een schooljaar op eigen initiatief af te nemen als evaluatie voor onszelf.
Waar nodig neemt de school maatregelen ter verbetering van de sociale veiligheid. Wij leggen verantwoording af over het sociale veiligheidsbeleid in ons schooljaarverslag.   

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • vertrouwen
  • veiligheid
  • verbinding

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De onderwijsinspectie heeft aan de Griffel een basisarrangement toegekend.

Terug naar boven