Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school werken we hoofdzakelijk met heterogene groepen, twee jaargroepen bij elkaar. Dit schooljaar hebben we om organisatorische redenen ook één homogene groep, te weten groep 6. Dat betekent elk jaar afscheid nemen van een groep kinderen met wie je hebt gewerkt en gespeeld en het weer opnieuw leren kennen van ‘nieuwe’ kinderen. Onze leerkrachten zijn structureel bezig met het groepsvormingsproces. Wij zijn van mening dat verbondenheid mede ontstaat doordat je elkaar kent. De plaatsing van onze leerlingen in de nieuwe groep gebeurt door het hele team.
De eerste jaren op OBS De Wizzert wordt het onderwijs thematisch en vakoverstijgend aangeboden. Ook kijkt de leerkracht naar de beginsituatie van een groep. Waar liggen de ontwikkelkansen en waar ligt de ontwikkelnoodzaak? De leerkracht stemt het onderwijsaanbod hierop af, waarbij wordt gekeken naar de leerlijnen.
Het onderwijs heeft drie doelen, namelijk: kennisontwikkeling, persoonsvorming en maatschappelijke toerusting. Op OBS De Wizzert worden deze in evenwicht én in samenhang aangeboden. Meer verbinding tussen vakken (waaronder thematisch werken) maakt het onderwijs betekenisvol, waardoor kinderen meer betrokken zijn bij het leren. Ook kijkt de leerkracht naar de beginsituatie van een groep. Waar liggen de ontwikkelkansen en waar ligt de ontwikkelnoodzaak? De leerkracht stemt het onderwijsaanbod hierop af, waarbij wordt gekeken naar de leerlijnen.
Bij SAAM is inclusief onderwijs de regel. Inclusief onderwijs zorgt ervoor dat het kind kan opgroeien in de vertrouwde omgeving. De school past zich aan aan het kind en zijn mogelijkheden. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot het loslaten van eindtermen, omdat deze voor het kind niet passend zijn. De leerkracht gaat, uiteraard in overleg met ouders, samen met de intern begeleider op zoek naar de meest passende onderwijsondersteuning. Ons uitgangspunt hierbij is om zoveel mogelijk begeleiding in de klas te bieden. Daarom ook: inclusief onderwijs.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De aandacht voor de executieve functies blijft in ontwikkeling.
De Morgenzon is een KindCentrum (KC) waar alle kindvoorzieningen van Zeeland bij elkaar komen. OBS De Wizzert is één van de vier kernpartners van De Morgenzon. De overige kernpartners zijn basisschool Vlasgaard, Kinderopvang Kanteel en Peuterwerk Avem. OBS De Wizzert, Kanteel en Avem hebben een intentieverklaring getekend om intensieve samenwerking tussen deze organisaties verder vorm te geven. Zo is er een gezamenlijk pedagogisch beleidsplan geschreven en zal de overdracht van kinderen die doorstromen naar de basisschool zorgvuldig plaatsvinden.