Basisschool de Griffel

De Clomp 2002 3704 KC Zeist

Schoolfoto van Basisschool de Griffel

Het team

Toelichting van de school

Het team van de Griffel bestaat uit een goede mix van startende en ervaren leerkrachten die allen professioneel en betrokken zijn. Daarnaast werken een remedial teacher, leraarondersteuner, muziekleerkracht, vakleerkracht bewegingsonderwijs en een conciërge op onze school.

Het team is gedreven en wil graag het onderwijs voor de leerlingen zo goed mogelijk afstemmen op de onderwijsbehoeften van kinderen. Naast teamscholingen worden jaarlijks ook individuele nascholingen door collega's gevolgd. Doordat wij met werkgroepen (ontwikkelteams) werken krijgen leerkrachten tevens de mogelijkheid zich te specialiseren op een bepaald vakgebied. Dit verhoogt niet alleen de kwaliteit van de inhoud van ons onderwijs maar geeft collega's ook de gelegenheid zich te specialiseren. 


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als personeelsleden verlof hebben (door ziekte of om persoonlijke omstandigheden), wordt er vervanging geregeld vanuit de vervangingspool Transvita (stichtingsvervanging).

Protocolvervanging
Hoe te handelen bij het regelen van kortdurende vervanging?
-Directie, intern begeleider en remedial teacher worden (in principe) niet ingezet voor vervanging.
-Directie en/of MT regelt de vervanging. Voor vervanging maken wij gebruik van de invalpool van Transvita.
-Extra inzet van parttimers.
-Interne verschuiving van leerkrachten (verdelen van de ‘pijn’).

Inzet LIO-stagiair(e)s (leraar in opleiding)
LIO’s blijven altijd op hun plek (kunnen wel vervangen in eigen stagegroep).
Onderwijsassistenten, stagiaires worden ingezet onder eindverantwoordelijkheid van de groepsleerkracht.
Verdelen van de groep (kinderen krijgen werk mee).
De groep blijft thuis (zo snel als mogelijk bekend maken aan ouders i.v.m. opvang).
Wanneer ouders geen opvang kunnen regelen thuis worden kinderen in een andere groep opgevangen.

Hoe te handelen als de vervanging langer gaat duren?
-Directie, intern begeleider en remedial teacher worden (in principe) niet ingezet voor vervanging.
-Eigen invalpool, externe invallers, vrijwillige inzet parttimers.
-Indien mogelijk inzet LIO-begeleider of LIO in eigen stage groep.
-Indien mogelijk onderwijsondersteuners en stagiaires voor langere termijn in te zetten.
-Online onderwijs op gezette tijden door bijv. een onderwijsondersteuner of stagiaire. 
-Schema maken voor het bij toerbeurt thuis blijven van groepen met vroegtijdige bekendmaking aan ouders. 

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

ZorgAdviesTeam (ZAT)

Op de Griffel overleggen wij structureel en laagdrempelig met partners in de wijk om preventief te kunnen blijven handelen. Deze partners hebben zich verenigd in een ZorgAdviesTeam (ZAT). De ZAT-overleggen zijn heel waardevol omdat er met elkaar gekeken wordt het onderwijs zo passend mogelijk te maken en begeleiding te bieden aan leerlingen. Indien nodig wordt onderzocht of een passende andere school nodig is. Daarnaast willen we middels het ZAT de verschillende expertises vanuit de diverse disciplines in de wijk bundelen en benutten, waardoor we sneller en gerichter kunnen handelen.

Dat doen we middels:
-Het verbinden van onderwijs en jeugdhulp. Onderwijs en jeugdhulp zijn nog twee verschillende werelden. Het ZAT wil bereiken dat het normaal wordt dat scholen en jeugdhulp elkaar goed kennen en vroegtijdig met elkaar, ouders en de kinderen afstemmen en sparren;
-Het inplannen van bijeenkomsten 1 keer per zes weken. Deze overleggen zorgen voor korte lijnen en snelle interventies indien nodig;
-Vroegsignalering Versterken. Door preventief te werken zal escalatie van problematiek minder vaak en snel plaatsvinden;
-Professionalisering van het onderwijspersoneel, onder meer door kennisoverdracht door verschillende experts binnen het ZAT aan school.

De verschillende betrokkenen bij het ZAT zijn:
-Basisschool de Griffel (directie en interne begeleiders);
-Samenwerkingsverband ZOUT (schoolondersteuner): gedrag, de cognitieve ontwikkeling of de leerprestaties;
-Centrum Jeugd en Gezin (CJG) gemeente Zeist (schoolcontactpersoon): gedrag en/of thuissituatie;
-GGD Regio Utrecht: gezondheid;
-Leerplicht gemeente Zeist: naleving leerplicht en aanpak schoolverzuim;
-Eventueel wijkagent en buurtwerker: veiligheid.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op de Griffel wordt gewerkt met een vijf gelijke dagen-model, waarbij alle groepen per week 26,25 uur les krijgen.
Alle leerlingen van de groepen 1 t/m 8 gaan elke dag van 8.30 uur tot 14.00 uur naar school. 
De lesroosters zijn beschikbaar bij de groepsleerkrachten of directie van de school.



Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op de Griffel bieden we onderwijs aan leerlingen van vier tot twaalf jaar. De onderwijsbehoeften van uw kind zijn het uitgangspunt: wat heeft uw kind nodig om een volgende stap te kunnen maken in zijn ontwikkeling? Een constructieve samenwerking tussen ouders en school, waarbij wederzijds de rechten en plichten duidelijk zijn, is onontbeerlijk.

Op basis van de onderwijsbehoeften worden de kinderen van een groep geclusterd in drie instructiegroepen: de basisgroep, de intensieve groep en de verrijkingsgroep. Deze indeling wordt vastgelegd in een groepsplan in ParnasSys, waarin ook de doelen voor een bepaalde periode staan beschreven. Dit groepsplan wordt tweemaal per jaar opgesteld door leerkrachten en de intern begeleider, geëvalueerd en elke 8 weken (indien nodig) bijgesteld. Er wordt per vakgebied gekeken of de leerling nog in de juiste instructiegroep zit en of dat gewijzigd moet worden. 

Voor sommige leerlingen is meer nodig dan de indeling in een van deze groepen. Hieronder wordt beschreven welke faciliteiten we op de Griffel hebben voor leerlingen met specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften.

Meer- en hoogbegaafde leerlingen
In iedere klas zijn leerlingen die de basisstof snel onder de knie hebben. Leerlingen die meer nodig hebben kunnen wij goed voorzien in hun onderwijsbehoeften. 
In het groepsplan worden zij ingedeeld in de verrijkingsgroep. Deze groep heeft minder instructie en meer uitdaging nodig dan de basisgroep. Deze extra uitdaging kan plaatsvinden op vier sporen, net wat past bij de leerling:
1) verdieping/verbreding op één vakgebied in de reguliere groep (binnen de methode en/of met Levelwerk) 
2) verdieping/verbreding op alle vakgebieden in de reguliere groep (binnen de methode en/of met Levelwerk) 
3) verdieping/verbreding op alle vakgebieden in de reguliere groep (met Levelwerk) én een dagdeel Uitdaagklas per week met gelijkgestemden buiten de groep
4) een groep voor hoogbegaafde leerlingen die zes dagdelen in de HB-groep les krijgen en vier dagdelen in de reguliere groep
Zie voor verdere informatie het protocol meer- en hoogbegaafdheid

Leerlingen met dyslexie
Op iedere school zijn er leerlingen bij wie de lees- en/of spellingontwikkeling vertraagd verloopt. Het signaleren van een vertraagde lees- en/of spellingontwikkeling begint bij de leerkracht en de intern begeleider. Continu vindt signalering van de lees- en spellingvaardigheid plaats door de leerkracht, met daarnaast diverse toetsmomenten. Aan de hand daarvan wordt nagegaan wat de kinderen aan extra instructie en oefening nodig hebben om de doelen voor het lees- en spellingonderwijs te behalen. Wanneer een kind ondanks de structurele extra instructie en oefening de doelen niet behaalt, kan er aan dyslexie gedacht worden. Het vaststellen van dyslexie moet gedaan worden na uitgebreid onderzoek door een GZ-psycholoog. Om dit onderzoek vergoed te krijgen, moet voldaan worden aan door de overheid vastgestelde criteria met betrekking tot achterstand en hardnekkigheid van het probleem. Ouders kunnen ook besluiten om zelf onderzoek te laten uitvoeren door een GZ-psycholoog. Wanneer een dyslexieverklaring is afgegeven, heeft de leerling recht op bepaalde aanpassingen die helpen het werk goed te doen. Per leerling wordt gekeken welke maatregelen nodig zijn. Zie voor verdere informatie het dyslexieprotocol op de website van de school.

Leerlingen met dyscalculie
Op iedere school zijn ook leerlingen bij wie de rekenontwikkeling vertraagd verloopt. Als dit gesignaleerd wordt door de leerkracht, remedial teacher en/of intern begeleider geven wij leerlingen in eerste instantie extra en andere instructie en extra oefentijd. Als dit onvoldoende resultaat oplevert, kan de intern begeleider besluiten nader onderzoek te doen. Daaruit kunnen adviezen komen om de rekenontwikkeling van de leerling te stimuleren. Als dit alles onvoldoende helpt, kan aan dyscalculie gedacht worden. Wanneer de diagnose dyscalculie is gesteld door een GZ-psycholoog, heeft de leerling recht op bepaalde aanpassingen die de rekenontwikkeling ondersteunen. Per leerling wordt gekeken welke compenserende en dispenserende maatregelen nodig zijn. Zie voor verdere informatie het dyscalculieprotocol op onze website.

Leerlingen die meer moeite hebben met het opnemen van de leerstof
Leerlingen die meer moeite hebben met het opnemen van de leerstof krijgen zoveel mogelijk onderwijs dat aansluit op hun onderwijsbehoeften. In het groepsplan worden zij ingedeeld in de intensieve groep. De leerstof wordt waar nodig aangepast en de oefentijd om vaardigheden aan te leren wordt uitgebreid. Eventueel volgt de leerling een eigen leerlijn voor een bepaald vakgebied. Dit wordt vastgelegd in het ontwikkelingsperspectief. Als de achterstanden ten opzichte van leeftijdgenoten erg groot worden, of als het welbevinden van een leerling onder druk komt te staan, moet bekeken worden of we als school nog wel kunnen zorgen voor een passende leeromgeving. Hiervoor schakelen we als school vaak de specialisten van het samenwerkingsverband ZOUT in om met ons mee te denken. 

Leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften (schoolondersteuning vanuit het samenwerkingsverband ZOUT)
Basisschool de Griffel kan leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften voor een visuele, auditieve of motorische beperking, een vertraagde spraak-taalontwikkeling, een langdurige ziekte of een lichamelijke beperking in principe opvangen, mits daarvoor specifieke en gerichte begeleiding voor wordt gegeven. Bij leerlingen met een verstandelijke beperking moet worden nagegaan of we de leerlingen een passende leeromgeving kunnen bieden. Afhankelijk van de ondersteuningsbehoefte van het kind en de ondersteuningsbehoeften van andere leerlingen in de groep kunnen we in sommige gevallen leerlingen met een milde vorm van ADHD, ADD of een stoornis in het autistisch spectrum  (ASS) opvangen wanneer zij aanspreekbaar zijn op hun gedrag en in hun thuissituatie goede ondersteuning krijgen. Voor leerlingen die te vaak grensoverschrijdend gedrag vertonen, wordt naar een passende oplossing gezocht. Zie voor verdere informatie het ondersteuningsprofiel- en plan op onze website.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambitie is om ons onderwijs zoveel als mogelijk af te stemmen op de onderwijsbehoefte van een kind. Dit zal nooit 100% maatwerk kunnen worden, maar ons streven is wel om binnen de mogelijkheden die wij hebben zo goed mogelijk aan te sluiten bij elk kind. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Griffel heeft geen specifiek VVE aanbod. Wel hebben wij een schakelklas voor kinderen, die extra taalondersteuning nodig hebben voor 1,5 uur in de week. Deze schakelklas voorziening is voor kinderen in groep 1/2 en 4.  

Terug naar boven