Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Naast de vakdocent bewegingsonderwijs hebben wij ook een vakdocent meer- en hoogbegaafdheid. De vakdocent is om de maandag aanwezig en geeft begeleiding aan leerlingen die meer uitdaging aan kunnen door middel van verrijkingswerk en mindset opdrachten. Daarnaast ondersteunt, begeleidt en voorziet ze de leerkrachten van didactische kennis m.b.t. het onderwijs aan meer- en hoogbegaafde leerlingen.
Groep 2 gaat 5 dagen per week naar school. Groep 1 is vrijdag vrij.
Onder levensbeschouwing wordt ook sociaal emotioneel leren verstaan. Leefstijllessen, Trefwoord (godsdienst), groepsvormingsspellen.
Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 22-02
Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de gemeenten Emmen/Borger-Odoorn zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 2202. Samen zorgen we er voor dat elke leerling in het samenwerkingsverband mee kan doen.
Het onderwijs op de basisschool is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling.
Dit noemen we de basisondersteuning. Maar soms lukt het de school niet om dit onderwijs te geven. Dan volgt een gesprek met de ouder(s). Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school (niet) kan en waar dit eventueel wel mogelijk is.
De school hoeft het niet alleen te doen.
De school kan een beroep doen op specialisten om duidelijk te krijgen wat nodig is. De intern begeleider van de school speelt hier een sleutelrol in. Er zijn binnen schoolbesturen expertiseteams om te helpen. En het is mogelijk voor de school om via het samenwerkingsverband hulp te vragen om mee te kijken (DOA). Het DOA bestaat uit specialisten vanuit alle onderwijssoorten en zorgpartners uit de regio. Samen met ouders wordt gekeken wat een goede vervolgstap is voor de ontwikkeling van de leerling. Soms is de conclusie dat extra ondersteuning nodig is.
Extra ondersteuning wordt gegeven in het gespecialiseerd onderwijs.
In het samenwerkingsverband zijn een aantal scholen gespecialiseerd om extra ondersteuning te geven aan leerlingen. Bijvoorbeeld De Toermalijn en de Catamaran in Emmen (Speciaal BasisOnderwijs). En De Aventurijn, De Springplank en de Trianthaschool (Speciaal Onderwijs). Op deze scholen werken leerkrachten met speciale kennis, ervaring en tijd om een leerling te begeleiden. Bij de school werken ook deskundigen, die de leerkrachten ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld een orthopedagoog. Of een psycholoog. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een gewone basisschool. Plaatsing op deze scholen kan alleen als de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) heeft. Zo staat het in de wet. De TLV wordt aangevraagd door de basisschool.
Als u meer wilt weten over het samenwerkingsverband, kunt u kijken op de website: SWV 2202
Natuurlijk kan de intern begeleider van de school u er ook meer over vertellen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij hebben de subsidie basisvaardigheden toegekend gekregen. De aankomende jaren staat het taal- en leesonderwijs bij ons centraal. We zetten in op de leesmotivatie en de doorgaande lijn m.b.t. het taal- en leesonderwijs. Daarnaast gaan we ons oriënteren op materialen en werkwijzen die bijdragen om leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte nog beter te kunnen begeleiden. Hiervoor wordt ook de onderwijsassistent ingezet.
Peuterspeelzaal bij de St. Josephschool
Visie
PSZ St. Joseph wil kinderen uit de omgeving een plek bieden waar ze op natuurlijke wijze de richting en ervaring vinden die ze nodig hebben voor een start op school en in hun verdere leven.
Missie
PSZ St. Joseph is een veilige, gezonde, professionele en gezellige peuterspeelzaal. Peuters vanaf 2 jaar tot en met 4 jaar ontwikkelen zich bij ons op motorisch, sociaal, emotioneel, taalkundig en verstandelijk vlak. Voor ons is elke peuter uniek, met een eigen karakter en een natuurlijke drang om zich te ontwikkelen. Om deze ontwikkeling te stimuleren, bieden wij een omgeving die plezierig, veilig, herkenbaar en uitdagend is. De leidsters zorgen voor een positieve begeleiding, rust en regels, staan stil bij de ontwikkeling van peuters en leren hen respect krijgen voor elkaar en hun omgeving. Wij wijzen peuters de richting naar een menswaardige toekomst voor henzelf en voor de wereld waarin zij leven. Wij leren ze delen, recht doen aan elkaar, verdraagzaam te zijn naar elkaar, samen feest te vieren en verdriet te delen. De ouders vertrouwen hun peuters toe aan de zorg van onze leidsters. Wij streven naar een open en actief contact met de ouders.