Christelijke Basisschool De Leiboom

De Zandkampen 48 5301 WE Zaltbommel

  • Het leren op onze school is niet alleen taal en rekenen, er is ook ruimte voor creativiteit!
  • Heerlijk bewegen en samen spelen!
  • Wilt u meer weten van onze school? U bent van harte welkom voor een gesprek/rondleiding!
  • Een fijne sfeer is belangrijk!
  • Lezen vinden wij heel belangrijk! Daarom veel mooie boeken om uit te kiezen!

Het team

Toelichting van de school

Op onze school werken we met vakspecialisten. We hebben een vakspecialist voor taal-lezen, voor rekenen, voor gedrag, voor ICT, voor muziek en voor bewegen/fijne motoriek. Deze specialisten volgen de ontwikkeling van hun vakgebied en delen hun opgedane kennis met het team. Daarnaast volgen zij, samen met de groepsleerkracht, de ontwikkeling van de kinderen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Helaas is het niet te voorkomen dat ook onze leerkrachten wel eens ziek zijn. Ook kan er een andere reden zijn waarom een leerkracht niet kan werken (nascholing of buitengewoon verlof). Op dat moment is het erg fijn dat onze Stichting CPOB is aangesloten bij IPPON. Dit is een organisatie die voor 15 besturen alle vervangingen probeert te regelen. Meestal lukt dat. Toch kan het voorkomen dat er geen vervanger beschikbaar is. Zeker als er een griepepidemie heerst. Op dat moment maakt de school gebruik van een stappenplan waarbij we eerst kijken of er nog intern een collega gevonden kan worden om (extra) te werken. Lukt ook dit niet dan kan er besloten worden om de kinderen op te delen over de andere groepen. Maar ook deze oplossing kent haar grenzen. Als er geen andere opties meer beschikbaar zijn, dan zijn we genoodzaakt om de kinderen niet naar school te laten komen. U wordt daar uiteraard op tijd van op de hoogte gebracht en mocht u zelf geen opvang kunnen regelen, dan zullen we als school uw kind opvangen. Informatie over de afwezigheid van een leerkracht en de wijze waarop de vervanging is geregeld ontvangt u via social schools.   

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij hebben vanaf groep 3 gekozen voor het leerstofjaarklassensysteem. Dit houdt in dat de kinderen op leeftijd in groepen ingedeeld zijn.   Onze school groeit, ook is het heel fijn dat we in deze tijd van een groot lerarentekort een compleet team hebben. We hebben ervoor gekozen om in de onder- en middenbouw met kleinere groepen te werken. We gaan in schooljaar 2024-2025 werken met 11 groepen, waaronder twee kleine groepen 3 en een combinatiegroep in de middenbouw. Tevens is er ondersteuning van onderwijsassistenten in de verschillende groepen, zodat we groepen extra kunnen splitsen of dat er meer mensen in de groep zijn om de kinderen te begeleiden.   Er wordt meestal klassikaal gewerkt, de leerstof wordt in principe per leerjaar aangeboden, volgens het basisstof – herhalingsstof – verrijkingsstof – principe. Dit betekent dat de leerkracht in de meeste gevallen de leerstof thematisch aanbiedt en dat de leerling groepsgewijs en/of individueel op eigen niveau de leerstof verwerkt. Leerlingen die de stof makkelijk beheersen kunnen eerder starten met de verwerking en maken niet het hel
instructiemoment mee. Zij volgen wel de methode en krijgen verdiepingsstof aangeboden. Aan het leren op ‘eigen niveau’ hechten wij veel waarde. Aan het eind van een thema volgt een methodegebonden toets. Er wordt nagegaan of de kinderen de leerstof begrepen hebben. Is dit niet het geval dan volgt extra hulp. Vervolgens wordt er weer gezamenlijk met een nieuw thema gestart. Binnen de groep wordt er gedifferentieerd gewerkt (omgaan met verschillen, zorg op maat), de eisen zijn niet voor elk kind gelijk. Het kan ook zo zijn dat een leerling een aangepast programma volgt voor een of meerdere vakken. Er ontstaat dan een individuele leerlijn. In deze gevallen is er altijd overleg met de ouders. 



Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de eerste jaren van de basisschool staat het spel centraal. Het 4- tot 6-jarige kind speelt en leert zo zijn wereld, zijn omgeving, de andere kinderen en zijn eigen mogelijkheden kennen. Spelen is dé manier van leren van het jonge kind. Dit spelen vormt het uitgangspunt voor: 
de sociale ontwikkeling: samen luisteren, samen spelen, delen, om de beurt, etc.; 
de emotionele ontwikkeling: teleurstellingen incasseren, omgaan met boosheid, blijdschap, verdriet, het uiten van emoties, zelfstandigheid, etc.;  
de zintuiglijke ontwikkeling: waarnemingen van ogen (zien), oren (gehoor), neus (reuk), mond (smaak), handen (tast) bevorderen, uitbreiden en verwerken; 
de motorische ontwikkeling: de bewegingsontwikkeling;  
de ontwikkeling van de taal; de cognitieve ontwikkeling: de verstandelijke- en de denkontwikkeling; 
de ontwikkeling van de beeldende en dramatische expressie: o.a. werken met klei, knutselen en toneel; 
de muzikale ontwikkeling.  

Bij het werken aan de ontwikkelingsgebieden in de kleutergroep lopen de vakken speels door elkaar. De leerkracht biedt activiteiten aan die tegemoetkomen aan de belangstelling en de behoefte van het kind of die de belangstelling juist opwekken; de leerkracht probeert zoveel mogelijk bij het ontwikkelingsstadium van het individuele kind aan te sluiten; de leerkracht stimuleert de ontwikkeling van het kind en zorgt voor uitdagende spel- en leersituaties. Dit vereist een flexibel omgaan met het rooster en het programma en goede observaties van het kind om in te kunnen spelen op datgene wat het kind nodig heeft.  

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De tijd die genoemd staat bij 'Bewegingsonderwijs' is inclusief het buitenspel in de pauze tijd (5 x 0.15 minuten)

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In onze school bieden wij onze leerlingen basisondersteuning. Deze onderwijsondersteuning is erop gericht dat elke leerling zich in een ononderbroken proces kan ontwikkelen en daarbij de kerndoelen van het basisonderwijs behaalt. Basisondersteuning bestaat uit het onderwijsprogramma (leerstofaanbod, didactische aanpak, pedagogische aanpak, klassenmanagement, schoolklimaat) dat wij voor onze leerlingen verzorgen inclusief de daarmee samenhangende ondersteuning.

Wij bieden:
Begeleiding op het gebied van dyslexie
Begeleiding op het gebied van dyscalculie 
Begeleiding van meer- en hoogbegaafde leerlingen (o.a. Plusklas CPOB)
Begeleiding van kinderen met een laag-gemiddelde intelligentie.
Door onze duidelijke structuur zijn kinderen met een gedragsproblematiek op onze school te begeleiden.
Begeleiding van leerlingen met een lichamelijke beperking zoals slecht horend, slechtziend, motorisch beperkt.
Sommige leerlingen hebben hele specialistische ondersteuning nodig vanuit een (zeer) specifieke onderwijsbehoeften. Hier lopen wij in onze school tegen grenzen aan. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op onze school zijn diverse vakspecialisten werkzaam. In de afgelopen jaren is de rol van de taal-lees-, reken- en gedragsspecialist in zoverre gegroeid dat zij samen de groepsbesprekingen voeren en een vraagbaak vormen voor de collega's. Zij hebben ook een coachende rol. Dit willen we borgen en behouden. De plusspecialist zal in de toekomst ook meer in de uitvoerende rol gaan fungeren, door plusgroepen op school te coördineren en deels ook zelf les te geven. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij werken op de Leiboom niet met een programma voor VVE (Voor en Vroegschoolse Educatie).



Wel is er samenwerking met de peuterspeelzaal (de Paddestoel) die deel uitmaakt van onze Brede School. Op de Paddestoel wordt wel gewerkt met een VVE programma. 



Er zijn een aantal kleuters met VVE-indicatie op onze school.



De ontwikkeling van deze kinderen wordt, net zoals van de andere kleuters uit de groepen 1 en 2, gevolgd door gebruik te maken van het Kijk registratie en observatiesysteem.



In onze Brede School is een vroegschools aanbod voor kinderen van 2-4 jaar met een Taal en Ontwikkeling Stoornis (TOS). Dit vroegschools aanbod wordt verzorgd door Kentalis en valt niet onder verantwoordelijkheid van de Leiboom. Door samen te werken leren we van en met elkaar.


Terug naar boven