School voor Speciaal Basisonderwijs Toermalijn

Wielkamp 1 B 5301 DB Zaltbommel

Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs Toermalijn

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Toermalijn werkt opbrengstgericht vanuit 4D. Dit betekent dat de resultaten van de eindtoets maar ook de tussenmetingen worden verzamelt en daarna besproken. Hierna worden nieuwe plannen gemaakt en deze worden geëvalueerd. ( Data, Duiden, Doelen, Doen)

Toermalijn heeft als speciaal onderwijs geen schoolweging. Dit betekent dat de school eigen doelen heeft opgesteld aan de hand van de leerlingpopulatie. Kijkend naar de opbrengsten op de eindtoets behalen we onze gestelde doelen.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De kwaliteit van het onderwijs

Op onze school wordt goed onderwijs gegeven. Wij willen het maximale uit de leerlingen halen. Wanneer we de kwaliteit van ons onderwijs willen vasthouden én willen verbeteren is het van groot belang om te bekijken welke resultaten ons onderwijs oplevert. Gedurende de leerjaren volgen we de leerresultaten van de leerlingen, zowel op didactisch als sociaal- emotioneel gebied. Ieder jaar brengen we de uitstroomgegevens in kaart van de leerlingen die bij ons vertrekken en volgen hen nog twee jaar op hun nieuwe school. De analyse van deze gegevens levert informatie over de kwaliteit van ons onderwijs. We stellen ons onderwijs bij als het beter zou kunnen.

Zelfevaluatie is een belangrijk middel om de kwaliteit te borgen en verder te verhogen. Wij beoordelen onze eigen kwaliteit met de Kwaliteitskaarten waarop we zelf geschreven hebben wat we onder goed onderwijs verstaan. Regelmatig worden er tevredenheidspeilingen verricht onder ouders, leerlingen en personeel. Met onze samenwerkingspartners van zorginstellingen zijn er overleggen waarin de samenwerking wordt geëvalueerd en bepaald wat er goed gaat en wat verbeterd kan worden. Ook met andere scholen in de regio is afstemming om een goed passend onderwijsaanbod tot stand te brengen.

Al deze gegevens vormen aanknopingspunten voor de ontwikkeling van de kwaliteit op de scholen. Het geeft ons inzicht in de sterke en verbeterpunten van onze school. Iedere vier jaar formuleren wij op hoofdlijn nieuw beleid en leggen dat vast in het schoolplan. De beleidsvoornemens worden jaarlijks naar concrete resultaatafspraken vertaald en vastgelegd in het jaarplan.

Het jaarverslag met betrekking tot de stand van zaken van de kwaliteit van het onderwijs van onze school, de ontwikkelpunten en de behaalde resultaten is te vinden op de website.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na het SBO

Wanneer uw kind het speciaal basisonderwijs verlaat, zoeken wij samen met u naar een vervolgschool die het beste aansluit bij de wensen en mogelijkheden van uw kind. Dit kan regulier (voortgezet) onderwijs zijn, maar ook (voortgezet) speciaal onderwijs. Omdat ook hier een belangrijke keuze gemaakt moet worden, informeren wij de ouders vanaf groep 7 over de mogelijkheden zodat u daarna met onze hulp de best passende keuze kunt maken voor uw kind.

schooladvies

Alle leerlingen op Toermalijn werken vanuit een opgesteld ontwikkelingsperspectief. Na groep 4 wordt op basis van de didactische en psychodiagnostische gegevens in combinatie met protectieve en belemmerende kenmerken een uitstroomprofiel vastgesteld. Eind groep 7 wordt in het ontwikkelingsperspectief een pré advies opgenomen en met u als ouder besproken. In groep 8 zullen er aanvullende onderzoeken plaatsvinden zoals mogelijk ADIT (intelligentieonderzoek) en IEP. Na deze onderzoeken zal de leerkracht van groep 8 in samenspraak met de intern begeleider een onderwijskundig rapport opstellen en een advies geven. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Schoolveiligheidsplan

Wij vinden het belangrijk dat in onze school rust heerst en leerlingen, personeel en ouders/verzorgers zich veilig voelen. In onze school gaat ieder respectvol en vriendelijk met elkaar om. Het is er prettig en uitdagend om te leren en te werken. Op onze school maken lesprogramma’s voor de sociale en emotionele ontwikkeling een belangrijk onderdeel uit van het onderwijsprogramma.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Autonomie
  • Inlevingsvermogen
  • Impulsbeheersing

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven