Openbare basischool De Zeevonk
Dr Jac P Thijsseweg 24 2041 BM Zandvoort
- Basisonderwijs
- Openbaar
- Overige
- 222 leerlingen
Resultaten doorstroomtoets
Toelichting van de school
Er zijn drie leerlingen met een eigen leerlijn. Deze zijn niet meegenomen in de gemiddelde score.
Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Streefniveau
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Toelichting van de school
De Zeevonk meet de tussentijdse resultaten middels de IEP toetsen.
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Toelichting van de school
Het schooladvies komt tot stand in overleg met de leerkrachten van de groepen 6,7,8. We kijken als school naar de methode-afhankelijke en niet methode-afhankelijke toetsen. Daarnaast is de werkhouding en zelfstandigheid van de leerling heel belangrijk.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Sociale ontwikkeling
Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?
De Zeevonk kent een hoog percentage leerlingen uit een achterstandssituatie. Dit maakt dat wij als school meer aandacht besteden aan gezond en veilig gedrag en normen en waarden.
Voor een deel van onze leerlingen is ondersteuning vanuit thuis niet vanzelfsprekend. Als school proberen wij aan te sluiten bij de specifieke ondersteuningsbehoeften van deze leerlingen. Wij verzorgen als school dan ook zelf b.v. huiswerkondersteuning. Daarnaast zijn we bezig om vanaf dit schooljaar een gedegen naschools aanbod te gaan aanbieden om op die manier ook na schooltijd nog een fijne en veilige plek te zijn voor de leerlingen die hieraan behoefte hebben.
Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling
Wat zegt de inspectie over de school?
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.