Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij hebben vanaf groep 3 gekozen voor het leerstofjaarklassensysteem. Dit houdt in dat de kinderen op leeftijd in groepen ingedeeld zijn. Onze school groeit, ook is het heel fijn dat we in deze tijd van een groot lerarentekort een compleet team hebben. We hebben ervoor gekozen om in de onder- en middenbouw met kleinere groepen te werken. We gaan in schooljaar 2024-2025 werken met 11 groepen, waaronder twee kleine groepen 3 en een combinatiegroep in de middenbouw. Tevens is er ondersteuning van onderwijsassistenten in de verschillende groepen, zodat we groepen extra kunnen splitsen of dat er meer mensen in de groep zijn om de kinderen te begeleiden. Er wordt meestal klassikaal gewerkt, de leerstof wordt in principe per leerjaar aangeboden, volgens het basisstof – herhalingsstof – verrijkingsstof – principe. Dit betekent dat de leerkracht in de meeste gevallen de leerstof thematisch aanbiedt en dat de leerling groepsgewijs en/of individueel op eigen niveau de leerstof verwerkt. Leerlingen die de stof makkelijk beheersen kunnen eerder starten met de verwerking en maken niet het hel
instructiemoment mee. Zij volgen wel de methode en krijgen verdiepingsstof aangeboden. Aan het leren op ‘eigen niveau’ hechten wij veel waarde. Aan het eind van een thema volgt een methodegebonden toets. Er wordt nagegaan of de kinderen de leerstof begrepen hebben. Is dit niet het geval dan volgt extra hulp. Vervolgens wordt er weer gezamenlijk met een nieuw thema gestart. Binnen de groep wordt er gedifferentieerd gewerkt (omgaan met verschillen, zorg op maat), de eisen zijn niet voor elk kind gelijk. Het kan ook zo zijn dat een leerling een aangepast programma volgt voor een of meerdere vakken. Er ontstaat dan een individuele leerlijn. In deze gevallen is er altijd overleg met de ouders.
In de eerste jaren van de basisschool staat het spel centraal. Het 4- tot 6-jarige kind speelt en leert zo zijn wereld, zijn omgeving, de andere kinderen en zijn eigen mogelijkheden kennen. Spelen is dé manier van leren van het jonge kind. Dit spelen vormt het uitgangspunt voor:
de sociale ontwikkeling: samen luisteren, samen spelen, delen, om de beurt, etc.;
de emotionele ontwikkeling: teleurstellingen incasseren, omgaan met boosheid, blijdschap, verdriet, het uiten van emoties, zelfstandigheid, etc.;
de zintuiglijke ontwikkeling: waarnemingen van ogen (zien), oren (gehoor), neus (reuk), mond (smaak), handen (tast) bevorderen, uitbreiden en verwerken;
de motorische ontwikkeling: de bewegingsontwikkeling;
de ontwikkeling van de taal; de cognitieve ontwikkeling: de verstandelijke- en de denkontwikkeling;
de ontwikkeling van de beeldende en dramatische expressie: o.a. werken met klei, knutselen en toneel;
de muzikale ontwikkeling.Bij het werken aan de ontwikkelingsgebieden in de kleutergroep lopen de vakken speels door elkaar. De leerkracht biedt activiteiten aan die tegemoetkomen aan de belangstelling en de behoefte van het kind of die de belangstelling juist opwekken; de leerkracht probeert zoveel mogelijk bij het ontwikkelingsstadium van het individuele kind aan te sluiten; de leerkracht stimuleert de ontwikkeling van het kind en zorgt voor uitdagende spel- en leersituaties. Dit vereist een flexibel omgaan met het rooster en het programma en goede observaties van het kind om in te kunnen spelen op datgene wat het kind nodig heeft.
De tijd die genoemd staat bij 'Bewegingsonderwijs' is inclusief het buitenspel in de pauze tijd (5 x 0.15 minuten)
In onze school bieden wij onze leerlingen basisondersteuning. Deze onderwijsondersteuning is erop gericht dat elke leerling zich in een ononderbroken proces kan ontwikkelen en daarbij de kerndoelen van het basisonderwijs behaalt. Basisondersteuning bestaat uit het onderwijsprogramma (leerstofaanbod, didactische aanpak, pedagogische aanpak, klassenmanagement, schoolklimaat) dat wij voor onze leerlingen verzorgen inclusief de daarmee samenhangende ondersteuning.
Wij bieden:
Begeleiding op het gebied van dyslexie
Begeleiding op het gebied van dyscalculie
Begeleiding van meer- en hoogbegaafde leerlingen (o.a. Plusklas CPOB)
Begeleiding van kinderen met een laag-gemiddelde intelligentie.
Door onze duidelijke structuur zijn kinderen met een gedragsproblematiek op onze school te begeleiden.
Begeleiding van leerlingen met een lichamelijke beperking zoals slecht horend, slechtziend, motorisch beperkt.
Sommige leerlingen hebben hele specialistische ondersteuning nodig vanuit een (zeer) specifieke onderwijsbehoeften. Hier lopen wij in onze school tegen grenzen aan.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op onze school zijn diverse vakspecialisten werkzaam. In de afgelopen jaren is de rol van de taal-lees-, reken- en gedragsspecialist in zoverre gegroeid dat zij samen de groepsbesprekingen voeren en een vraagbaak vormen voor de collega's. Zij hebben ook een coachende rol. Dit willen we borgen en behouden. De plusspecialist zal in de toekomst ook meer in de uitvoerende rol gaan fungeren, door plusgroepen op school te coördineren en deels ook zelf les te geven.
Wij werken op de Leiboom niet met een programma voor VVE (Voor en Vroegschoolse Educatie).
Wel is er samenwerking met de peuterspeelzaal (de Paddestoel) die deel uitmaakt van onze Brede School. Op de Paddestoel wordt wel gewerkt met een VVE programma.
Er zijn een aantal kleuters met VVE-indicatie op onze school.
De ontwikkeling van deze kinderen wordt, net zoals van de andere kleuters uit de groepen 1 en 2, gevolgd door gebruik te maken van het Kijk registratie en observatiesysteem.
In onze Brede School is een vroegschools aanbod voor kinderen van 2-4 jaar met een Taal en Ontwikkeling Stoornis (TOS). Dit vroegschools aanbod wordt verzorgd door Kentalis en valt niet onder verantwoordelijkheid van de Leiboom. Door samen te werken leren we van en met elkaar.