de Fonkelsteen

Prins Clausstraat 2 B 5301 RT Zaltbommel

  • Schoolfoto van de Fonkelsteen
  • Schoolfoto van de Fonkelsteen
  • Schoolfoto van de Fonkelsteen
  • Schoolfoto van de Fonkelsteen
  • Schoolfoto van de Fonkelsteen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op de Fonkelsteen namen we de Route8 toets af. Dit is een adaptieve toets waar alle leerlingen aan mee kunnen doen. We hebben kleine aantallen schoolverlaters, onze gemiddelde score varieert daardoor sterk. We hechten er grote waarde aan dat de individuele kinderen uitstromen op een passend niveau en met een passend advies. Ook hun score op de Eindtoets moet daarbij aansluiten.

Met ingang van het schooljaar 2023-2024 maken de leerlingen uit leerjaar 8 de doorstroomtoets van IEP.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In januari/februari en in mei/juni maken onze leerlingen de toetsen van IEP. Op schoolniveau wordt bekeken of de door ons opgestelde en schoolspecifieke standaard behaald is. Na een toetsperiode hebben de leerkrachten samen met de intern begeleider een groepsbespreking, hierin worden zowel de cognitieve als de sociaal emotionele ontwikkeling besproken. Na analyse op groeps- en individueel niveau volgt een plan van aanpak.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies komt tot stand na een zorgvuldig traject waarbij de uitkomst passend moet zijn bij het welbevinden, de betrokkenheid en de competenties van een leerling. Bij het adviestraject zijn de leerkrachten van de bovenbouw, de intern begeleider en de directie nauw betrokken. Vanaf eind groep 7 worden ook ouders en leerlingen meegenomen in dit adviestraject.



Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In onze school staan welbevinden en betrokkenheid centraal. 'Samen jezelf ontwikkelen' is de slogan die we gebruiken en die zichtbaar en voelbaar is in de school. 

We zien de verschillen tussen mensen als een mooi uitgangspunt.

We leren verantwoordelijkheid te nemen door kansen te bieden om te leren, het goede voorbeeld te geven en uitleg te geven. Waarbij ieder kind  op eigen tempo ontwikkelt.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • welbevinden
  • betrokkenheid
  • verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het pedagogisch klimaat krijgt de hoogst haalbare beoordeling.

Daar zijn wij trots op.

De Fonkelsteen ziet het werken aan kwaliteitsverbetering als dagelijkse opdracht.

Het bestuur Signum ondersteunt hierbij.

Terug naar boven