School voor Speciaal Basisonderwijs de Stuifheuvel

Graaf Lodewijklaan 2 3708 DM Zeist

Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs de Stuifheuvel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Aan het eind van de basisschoolperiode maken de leerlingen de doorstroomtoets. Wij gebruiken ROUTE-8 om de eindresultaten in beeld te brengen. De leerlingen hebben al een definitief schooladvies ontvangen voordat de doorstroomtoets plaatsvindt. 

Mocht een leerling onverhoopt toch beter scoren op de doorstroomtoets in vergelijking met eerdere opbrengsten, dan gaat de school opnieuw in gesprek met de ouders en bekijken we met elkaar of het gekozen niveau/nieuwe school nog steeds passend is. Mocht een leerling lager scoren dan verandert er niks aan het schooladvies.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden gemeten door de methodetoetsen en de toetsen van Leerling in Beeld en voor de kleuters hanteren wij het volgsysteem Leerlijnen vanuit Parnassys.



2 keer per jaar organiseren wij per bouw een datamuur waarin we alle gegevens analyseren en waar we nieuwe doelen en afspraken met elkaar maken voor de volgende periode.  



 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De leerlingen krijgen in leerjaar 7 een voorlopig advies. Dit advies wordt in afstemming van orthopedagoog, IB, directie en leerkracht(en) vastgesteld op basis van data (observaties, toets gegevens). In december volgt in groep 8 het definitieve schooladvies. In de tussentijd nemen we bij alle leerlingen waar toestemming van ouder(s)/verzorger(s) wordt gegeven de ADIT af, om zo de meest actuele gegevens te hebben die ook nodig zijn voor de overdracht naar het VO.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Vreedzame School  

De Stuifheuvel is een Vreedzame school. We besteden op groeps- en schoolniveau veel aandacht aan de sociaal-emotionele vorming van de leerlingen. De kinderen leren zichzelf kennen en worden weerbaar. Zij leren goed met anderen omgaan en anderen te waarderen. In de groepen wordt iedere week een les van De Vreedzame School gegeven. Leerlingen en leerkrachten geven elkaar regelmatig 'opstekers' (complimenten) en leren 'afbrekers' (negatieve opmerkingen) te vermijden (www.devreedzameschool.nl). De leerlingen ontdekken verschillende manieren om met boosheid om te gaan: als leeuw: hard, knokken, agressief reageren    als schildpad: zacht, weglopen, wegkruipen,  niet zeggen wat je er van vindt   als pauw: stevig, aanpakken, trots op een goede manier zeggen wat je er van vindt   Binnen deze lessen leren de leerlingen ook hoe ze conflicten kunnen oplossen.

We leren de kinderen naar het model van de pauw te handelen. In alle groepen hangt het stappenplan ‘praat het uit’. De kinderen leren om volgens een aantal vaste stappen een conflict op te lossen:

1. STOP!  Afkoelen! 

2. Praat en luister: wat willen jullie allebei? 

3. Bedenk zoveel mogelijk oplossingen voor het probleem. 

4. Kies een win-win-oplossing. Maak een plan en voer het uit! 
 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Ik mag mezelf zijn/hoor erbij.
  • We zorgen voor elkaar.
  • Ik laat zien wat ik kan.

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Onderwijsinspectie heeft in juni 2013 de Stuifheuvel bezocht. De conclusie is dat wij onze goede kwaliteit van drie jaar geleden hebben gehandhaafd en dat de Stuifheuvel zich verder heeft ontwikkeld.

Terug naar boven