Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Als school hebben we te maken met een voortdurende instroom van leerlingen die een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) krijgen voor het Speciaal Basis Onderwijs (SBO). Dit maakt het bij de start van een schooljaar altijd moeilijk om de juiste groepen samen te stellen die qua leeftijd bij elkaar horen en ook onderwijs- en ondersteuningsbehoeften hebben waar de leerkracht mee kan werken. Daarnaast willen we voor alle leerjaren instroom mogelijk houden, wat in de praktijk niet altijd lukt.
Het moet wel ons streven blijven om alle leerlingen met een TLV te kunnen plaatsen. Ieder kind verdient immers een passende onderwijsplek.
In de groepen 1 en 2 staat het thematisch onderwijs centraal. Het onderwijs wordt aangeboden in thema's, vakgebied overstijgend.
Het spelend leren middels een uitdagende leeromgeving, oa. door het rijk inrichten van hoeken, is ons uitgangspunt.
Ons onderwijs
Op de Stuifheuvel zitten allemaal leerlingen die een bepaalde onderwijs- en/of ondersteuningsvraag hebben. Uitgangspunt van het onderwijs is een ononderbroken leerlijn die aansluit op het niveau van het kind. Dit geldt voor het bevorderen van het sociaal-emotioneel welzijn en voor de leerstof. Kinderen zijn pas aan leren toe als ze (weer) voldoende zelfvertrouwen hebben. De Stuifheuvel heeft dezelfde lesonderdelen (vakken) en kerndoelen als een reguliere basisschool. Voor ons zijn echter de mogelijkheden van iedere individuele leerling het uitgangspunt. Het doel is: eruit halen wat erin zit en daar tevreden mee zijn. Het is voor alle leerlingen belangrijk om op hun eigen niveau en tempo te werken en gerichte instructie te krijgen. Zo kijken we per bouw hoe we het onderwijs kunnen organiseren. Dit betekent in de praktijk dat we er in een bouw voor kunnen kiezen om groep doorbroken te werken op bepaalde vakgebieden of er juist voor kiezen om binnen de eigen groep te differentiëren. Afhankelijk van wat een groep leerlingen van ons vraagt en wat er dan organisatorisch mogelijk is.
Grenzen en mogelijkheden
Wij gunnen elk kind een plek op onze school. Hoe graag we ook alle kinderen zouden willen opvangen, zijn er nu en in de toekomst ook grenzen aan onze mogelijkheden. Deze grenzen staan hieronder specifiek aangegeven:
- Leerlingen waarbij voorwaarden om onderwijs te volgen ontbreken omdat hulpverlening/behandeling voorliggend is.
- Leerlingen met onvoldoende taal-en communicatieve vaardigheden om instructies/opdrachten te kunnen begrijpen en om tot interactie met anderen te komen
- Leerlingen met moeilijk leesbaar gedrag die regelmatig behoefte hebben aan een gecontroleerde time-out plek in verband met hun externaliserende gedragingen
- Leerlingen met een (zeer) laag cognitief niveau en lage zelfredzaamheid, die het uitstroomperspectief dagbesteding hebben
- Als ouder(s)/verzorger(s) niet bereid zijn om samen te werken met de school
- Wanneer het maximaal leerlingenaantal van de school bereikt is
- Wanneer er plaatsing in een specifieke groep wordt gevraagd en de maximale groepsgrootte is bereikt.Voor elke leerling geldt dat er maatwerk gevraagd wordt. De commissie die de toelaatbaarheidsverklaringen afgeeft namens het samenwerkingsverband ZOUT beoordeelt en onderzoekt daarom elke toelaatbaarheidsaanvraag individueel.
Alle leerlingen die met een toelaatbaarheidsverklaring bij ons worden aangemeld zullen besproken worden door het schoolteam om te beoordelen of de school kan voldoen aan de ondersteuningsbehoefte.Commissie van begeleiding (CvB)
Op de Stuifheuvel hebben we 12x per schooljaar een Commissie van Begeleiding (CvB). Hier worden leerlingen ingebracht waar de leerkracht samen met IB een hulpvraag heeft met betrekking tot de onderwijs,-en ondersteuningsbehoefte van een leerling. Structureel zit de kinderarts van de GGD bij dit overleg, evenals de school CJG-er. Op afroep kan bijv. ook leerplicht gevraagd worden aan te sluiten.
Als een leerling ingebracht wordt op het CvB moeten we de ouder(s)/verzorger(s) altijd om toestemming vragen.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Binnen het ondersteuningsplan van SWV ZOUT heeft de basisondersteuning een plek gekregen. Wat hoort er thuis in de basisondersteuning en wat is de status op dit moment? Uit een eerste scan is duidelijk geworden dat we als school aandacht willen besteden aan leerlingen die extra medische ondersteuning nodig hebben en wat we in kunnen zetten om dit te verwezenlijken.
Daarnaast blijft de combinatie van ondersteuning bieden op het gebied van leren én gedrag een uitdaging. Hoe kunnen we er voor zorgen dat leerlingen die op het gebied van gedrag specifieke ruimte en ontwikkeltijd vragen ook een plek kunnen houden binnen onze school? Gedrag is niet het kind, het komt ergens vandaan en daar is rust, tijd en geduld voor nodig om dit op de juiste manier te laten kantelen. Hoe realiseren we dit binnen het team?
Jonge Risico Kinderen (JORIKS-groep)
Leerlingen op SBO de Stuifheuvel worden alleen toegelaten als er een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) vanuit het samenwerkingsverband (SWV) is afgegeven. Veel kinderen stromen direct vanuit een kinderdagverblijf of peuteropvanggroep in, sommige kinderen hebben eerst op een Voor- en Vroegschoolse educatie (VVE) groep gezeten.
Omdat deze leerlingen in hun onderwijs- en ondersteuningsbehoeften iets extra's nodig hebben zijn deze groepen maximaal 12 leerlingen groot en is er altijd een onderwijsassistent aanwezig.
Schoolbreed zetten we de zorg in, in samenwerking met onze partner Youké. Twee dagen per week is er een gedragscoach vanuit Youké beschikbaar binnen de school om ondersteuning te bieden daar waar nodig is. Zo kunnen we zorg inzetten als een leerling hierom vraagt en kunnen we pro actief handelen.