Het anti-pestprogramma zit verweven in de aandacht die er op school is voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen.
Leren samenleven als pestpreventie.
School en gezin zijn belangrijke plekken waar kinderen opgroeien tot zelfstandige en verantwoordelijke burgers van onze (toekomstige) samenleving. Deze plekken moeten enerzijds veilig zijn en anderzijds kinderen voldoende mogelijkheden bieden om persoonlijke bekwaamheden te verwerven. Een van de belangrijkste bekwaamheden is ‘samenleven’. Het is onze hoofdtaak als professioneel instituut, veiligheid te bieden in combinatie met voldoende oefenmogelijkheden voor ieder die leert in de school.
Waar het om leren samenleven gaat, leggen we de nadruk op de volgende drie kerndoelen het meest concreet:
In ons onderwijs staat vormgeven en oefenen in relaties centraal:
1. De relatie van het kind met zichzelf
2. De relatie van het kind met de ander en het andere
3. De relatie van het kind met de wereld
We hanteren de volgende handelingsvisie om samen te leren leven en te reageren op pesten.
- Sociocratische mindset en de kringstructuur voor de leerlingen: Elke leerling maakt deel uit van zijn persoonlijke kring (pk) – met zijn ouders en leerkrachten – en van zijn leerlingenbouwskring (lbk)- met zijn medeleerlingen en zijn leerkrachten. Resultaat van de persoonlijke kring is het persoonlijke leerplan. Resultaat van de leerlingengroepskring zijn afspraken over hoe er – dynamisch – als groep wordt samengewerkt en geleerd. Ouders zijn sterk betrokken bij het welzijn en leren van hun kind en bij de school. Zij maken deel uit van de eerder genoemde persoonlijke kring en de ouderbouwkringen (obk) – samen met de ouders van de leerlingen uit de betreffende groep en de leerkrachten. In de ouderbouwkringen gaat het niet over het individuele kind maar over de werkwijze en de sfeer in de betreffende groep.
- We zetten in de middenbouw de methodiek van "Rots en Water" in. Rots en Water richt zich op het bevorderen van een positieve ontwikkeling van sociale en emotionele competenties en het voorkomen en/of verminderen van problemen op het intrapersoonlijke domein (hoe zien leerlingen zichzelf) en het interpersoonlijke domein (hoe gaan leerlingen met elkaar om). De effectiviteit van Rots en Water in het onderwijs (PO en VO) is meermaals bewezen in verschillende grootschalige wetenschappelijke onderzoeken.
Pesten en protocol
De kinderen leren dat zij deel uitmaken van een groep en dat zij met elkaar empatisch en probleemoplossend kunnen werken. De inrichting van de schoolorganisatie beoogt grensoverschrijdend gedrag zoveel mogelijk te voorkomen maar volledig voorkomen is een illusie.
Samen leren leven vraagt ook om:
- een bepaalde interne grens ontwikkelen
- groeien in verdraagzaamheid
- leren om assertief te worden zonder de ander te kwetsen
- leren om te gaan met verschillen, en emoties van teleurstellingen en verdriet
- weerbaar te zijn
Kern is dat er in een conflictsituatie altijd oog is voor beide verhalen. Op het moment dat een signaal de school bereikt, wordt er direct gereageerd door eerst apart te spreken met de betrokkenen (meestal leerlingen). Daarna worden beiden onder leiding van een leerkracht met elkaar in contact om de kwestie uit te werken. We zetten hierbij de aangeleerde methodieken van Rots en Water en Geweldloze communicatie in.
Hierbij wordt er opnieuw op gelet dat beiden een verhaal hebben en beide verhalen door de ander ontvangen dienen te worden. Het is de rol van de leerkracht om behulpzaam te zijn bij het vinden van gedragsalternatieven en bij het zoeken naar oplossingen voor alle betrokkenen.
Wij vinden het heel belangrijk dat kinderen zich veilig voelen op school en zich gezien voelen. Als u u als ouder het gevoel heeft dat dit niet het geval is, bespreek dit dan direct met de leerkrachten van uw kind.
Sociale en fysieke veiligheid voor alle leerlingen en medewerkers op De School:
Wij streven ernaar een geschikte leeromgeving te zijn voor iedere leerling. Als door de aanwezigheid van een leerling de veiligheid van andere leerlingen en/of personeelsleden niet gegarandeerd kan worden, kan De School besluiten het kind, in overleg met ouders, te schorsen (voor 1 of meerdere dagen). De schorsing mag maximaal 5 dagen duren. De volledige gedragscode van De School en het schorsingsbeleid is te vinden in de de protocollen die op onze website staan.
Meldcode kindermishandeling
Onze intern begeleider is aandachtsfunctionaris. De School is in het bezit van de handleiding en meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling (Meldcode Rijksoverheid). Hierin staat het stappenplan voor het handelen bij signalen van huiselijk geweld en kindermishandeling vermeld. Bij gegronde twijfel over vermoedens van kindermishandeling gaan wij volgens onderstaande stappen van de meldcode te werk.
Stap 1: In kaart brengen van signalen.
Stap 2: Overleggen met een collega. En eventueel Veilig thuis (het advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling) raadplegen voor advies, of een deskundige op het gebied van letselduiding. 17
Stap 3: Gesprek met de betrokkene(n).
Stap 4: Wegen van het huiselijk geweld of de kindermishandeling. En bij twijfel altijd Veilig thuis raadplegen.
Stap 5: Beslissen over zelf hulp organiseren of melden