Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Om na te gaan welke ontwikkeling onze leerlingen doormaken, neemt onze school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methode gebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. Wij maken gebruik van het IEP Leerlingvolgsysteem (groepen 1-2 t/m 8). Op basis van de verkregen informatie kunnen wij het onderwijsaanbod zoveel mogelijk afstemmen op de behoeften van uw kind.
Wij willen de kinderen en ouders zo goed mogelijk informeren over de diverse vormen van Voortgezet Onderwijs in onze regio. Daarnaast vinden we het belangrijk ouders en kinderen te helpen bij het kiezen van de school waar het kind zich thuis zal voelen en het een goede kans van slagen heeft.
Groep 7
Op de algemene informatieavond aan het einde van het schooljaar worden ouders geïnformeerd over het adviseringstraject naar het VO. Eind groep 7 ontvangen de leerlingen een pre-advies.
Groep 8:
Op de algemene informatieavond aan het begin van ieder schooljaar worden ouders geïnformeerd over het adviseringstraject naar het VO. In oktober wordt het Drempelonderzoek afgenomen. In november nemen we de IEP toetsen af. Samen met onze gegevens uit het leerlingvolgsysteem, de methode gebonden toetsen, de aanleg en de talenten van het kind, de ontwikkeling tijdens de gehele basisschoolperiode, wordt er door de leerkracht(en) van groep 8, de intern begeleider en de schoolleider een voorlopig advies geformuleerd. Dit voorlopig advies vindt plaats in januari 2025.
De doorstroomtoets (2024-2025): Deze vindt plaats op 4 en 5 februari 2025. Wij maken gebruik van de papieren versie.
Als het resultaat van de doorstroomtoets hoger uitvalt dan het voorlopig schooladvies, moet het advies bijgesteld worden. Alleen als een bijstelling niet in het belang van de leerling is, mag het schooladvies worden aangehouden. In het geval van twijfel over een passend schooladvies, is de toets dus een belangrijke maatstaf voor het vaststellen van het definitieve schooladvies.
Op de Mariaschool gaan we als volgt om met advisering:
- Wij maken de heroverweging als team
- Wij nemen de leerling en ouders mee tijdens de heroverweging
- Wij adviseren kansrijk
- Wij zijn ons bewust van structurele onder advisering
- Wij nemen tijdens de heroverweging mee; de executieve functies, de leergroei en de thuissituatie van de leerling
(bron: Handreiking schooladvisering)
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Op de Mariaschool is er een optimale afstemming tussen het lesaanbod en leerlingenpopulatie. Er heerst een veilig klimaat, waarin de leerlingen met elkaar kunnen samenwerken en kunnen spelen
Op de Mariaschool gaan we ervan uit dat kinderen alleen leren als zij 'lekker in hun vel' zitten. Daarmee is een goed sociaal klimaat in de klas maar zeker ook op de hele school van groot belang. Iedereen (ouders, medewerkers en kinderen) is daarvoor verantwoordelijk en wij kunnen dat alleen met elkaar creëren en in stand houden. Door gebruik van de methode KiVa en Hemel en Aarde, mediawijsheid en Blink geven wij invulling aan de 21e eeuwse vaardigheden. Voor samenwerking, onderzoekend leren en probleemoplossend denken maken wij bijvoorbeeld gebruik van thematisch en groepsdoorbroken leren (Blink en MariAteliers).
Het inspectierapport is van 2010.
In juni 2014 heeft de inspectie de Mariaschool wederom bezocht. De inspectie was tevreden en de Mariaschool behoudt het basisarrangement. Binnenkort zal het meest recente rapport worden gepubliceerd op de site van de inspectie.