Onze visie: waar wij in geloven
Wij geloven in God, de God van de Bijbel, door wie wij ons gekend en geliefd weten. Zoals God in Jezus naar ons kijkt, willen wij ook naar elkaar kijken. Ieder van ons is even waardevol; gemaakt naar Zijn beeld. Dat betekent niet dat wij perfect zijn. We leven in een gebroken wereld, schieten als mens vaak te kort en zijn allemaal in meer of mindere mate beperkt. Samen leren omgaan met tekorten en elkaar ook in de beperkingen omarmen is een vorm van Jezus liefde en helpt bij het opvoeden. Door deze gebrokenheid heen straalt het licht van Gods liefde.
Wij geloven in goed onderwijs, als belangrijke pijler in de ontwikkeling van onze kinderen en de ontwikkeling van onze maatschappij. Goed onderwijs dat kinderen vormt en voorbereidt om zowel in het heden als in het latere leven een plek in te nemen.
Ons onderwijs is er op gericht elk kind alle kansen te bieden om zich te ontwikkelen met de gekregen talenten. We bieden hen hiervoor een stevige basis in kennis en vaardigheden. Ieder kind ontwikkelt zich op onze school optimaal op zijn eigen niveau en is daar trots op.
Onze missie: waar wij voor gaan
Wij gaan gedreven door Jezus liefde voor goed én christelijk onderwijs, die combinatie maakt ons heel gewoon én heel bijzonder. Hierbij ontdekken en ontwikkelen de kinderen hun gekregen talenten en mogen wij met hen groeien in het licht van Gods liefde.
Wij zijn onderdeel van de CorDeo Scholengroep
Identiteit en richting
De scholen van CorDeo scholengroep bieden bijbelgetrouw onderwijs. Dit betekent dat we de kinderen dicht bij God willen brengen en Zijn liefde door willen geven aan de mensen om ons heen. De dagopening staat in het teken van gebed en het lezen of vertellen uit de bijbel. Het verdere verloop van de dagen wordt ook bepaald door het christen-zijn. Statutair is vastgelegd dat alle medewerkers betrokken christenen moeten zijn. Het bestuur van CorDeo scholengroep vindt het belangrijk dat de basishouding van medewerkers bepaald wordt doordat ‘Christus in hen leeft’ (Gal. 2: 20).
Onze schoolvereniging heeft als doel kinderen onderwijs te laten volgen dat als grondslag de Bijbel heeftDe scholen van CorDeo scholengroep staan niet op zichzelf, maar hebben duidelijke relaties met:
- Het gezin. Er loopt een lijn van de opvoeding in het gezin naar de school. We proberen zo veel mogelijk bij elkaar aan te sluiten. Daarom zetten ouders en school zich in om de verwantschap in klimaat tussen gezin en school te realiseren en te garanderen.
- De kerk/gemeente. De school heeft van huis uit een band met de kerken. De kerk/gemeente is een belangrijke voedingsbron voor het geloof en het leven daaruit.
- De samenleving. De door de overheid gestelde eisen aan het onderwijs hebben tot doel dat leerlingen zodanig gevormd worden, dat zij een bijdrage kunnen en willen leveren aan de opbouw van de samenleving. Het pedagogische aspect daarvan zal op de scholen tot zijn recht moeten komen.
Het bestuur hecht er grote waarde aan dat in het gesprek met nieuwe ouders en nieuwe medewerkers, het ‘leven in Christus’ een prominente plaats inneemt.
Bestuur en directie
Het CvB van CorDeo scholengroep vormt het bevoegd gezag van 18 gereformeerde en evangelische basisscholen te weten: De Verbinding te Almere, De Morgenster te Amsterdam, De Regenboog te Amersfoort, Het Zwaluwnest te Amersfoort, De Horizon te Hoogland, De Parel te Amersfoort, ’t Schrijvertje te Apeldoorn, Pieter Jongeling te Arnhem, De Bron te Barneveld, De Triangel te Ede, De Olijfboom te Harderwijk, De Wegwijzer te Hilversum, Het Christal te Leusden, De Open Kring te Nijkerk, De Plantage te Veenendaal, In de Lichtkring te Zeewolde, De Bongerd te Zutphen en tevens SBO De Werf te Amersfoort. College van Bestuur: Arriën Boes. Janneke Hoogewerf is bestuurssecretaresse. E-mailadres: [email protected]. Het bestuurskantoor is gevestigd aan de Burg. de Beaufortweg 16, 3833 AG Leusden. Telefoon: 033-4324258.
Raad van Toezicht (RvT)
De Raad van Toezicht (RvT) is als toezichthouder op het reilen en zeilen van de organisatie en als adviseur en formele werkgever van het College van Bestuur nauw betrokken bij de organisatie. De RvT-leden worden benoemd door de ledenvergadering van CorDeo scholengroep. De RvT-leden zijn: Gerlof Boersma (voorzitter), Pim Boven, Marjon Welmers en Carmen Zwarteveen. De openstaande vacature voor een vijfde RvT-lid hopen we op korte termijn in te vullen.
Identiteitscommissie
Elke school heeft een identiteitscommissie (IC). Eén of twee afgevaardigden van een IC zijn stemgerechtigd lid van de algemene vergadering van CorDeo scholengroep. Deze AV wordt tweemaal per jaar gehouden. De locatiedirecteur woont als adviseur de vergadering van de IC bij.
Directiestructuur
Een locatiedirecteur (LD) heeft een lokale en een bovenschoolse taak. Wat betreft de lokale taak is de locatiedirecteur het aanspreekpunt en de onderwijskundig leider van de school. Hij/zij is budgetbeheerder van een aantal lokale budgetten en uitvoerder van het lokale personeelsbeleid. Hij/zij is tevens verantwoordelijk voor de uitvoering van de administratieve taken in de school. Samen met de IC draagt hij/zij zorg voor de uitvoering van het lokale toelatingsbeleid van leerlingen. Wat betreft de bovenschoolse taken: bovenschools hebben de directeuren zitting in een managementteam. Dit team staat onder leiding van het College van Bestuur
Lidmaatschap CorDeo scholengroep
Leden van Christelijke Gereformeerde kerken en de Nederlandse Gereformeerde kerken kunnen lid worden van de schoolvereniging CorDeo. Via de plaatselijke ledenvergadering hebben zij inspraak in het lokale beleid (via de identiteitscommissie) en het beleid van CorDeo scholengroep als het gaat om bijvoorbeeld statutenwijziging, identiteitsverklaring voor leerkrachten en benoeming van de Raad van Toezicht (via de Algemene Vergadering). In schooljaar 2023-2024 besluit de AV over aanpassing van de lidmaatschapscriteria voor de vereniging. De contributie voor 2023-2024 is door de ledenvergadering vastgesteld op €37,50 per jaar. Als per automatische incasso wordt betaald, geldt een korting van €2,50 en is het bedrag €35,00 per jaar. Deze verenigingsbijdrage is niet verplicht. We gebruiken dit budget voor het Bijbelonderwijs op de CorDeo scholen.
MR en GMR
Lokaal functioneert een medezeggenschapsraad (MR) die bestaat uit een oudergeleding en een personeelsgeleding (minimaal twee leden van elke geleding). Medezeggenschap volgt zeggenschap. De MR overlegt met de locatiedirecteur en/of de identiteitscommissie over zaken waar zij medezeggenschap over heeft. Op verenigingsniveau is een gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR) ingesteld. Voor de GMR is het CvB de gesprekspartner. Het e-mailadres van de GMR is [email protected]. Meer informatie over de GMR vindt u op https://cordeoscholen.nl/over-cordeo/gmr/. Zowel de MR als de GMR hebben het recht op informatie en initiatief, het recht op instemming en het recht op advies. In de bijbehorende reglementen is vastgelegd op welke terreinen de genoemde rechten gelden.
CorDeo OnderwijsPunt
Binnen CorDeo hebben we een ambulante dienst – CorDeo OnderwijsPunt – met ambulant begeleiders, orthopedagogen en leerkrachtcoaches. CorDeo OnderwijsPunt levert diensten aan de scholen, bijvoorbeeld in de vorm van orthopedagogen en ambulant begeleiders. Inzet van het OnderwijsPunt is altijd op verzoek van de school. Samen streven we naar goed en passend onderwijs op- en door de school zelf: wat kunnen we doen zodat zoveel mogelijk kinderen een passende plek op onze scholen hebben? De scholen ontvangen van de samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs een financiële ondersteuning ten behoeve van de Intern begeleiders voor het werken aan en met afstemmingsplannen. Ook kan trajectbegeleiding worden ingezet om leerkrachten te ondersteunen bij hun werk met zorgleerlingen. Het algemene e-mailadres hiervoor is [email protected]..
Burgerschapsvorming
Onze school heeft ervoor gekozen om de kinderen te onderwijzen binnen een eigen ‘veilige’ setting vanuit de visie dat de opvoeding thuis ondersteund wordt door het onderwijs op school en in de kerkelijke gemeenten. Deze setting brengt met zich mee dat de kinderen op onze school nauwelijks natuurlijke ontmoetingen hebben met kinderen die een andere levensbeschouwing hebben. Daarom doen we aan burgerschapsvorming met bijzondere aandacht voor de relatie tussen eigenheid van onderwijs op basis van christelijke levensbeschouwing en als voorbereiding op het participeren in een plurale, multiculturele en multireligieuze samenleving. Juist omdat onze kinderen de waarde leren van het christelijke geloof, kunnen ze ook beseffen dat andere geloofsovertuigingen voor anderen evenzeer van waarde zijn. In potentie creëert dit meer begrip voor andere religies dan wanneer je de waarde van religie niet persoonlijk hebt leren kennen. Vanuit dit uitgangspunt gaan we met name in de bovenbouw op zoek naar ontmoetingen binnen de samenleving om op die manier de kinderen te leren hoe ze binnen de maatschappij hun eigen plek kunnen krijgen. We zoeken naar evenwichtige verhouding tussen aanpassingsgerichtheid (zich voegen naar het algemeen belang, de gelden regels, de gemeenschap) en het leren kritisch en zelfstandig na te denken over de eigen gemeenschap(pen), de samenleving en de eigen rol daarin. Op onze school leren we de kinderen om navolgers te worden van Jezus. Jezus had ook oog voor de mensen in moeilijke omstandigheden. Als we dit vertalen naar onze tijd, dan zou dat bijzondere aandacht betekenen voor zwervers, daklozen, verslaafden en fraudeurs. Binnen onze visie op burgerschap willen werken aan de attitude om Jezus na te volgen. Binnen onze school betrekken we kinderen actief bij de samenleving waar ze deel vanuit maken, zodat ze zich verantwoordelijk gaan voelen voor de wereld om hen heen. Dit begint al in hun eigen groep en wordt verder doorontwikkeld richting school en samenleving. Burgerschapskunde brengt onze jonge burgers basiskennis, vaardigheden en attitude bij die nodig zijn om een actieve rol te kunnen spelen in de eigen leefomgeving en in de samenleving. Het gaat er dus om dat leerlingen niet alleen verantwoordelijk leren zijn voor zichzelf maar ook voor hun omgeving en het algemeen belang. Democratie heeft een eigen blik in het politieke stelsel; het maakt mogelijk dat iedere burger een bijdrage kan leveren aan bestuur van de samenleving. Binnen dit kader vinden we het belangrijk dat kinderen kennis krijgen van begrippen als: gelijkheidsbeginsel, vrijheidsbeginsel, mensenrechten en rechtssysteem. Daarnaast is het belangrijk voor de jonge burgers om democratische procedures (meerderheid, minderheid, parlementaire democratie) te leren kennen. Kinderen oefenen bij ons op school vaardigheden als informatie verwerken, de dialoog zoeken, debatteren en presenteren in een soort minidemocratie. Op deze manier wordt een attitude gevormd waar bij de begrippen: respect, vertrouwen, solidariteit en verantwoordelijkheid een plek krijgen. De jonge burger leert op school om z’n eigen plek te verwerven en behouden binnen de samenleving waar hij/zij deelgenoot van is. Concrete projecten in dit kader zijn bijvoorbeeld: de leerlingenraad, deelname aan een Zeewoldese kinderraad, verschillende excursies en uitstapje, het concreet oefenen tijdens de lessen Kanjertraining etc.
Leerlinggegevens en privacy
Op school verzamelen we veel gegevens van leerlingen. Dit is nodig om goed onderwijs te kunnen geven: zo kunnen we bijvoorbeeld zien hoe een leerling, klas of onze school zich in de loop van de jaren ontwikkelt. Daardoor kunnen we ons onderwijs verbeteren en de leerling bijvoorbeeld een passend advies voor het Voortgezet Onderwijs geven. In sommige gevallen is het nodig om (een deel van) de leerlinggegevens te delen met anderen. Hierbij kunt u denken aan het Cito, ParnasSys (ons leerlingvolgsysteem), de school voor Voortgezet Onderwijs en het samenwerkingsverband voor passend onderwijs. Omdat het verzamelen en delen van deze gegevens nodig is voor het verzorgen van goed onderwijs, is dit wettelijk toegestaan. Wel kunt u altijd een verzoek indienen om te zien met welke informatie we verzamelen en met wie we dit delen. Na inzage kunt u een verzoek tot wijziging indienen als de gegevens onjuist zijn of niet relevant voor het verzorgen van goed onderwijs. De uitgebreide regeling kunt u vinden in ons Privacyreglement verwerking leerlinggegevens, dat u op school kunt inzien. In dit reglement staat beschreven hoe wij met leerlinggegevens omgaan. In de bijlage van dit reglement vindt u een overzicht van mensen en instanties die toegang hebben tot de gegevens. Voor gebruik van gegevens die niet noodzakelijk zijn voor het geven van goed onderwijs en vervullen van onze wettelijke plichten – denk bijvoorbeeld aan het opslaan en delen van foto's – wordt altijd vooraf toestemming gevraagd. Meer informatie en contactgegevens vindt u op https://cordeoscholen.nl/privacy/.