Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Om alle leerlingen het onderwijs en de ondersteuning te kunnen bieden die nodig is voor hun optimale ontwikkeling, is het van belang zicht te hebben op de ontwikkeling en de ondersteuningsbehoeften van leerlingen. De leerkrachten van icb Kaleidoscoop houden zicht op de ontwikkeling van leerlingen door vanaf binnenkomst met behulp van ons leerlingvolgsysteem systematisch informatie te verzamelen over de kennis en vaardigheden van de leerlingen en de sociaal emotionele ontwikkeling.
Zicht op leerresultaten
Voor de kennisgebieden taal en rekenen/wiskunde volgen leerkracht de ontwikkelingen van leerlingen vanaf groep 3 met behulp van genormeerde toetsen van Leerling in Beeld. Vanaf groep drie worden de toetsen Rekenen-Wiskunde, Begrijpend lezen, Taalverzorging en Technisch leestoetsen twee keer per jaar afgenomen. Daarnaast maken de leerkrachten gebruik van methode onafhankelijke toetsen en observaties. De leerlingen van groep 8 maken in het najaar de B8 en in het voorjaar de doorstroomtoets.
In de kleutergroepen wordt gebruik gemaakt van Mijn Kleutergroep. Mijn Kleutergroep is een compleet observatie- en registratiesysteem voor kleuterleerkrachten. Het systeem richt zich op de gebieden rekenen, taal, motoriek en sociaal emotioneel.
Zicht op de sociaal emotionele ontwikkeling
Voor het volgen van de sociaal emotionele ontwikkeling wordt in groep 1 t/m 8 gebruik gemaakt van KANVAS. De vragenlijsten worden twee keer per jaar ingevuld. Daarnaast worden de vragenlijsten in de groepen 5 t/m 8 door de leerlingen ingevuld. In de groepen 4 t/m 8 vullen de kinderen tevens een sociogram in.
Werkwijze
Leerkrachten vergelijken de informatie uit de methode onafhankelijk toetsen, methode gebonden toetsen en de observaties gericht op de sociaal emotionele ontwikkeling met de verwachte ontwikkeling. Deze vergelijking maakt het mogelijk het onderwijs af te stemmen op de onderwijsbehoeften van zowel groepen als individuele leerlingen. Wanneer leerlingen niet genoeg van het aanbod lijken te profiteren, analyseren leerkrachten waar de ontwikkeling stagneert en wat mogelijk verklaringen hiervoor zijn. Vervolgens bepalen zij wat er moet gebeuren om eventuele achterstanden bij leerlingen te verhelpen. Wij gebruiken bij het handelingsgericht werken het PDCA model.
Om kansrijk te adviseren hebben wij een stappenplan opgesteld:
Stappenplan verwijzing VO
Doel: De verwijzing naar het voortgezet onderwijs verloopt volgens vaste stappen en deze stappen worden door alle leerkrachten gevolgd.
Wanneer: vanaf januari groep 7 t/m eind groep 8
Aanpak: Workflow groep 7
Januari: afname M-toetsen + maken van analyse.
Februari: betrokken leerkrachten en intern begeleider bespreken de analyse en noteren voor intern gebruik alvast een eerste versie van het preadvies.
Mei: ouders van toekomstige groep 8-leerlingen worden geïnformeerd over de doorstroomtoets en de workflow groep 7-8.
Begin juni: afname E-toetsen + maken van analyse.
Half juni: leerkrachten groep 7, intern begeleider en leerkrachten groep 8 stellen (voor de zomervakantie) het preadvies vast. De directeur of kwaliteitscoördinator sluit ook aan bij dit overleg. Leerkracht groep 7 vult voor iedere leerling het “format preadvies groep 7” in.
Eind juni: leerkracht groep 7 voert gesprekken met ouders en leerling en geeft een preadvies. Indien nodig sluit de intern begeleider aan bij het gesprek.
Workflow groep 8
Eind oktober: afname B-toets (Leerling in beeld) voor alle kinderen.
2e/3e week november: kind/ouder gesprekken m.b.t. de ontwikkeling van de leerling. De centrale vraag is: ligt de leerling op koers t.o.v. het preadvies? Resultaat B-toets wordt besproken.
November: leerlingen kunnen open dagen bezoeken van het VO, ze krijgen hier ook informatie over op school. Groep 8 bezoekt 1 of 2 VO scholen met de leerkracht, ouders krijgen het advies om zelf met hun kind open dagen te bezoeken.
December: leerkrachten groep 7 en 8, intern begeleider en schoolleider stellen definitief advies vast.
Januari (2e/3e week): de leerkracht voert adviesgesprekken met ouders en leerling. Het voorlopige schooladvies is opgebouwd uit: het preadvies dat in groep 7 is afgegeven, de toets resultaten vanaf groep 5, sterke en minder sterke competenties, de werkhouding, de taakgerichtheid, de motivatie om te leren, de aanwezige executieve functies en het welbevinden van het kind op sociaal-emotioneel gebied.
Februari: (1e of 2e week): alle kinderen maken de doorstroomtoets.
Maart (1-15 mrt): de uitslagen van de doorstroomtoets komen op school binnen. De kinderen krijgen de uitslag mee op papier (in een gesloten envelop). De leerkracht en intern begeleider bekijken de toets uitslagen en stellen, waar nodig het (voorlopig) schooladvies bij. Voor alle kinderen wordt het definitieve schooladvies vastgesteld door de leerkracht én de intern begeleider.
Maart (16-24 mrt): de leerkracht voert de definitieve adviesgesprekken met ouders en leerling.
Maart (25-31): Kinderen worden in deze week aangemeld bij het VO. School en ouders werken samen, school verstuurt definitieve aanmelding samen met het onderwijskundig rapport.
Mei: voor 15 mei ontvangen kinderen bericht over de plaatsing op de VO-school.
Mei-juni: warme overdracht PO-VO door de leerkracht en collega van het VO.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Bij ons op school zien we elk kind als een individu met eigen talenten. We creëren een leeromgeving, waarin het kind zich prettig, veilig en gewaardeerd voelt. Elk kind is van nature uit op sociale verbinding en ontwikkeling van kennis en vaardigheden. Wij begeleiden kinderen zodanig, dat ze zich kunnen ontplooien naar hun individuele mogelijkheden. Daarbij gaan we uit van een positieve benadering, de mogelijkheden en de kansen die ieder kind heeft, maar we houden ook rekening met hun beperkingen en onmogelijkheden. De leerkracht heeft, in alle groepen, een uitnodigende, stimulerende en begeleidende rol.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.