Als u een klacht heeft over iets dat in of om de school gebeurt, is het belangrijk dat uw klacht op de goede plaats terechtkomt en zorgvuldig wordt behandeld. Daarom beschikt Agora over een klachtenregeling. De regeling is bestemd voor alle betrokkenen bij onze scholen, zoals leerlingen, leraren, ouders en verzorgers, directieleden, leden van het schoolbestuur, (ex)leerlingen, vrijwilligers en overige personeelsleden.
Een klacht
Als u een klacht heeft kijken wij in eerste instantie of uw klacht binnen de school kan worden opgelost. U bespreekt een klacht eerst met de leraar: bijvoorbeeld over de begeleiding van uw kind, overeen strafmaatregel of over een voorval op school. Dit kan pesten zijn, of ander ongewenst gedrag. Komt u er samen niet uit, dan kunt u contact opnemen met de interne vertrouwens/contactpersoon of de directie van de school. Zoals de term al doet vermoeden heeft deze persoon, vaak een leraar en/of een ouder, een vertrouwensfunctie en wordt uw klacht ook als zodanig behandeld. Uiteraard kunt u altijd contact met de directie opnemen.
Interne vertrouwens-/contactpersoon
Elke school heeft één of twee vertrouwens-/contactpersonen die zijn benoemd door het bestuur van Agora; vaak een leraar en/of een ouder. Een vertrouwens-/contactpersoon ondersteunt de ouder met een klacht in het proces dat de klacht op de juiste plek terechtkomt, maar houdt zich niet met de inhoud van de klacht bezig. De ouder meteen klacht kan de klacht in vertrouwen bespreken met de vertrouwens-/contactpersoon en samen kijken ze hoe de klacht het beste behandeld kan worden, wat de beste weg is. Dat kan een doorverwijzing zijn naar de externe vertrouwenspersoon, naar de directie of naar de landelijke geschillencommissie voor het bijzonder onderwijs. In de schoolkatern van uw school staan de namen vermeld van deze vertrouwens-/contactpersonen en hoe u ze kunt bereiken.
Externe vertrouwenspersoon
Voor klachten over aantasting van de persoonlijke integriteit(agressie, geweld, discriminatie en seksueleintimidatie) kunt u ook rechtstreeks contact opnemenmet de externe vertrouwenspersoon. De externevertrouwenspersoon is onafhankelijk en onpartijdig.De vertrouwenspersoon gaat na, of door bemiddelingeen oplossing kan worden bereikt of dat de gebeurtenisaanleiding geeft tot het indienen van een klachtbij de klachtencommissie. Zij begeleidt de klagerdesgewenst bij de verdere procedure. Agora heefthiervoor mevrouw Heleen de Jong (Heleen de JongAdvies) aangesteld.
Contactgegevens
Mevrouw H. de Jong via het emailadres:[email protected]
Of schriftelijk aan:Agora vertrouwenspersoonRosmolenstraat 30,1502 PA Zaandam
Graag met duidelijke vermelding vertrouwelijk op de envelop!
De Landelijke Geschillen commissie
Agora is aangesloten bij een landelijke geschillencommissie: de ‘De StichtingGeschillencommissies Bijzonder Onderwijs’ (GCBO). Deze stichting bundelt voor katholiek, protestantschristelijk, algemeen bijzonder en gereformeerd onderwijs verschillende landelijke geschillen,beroeps-,klachten- en bezwarencommissies die op grond van de wet of de cao’s verplicht zijn voor onderwijsinstellingen. De commissie onderzoekt de klacht en verklaart de klacht op basis van de verkregen informatie gegrond of ongegrond. De commissie adviseert over de te nemen maatregelen aan het College van Bestuur van Agora.
Contactgegevens
Stichting GCBO Postbus 82324
2508 EH Den Haag
070 0386 16 97
[email protected]
Centraal meldpunt vertrouwensinspecteurs:0900 111 3 111 (tegen lokaal tarief te bereiken tijdens kantooruren).Voor klachten over seksueel misbruik, seksuele intimidatie, ernstig fysiek of geestelijk geweld. De volledige tekst van de klachtenregeling kunt u lezen op de website van Agora.