Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussenresultaten verkrijgen wij vanuit de afname van IEP-LVS (leerlingvolgsysteem) toetsen die 2x per jaar worden afgenomen in januari en mei.
Na de afname van de toetsen maken we een analyse van de behaalde resultaten. Deze analyse vindt plaats op leerling-, groeps- en schoolniveau.
We stellen na deze afname en analyse ervan ons didactisch groepsoverzicht weer bij voor de volgende periode. Indien nodig stellen we een handelingsplan samen voor (een groepje) leering(en)doelen
Het afgelopen schooljaar (2022-2023) heeft de school zich ontwikkelt in doorgaande lijnen op het gebied van aanbod, didactisch handelen en kwaliteitszorg. De inspectie van Onderwijs heeft ons bezocht en scoort de school inmiddels op voldoende op deze gebieden.
In het schooljaar 2023-2024 willen we de ingezette koers blijven monitoren en aansturen. Daarbij zullen we ons richten op de afstemming binnen het burgerschapsonderwijs. Het dieper analyseren van leerlingopbrengsten, om zo het onderwijs nog beter af te stemmen, zal ook de aandacht krijgen.
In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Leerstof op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling vindt dagelijks in alle groepen plaats, zodat iedereen zich prettig kan voelen in de school. Immers: pas wanneer je je gewaardeerd voelt, kom je tot leren. Het nakomen van de schoolregels is daarbij heel belangrijk.Een andere belangrijke plaats neemt de methode “Goed Gedaan” in. Met deze methode ontwikkelen alle leerlingen hun sociale competenties: kinderen wordt duidelijk gemaakt hoe groepen functioneren en wat ieders rol in een groep is. Door te werken met “Goed Gedaan” wordt het groepsklimaat positief beïnvloed. Voor nadere informatie verwijzen we naar www.goedgedaan.nl
We brengen jaarlijks de veiligheidsbeleving van leerlingen in kaart door henzelf een vragenlijst af te nemen en ook bij ouders een vragenlijst af te nemen. De rapportage bespreken we in het team en zo nodig besteden we daarna aandacht in de groepen aan de aangegeven punten.
Zo nodig schakelen wij expertise in voor een groep of groepje leerlingen om te ondersteunen in een zorgvraag.
Onze school werd op 22 mei 2023 bezocht door inspectie van onderwijs.
De school heeft de basiskwaliteit op orde. Er wordt goed lesgegeven, de kinderen leren voldoende en het is veilig.
De aansturing in de school en beoordeeld met een 'goed'.
In de bijlage treft u het inspectierapport.