De Werf

Koperslagerstraat 2 1544 CA Zaandijk

  • Schoolfoto van De Werf
  • Schoolfoto van De Werf
  • Schoolfoto van De Werf
  • Schoolfoto van De Werf
  • Schoolfoto van De Werf

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het resultaat van de CET 2022 is in orde.Ten opzichte van landelijk blijft alleen het 1S niveau van rekenen achter. Vanaf schooljaar 2020-2021 is gestart met een nieuwe rekenmethode. Deze is inmiddels geïmplementeerd tot en met groep 7. In schooljaar 2022-2023 wordt deze nieuwe methode ook geïmplenteerd in groep 8.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In alle groepen worden de vorderingen van de leerlingen door de leerkrachten bijgehouden. Resultaten  op het gebied van taal, spelling, technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen, Engels en wereldoriëntatie worden met behulp van toetsen (methodegebonden en niet-methodegebonden) vastgelegd. Ook op het gebied van werkhouding en de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt de ontwikkeling van uw kind bijgehouden. De leerkrachten en de intern begeleider volgen de ontwikkeling van het individuele kind en hoe zich dit verhoudt tot het landelijk gemiddelde.  

Drie keer per jaar (groep 8 twee keer) wordt de ontwikkeling van uw kind door de leerkracht met u besproken. In de groepen 5 t/m 8 worden de vorderingen van uw kind met ouder én kind besproken. In de jaarkalender op Social Schools staan de gespreksmomenten vermeld. Wij vinden het belangrijk dat u deze oudergesprekken bezoekt. Als u het nodig acht, kunt u tussentijds altijd een afspraak maken met de leerkracht van uw kind. Ook de leerkrachten kunnen u tussentijds uitnodigen voor een gesprek als hier aanleiding voor is.  

Vanaf groep 2 gaan we ervan uit dat de doorgaande ontwikkeling van een kind gebaat is bij een overgang naar de volgende groep. In geval van twijfel hierover zal dit aan de hand van de gegevens uit het leerlingvolgsysteem en eventuele andere onderzoeken tijdig met de ouders/verzorgers worden besproken. In alle gevallen besluit de school uiteindelijk in welke groep het kind geplaatst zal worden. De school blijft er verantwoordelijk voor dat het kind op zijn/haar niveau begeleid zal worden, zodat de doorgaande ontwikkeling van het kind gewaarborgd blijft.  

Wat registreren en beoordelen wij?
Door middel van het leerlingvolgsysteem (ParnasSys en Leeruniek) houden we de ontwikkeling van uw kind bij. Tijdens de schoolloopbaan van de kinderen zijn er vanaf groep 3 twee Cito-toetsmomenten, te weten Cito M (midden in het schooljaar) en Cito E (einde van het schooljaar). De toetsen bestaan uit verschillende onderdelen.  

In de groepen 3 t/m 8 worden de volgende Cito-toetsen afgenomen: Rekenen en Wiskunde, Begrijpend Lezen, Spelling en Technisch Lezen. Vanaf groep 6 komt daar de toets Taalverzorging bij. Vanaf groep 7 wordt ook de toets Studievaardigheden en werkwoordspelling afgenomen. Genoemde toetsen zijn landelijk genormeerd.  

In de groepen 1 en 2 worden geen Cito-toetsen afgenomen maar worden de leerlingen gevolgd aan de hand van het instrument Kleuter in Beeld. Hiermee registreren we de ontwikkeling van leerlingen en de planning (op leerling-, groeps- en schoolniveau.

Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt in kaart gebracht. Twee keer per jaar vullen alle kinderen het sociogram in, zij geven aan met welke kinderen ze wel/niet graag spelen. Vanaf groep 3 geven ze ook aan met welke kinderen ze wel/niet graag werken. Verder vult de leerkracht voor ieder kind 2 keer per jaar het leerlingvolgsysteem voor de sociaal-emotionele ontwikkeling in. Dit is ook een landelijk genormeerd leerlingvolgsysteem en heet Kindbegrip.

De leerlingen van de groepen 6 t/m 8 vullen ook twee keer per jaar de vragenlijsten van Kindbegrip in. 

NSCCT
Sommige leerlingen laten op school minder zien dan wat ze in werkelijkheid kunnen: ‘ze presteren onder hun niveau’. De NSCCT (Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test) helpt deze leerlingen op te sporen. De NSCCT geeft de school een betrouwbare en valide indruk van het leerpotentieel (algemene intelligentie) van de leerling in de groepen 6 t/m 8. Deze test wordt in de groep afgenomen door de intern begeleider. De eigen leerkracht is in de groep aanwezig tijdens de afname van de test.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Volgens een zorgvuldige procedure vastgesteld door POVO (werkgroep Primair Onderwijs en Voortgezet Onderwijs), die voor alle scholen in de Zaanstreek geldt, komt in overleg met de ouders de schooladvisering tot stand. Het ontwikkelingsniveau en leerprestaties zijn belangrijk, maar zijn niet alleen van doorslaggevende aard voor de keuze van voortgezet onderwijs. Ook heel belangrijk zijn inzet, motivatie, concentratie, werkhouding en doorzettingsvermogen. De procedure van verwijzing vindt u op de website van POVO.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan en om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij.

De Werf is een algemeen bijzondere basisschool die onderwijs verzorgt op grondslag van vrije persoonlijkheidsvorming. Kinderen krijgen de kans zich te ontplooien tot harmonische, creatieve en kritische persoonlijkheden die zich zelfstandig en in groepsverband kunnen bewegen in de maatschappij. Bovendien zijn ze nieuwsgierig en onderzoekend. Belangrijke begrippen die de essentie van ons onderwijs weergeven, zijn:

  • vrijheid en verantwoordelijkheid
  • zelfstandigheid
  • sociale houding
  • individualiteit
  • mondigheid

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfkennis
  • Sociale houding
  • Keuzes kunnen maken

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven