Franciscus-School voor Basisonderwijs

Aakstraat 6 5301 TP Zaltbommel

  • Schoolfoto van Franciscus-School voor Basisonderwijs
  • Schoolfoto van Franciscus-School voor Basisonderwijs
  • Schoolfoto van Franciscus-School voor Basisonderwijs
  • Schoolfoto van Franciscus-School voor Basisonderwijs
  • Schoolfoto van Franciscus-School voor Basisonderwijs

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Via deze pagina op onze website informeren we ouders over de adviesprocedure voortgezet onderwijs en de nieuwe tijdsplannning die daar bijhoort. Via subtabbladen worden ouders geïnformeerd over ons onderwijsstelsel, de verschillende leerroutes, de adviesprocedure en de vo-scholen in en rondom Zaltbommel. 

1. We hebben een routekaart van het Nederlands onderwijsstelsel gepubliceerd.
2. We hebben de verschillende leerroutes beschreven.
3. We hebben een infographic gemaakt met een verkorte visuele presentatie van de adviesprocedure.
4. We hebben de adviesprocedure beschreven die eigenlijk al begint in groep 6 door ontwikkelgesprekken te voeren met leerling en ouders.
Door met elkaar de stand van zaken en de gewenste richting te bespreken wordt het voor de leerling ook duidelijk welke aandachtspunten er nog zijn en waar aan gewerkt kan worden. Verder beschrijven we welke factoren meegewogen worden bij het samenstellen van het schooladvies en wie daar bij betrokken zijn.
5. We hebben een overzicht gemaakt van de scholen in onze omgeving met contactgegevens. Op 10 oktober 2023 wordt er voor ouders van de groepen 7 en 8 een ouderavond rondom de overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs gehouden. Ouders van de groepen 6 zijn ook van harte welkom! Meer informatie volgt via de Uitkijkpost!

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze school is een fijne en veilige school. We besteden veel aandacht en tijd aan veiligheid. Problemen tussen leerlingen proberen we te voorkomen en ruzies en conflicten lossen we samen op. Wij werken met twee programma's De "Koffer vol sfeer" en "Kiva". Dit zijn preventieve programma's die schoolbreed ingezet worden om de sociale veiligheid te versterken en het pesten tegen te gaan. Twee keer per jaar vullen leerlingen vanaf groep 3 de Kivamonitor in. Een keer per jaar vullen leerlingen van groep 6 - 7 - 8 de sociale veiligheidsmonitor in van Werken Met Kwaliteit Primair Onderwijs (WMKPO). De Kiva-monitor levert de leerkracht veel informatie op met behulp van een sociogram. De verschillende rapportages leveren ons informatie op die we gebruiken om verbeteringen of ontwikkelingen te bevorderen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Betrokken
  • Ontwikkeling
  • Veilig

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven