OBS De Wizzert

Kerkstraat 57 5411 EA Zeeland

Schoolfoto van OBS De Wizzert

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De uitslag van de eindtoets groep 8 is één van indicatoren waarop het advies wordt gebaseerd voor het Voortgezet Onderwijs. De uitslag van de eindtoets is ieder jaar anders, omdat er ieder jaar andere leerlingen de toets maken met andere talenten. Wij hechten naast prestatie veel waarde aan o.a. betrokkenheid, welbevinden, sociale vaardigheden, zelfstandigheid en samenwerken. Wij zien alle verworven competenties als één geheel en kunnen dit niet loskoppelen van elkaar.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op De Wizzert staan welbevinden en betrokkenheid centraal, zodat een kind zich optimaal kan ontwikkelen. Om te monitoren of een kind zich dan ook daadwerkelijk blijft ontwikkelen, vinden wij het belangrijk om gebruik te maken van methode-onafhankelijke toetsen.

Vanaf schooljaar 2023-2024 stoppen wij met de tussentijdse Citotoets omdat deze uitgaat van de landelijke norm. Daarvoor in de plaats gaan wij verder met het leerlingvolgsysteem van IEP. Deze wordt twee keer per jaar afgenomen in groep 3 tot en met groep 8, waarbij de focus ligt op de groei van het kind en niet op de prestatie. Kinderen worden vergeleken met zichzelf en niet met elkaar.

Ook krijgen wij als school, naast het beeld van de ontwikkeling van de leerling, zicht op de ontwikkeling van de groep. Met deze gegevens kunnen wij vervolgens bepalen wat dit zegt over ons aanbod in de aankomende periode. Deze resultaten, samen met de gegevens van de methodetoetsen en onze observaties, nemen wij mee om algemene of individuele aanpassingen in te voeren.

Daarnaast nemen de eindtoets van Route 8 af. Jaarlijks kunnen de resultaten van deze toets een ander beeld geven, mede omdat we ieder jaar andere kinderen hebben met andere mogelijkheden. De resultaten van deze toets bevestigen het schooladvies richting het voortgezet onderwijs. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Goed onderwijs bevat twee elementen: overdracht van kennis en de pedagogische opdracht van een school. Uit onderzoek blijkt steeds opnieuw hoe belangrijk de pedagogische opdracht van een school is om optimaal te kunnen leren. Welbevinden,betrokkenheid, inspiratie, een gevoel van competentie en goed in je vel zitten zijn minstens zo belangrijk voor goede leerprestaties dan kennisoverdracht alleen. Die pedagogische opdracht wordt zichtbaar in het schoolklimaat van De Wizzert. Het pedagogisch schoolklimaat betrekt alle omgevingsfactoren die bijdragen aan het welbevinden van de leerlingen, zodat hij/ zij zich in de school en in de klas kan ontplooien en zich verder kan ontwikkelen. Hoe ziet het schoolklimaat er op De Wizzert uit? Bij De Wizzert is er optimale aandacht voor de onderwijsprestaties en wordt positief gedrag bekrachtigd. Kinderen worden door leerkrachten aangesproken op hun verantwoordelijkheid, kinderen leren samen te werken en kinderen leren kritisch te zijn op eigen werk en gedrag. De relatie tussen de leerkracht en het kind is van zeer groot belang op De Wizzert. De leerkracht maakt het verschil! De leerkracht die werkzaam is voor De Wizzert, is zich van dit gegeven heel bewust. Een leerkracht die een positieve relatie heeft met zijn leerlingen en die ze helpt en ondersteunt op de juiste manier, bevordert de motivatie. De innerlijke drive wordt aangesproken, waaruit een kind werkt en leeft. Hierbij zijn de lokalen en de inrichting van De Wizzert uniek voor Nederlandse begrippen. De groepslokalen zijn kleine huiskamers, waarin kinderen zich welkom en goed voelen en waar ieder kind na een dag hard werken kan zeggen: ‘Ik heb vandaag weer veel geleerd!’

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Betrokkenheid
  • Welbevinden
  • Verbinding

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven