Openbare Basisschool Panta Rhei

Gedempte Gracht 17 3894 BA Zeewolde

Schoolfoto van Openbare Basisschool Panta Rhei

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Na herberekening, het bleek dat de rekenregels door Panta Rhei niet juist waren toegepast, zijn dit de juiste scores:

2016: 534,6: boven inspectienorm

2017: 534,8: boven inspectienorm

2018: 533,3; onder inspectienorm

2019: 540,5: boven inspectienorm

2020: Corona

Vanaf 2021 Iep eindtoets

2021: 81,5: boven inspectienorm

2022: 79,2: boven inspectienorm

2023: 81,0: boven inspectienorm

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het leerlingvolgsysteem

Om het ontwikkelingsproces van de kinderen goed te kunnen volgen en op tijd bij te kunnen sturen wanneer dit nodig is, hanteren we het leerlingvolgsysteem van Parnassys.

Groep 1 en 2: de kinderen worden dagelijks geobserveerd tijdens hun spel en werk. De bevindingen van de leerkracht worden genoteerd in een registratiesysteem (Onderbouwd) dat inzichtelijk maakt waar het kind zich bevindt in zijn/haar ontwikkeling. 

Groep 3 t/m 8: in groep 3 t/m 8 worden de kinderen op twee niveaus geobserveerd:

Analyse van de resultaten van Snappet. De leerlingen ontvangen directe feedback en de leerkracht analyseert de resultaten op individueel- en groepsniveau.

De methode onafhankelijke toetsen. Deze toetsen, die we twee keer per jaar afnemen, geven een beeld van het niveau van het kind op een bepaald vakgebied vergeleken met de landelijke norm. We gebruiken de Iep-toetsen voor rekenen en wiskunde, technisch en begrijpend lezen, spelling en studievaardigheden. Daarnaast nemen we ook d.m.v. de Iep "hart en handen" af. Hiermee brengen we vaardigheid en sociaal welbevinden van de kinderen in beeld.

In februari vindt de doorstroomtoets plaats (voorheen eindtoets van april). In februari adviseert de school de ouders bij de keuze voor het voortgezet onderwijs. 

Groepsopbrengsten: naar aanleiding van de toetsen wordt er twee keer per jaar een opbrengst vergadering belegd. Tijdens deze vergadering worden de toets uitslagen van de groepen geanalyseerd en, indien nodig, worden er keuzes gemaakt met als doel de scores te verbeteren. Er is een verbetertraject ingezet in de hele school en inmiddels zien we dat de tussentijdse Iep-resultaten zichtbaar verbeteren. 

Begeleiding van kinderen met extra onderwijsbehoeften: kinderen met een specifieke onderwijsbehoefte, worden vier keer per jaar of vaker door de leerkracht en intern begeleider besproken. Ouders zijn gesprekspartner in deze cyclus. Naar aanleiding van deze bespreking worden er keuzes gemaakt voor extra begeleiding.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Vanuit onze missie willen we dat kinderen zich optimaal ontwikkelen binnen een veilige omgeving.

Vanuit Kwink en  PBS (Positive Behaviour Support) hebben we een bepaalde aanpak. Op hoofdlijnen is dat:

1. Stellen van duidelijke gedragsverwachtingen.

2. Gedragsverwachtingen communiceren en onderwijzen.

3. Herkennen en bekrachtigen van gewenst gedrag.

4. Minimaliseren van de aandacht voor ongewenst gedrag.

5. Duidelijk en consequent zijn m.b.t. de gevolgen van ongewenst gedrag.

6. De volwassene is model en leeft het goede gedrag voor.

Jaarlijks monitoren we de sociale opbrengsten via leerlingvragenlijsten. Ook worden ouders en leerkrachten structureel geënquêteerd.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • respect
  • verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven