Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle speciaal basisonderwijs scholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635147" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De Vreedzame School
De Stuifheuvel is een Vreedzame school. We besteden op groeps- en schoolniveau veel aandacht aan de sociaal-emotionele vorming van de leerlingen. De kinderen leren zichzelf kennen en worden weerbaar. Zij leren goed met anderen omgaan en anderen te waarderen. In de groepen wordt iedere week een les van De Vreedzame School gegeven. Leerlingen en leerkrachten geven elkaar regelmatig 'opstekers' (complimenten) en leren 'afbrekers' (negatieve opmerkingen) te vermijden (www.devreedzameschool.nl). De leerlingen ontdekken verschillende manieren om met boosheid om te gaan: als leeuw: hard, knokken, agressief reageren als schildpad: zacht, weglopen, wegkruipen, niet zeggen wat je er van vindt als pauw: stevig, aanpakken, trots op een goede manier zeggen wat je er van vindt Binnen deze lessen leren de leerlingen ook hoe ze conflicten kunnen oplossen.
We leren de kinderen naar het model van de pauw te handelen. In alle groepen hangt het stappenplan ‘praat het uit’. De kinderen leren om volgens een aantal vaste stappen een conflict op te lossen:
1. STOP! Afkoelen!
2. Praat en luister: wat willen jullie allebei?
3. Bedenk zoveel mogelijk oplossingen voor het probleem.
4. Kies een win-win-oplossing. Maak een plan en voer het uit!
De Onderwijsinspectie heeft in juni 2013 de Stuifheuvel bezocht. De conclusie is dat wij onze goede kwaliteit van drie jaar geleden hebben gehandhaafd en dat de Stuifheuvel zich verder heeft ontwikkeld.