Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Voor de verantwoording van de eindopbrengsten maken we gebruik van de Cito eindtoets.
Hier ziet u de scores van de verschillende jaren.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Onze school maakt onder andere gebruik van de toetsen van CITO (LOVS het leerlingvolgsysteem). Deze toetsen worden afgenomen in de leerjaren 3 tot en met 8. In elk leerjaar zijn er twee momenten waarop de toetsen worden afgenomen: januari, de M-versie, en in juni de E-versie. Daarnaast worden er ook in de groepen 3 tot en met 8 toetsen van de methodes afgenomen. Bij de groepen 1/2 wordt er gebruikt gemaakt van het leerlingvolgsysteem Kijk! en groeibewust kleuteronderwijs.
Onze school gebruikt deze toetsen om de kwaliteit van het onderwijs vast te stellen. Dat doen we door de toetsen te analyseren en te evalueren op individueel, groeps- en schoolniveau.
De analyse hiervan gebeurt twee keer per jaar op teamniveau in de schoolbespreking. Daarnaast worden de resultaten ook geanalyseerd met de leerkracht en de intern begeleider zodat per groep wordt maar ook per leerling wordt gekeken naar de resultaten.
De leerlingen van groep 8 krijgen elk schooljaar een advies voor een vervolgschool. Dit advies wordt zorgvuldig met elkaar, met de ouders en het kind besproken. Het advies komt tot stand door gebruik te maken van de Citotoetsen van de voorgaande jaren, de NSCCT, de Cito eindtoets en de bevindingen van de leerkracht en ouders.
Het is voor iedereen van belang dat het kind een advies krijgt wat op dat moment het best passend is. De uitslag van de Cito-eindtoets kan aanleiding geven voor een heroverweging. Per schooljaar kan de samenstelling van een groep verschillen. In het kader van Passend onderwijs zal dit steeds meer duidelijk worden. Dit is dan ook terug te zien in de uitstroomcijfers.
Als school zijn we er trots op dat weinig kinderen van onze school afstromen. Dit betekent dat onze adviezen aan het eind van groep 8 passend waren en kinderen conform het advies presteren.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In een positief pedagogisch klimaat kan een kind zich optimaal ontwikkelen in een omgeving waarin het zich veilig en vertrouwd voelt. Dan kan het zichzelf zijn en zich uiten. Dit levert een kind positieve ervaringen op, waardoor hij zelf vertrouwen krijgt.
Op De Vuurvogel kenmerkt het pedagogisch klimaat zich door:
* Een veilige omgeving voor kinderen waarin ze vertrouwen in elkaar en de wereld kunnen hebben.
* Kinderen leren met elkaar samen te werken en te leren
* Ze leren omgaan met hun eigen emoties en met die van anderen.
* Ze leren open te staan voor verschillen en deze te accepteren, respecteren en waarderen.
Onze school is al jaren voldoende. De inspectie is vorig jaar geweest voor een thema onderzoek. De inspecteur was zeer tevreden over de school.