RK basisschool Paus Joannes

De Weer 25 1504 AH Zaandam

Schoolfoto van RK basisschool Paus Joannes

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Kinderen worden vanaf de peuters gevolgd met het observatiesysteem KIJK. Dit loopt door in de groepen 1-2.

Vanaf groep 3 wordt Parnassys gebruikt om de kinderen in hun ontwikkeling te volgen. De Cito-toetsen geven informatie over de bereikte referentieniveaus.

De toetsen worden systematisch afgenomen (bij alle leerlingen en volgens vastgestelde toetskalender). Het beeld wordt compleet gemaakt door observaties. In geval van nieuwe leerlingen wordt altijd afgestemd met peuterspeelzaal, kinderdagverblijf of vorige school.? 

Resultaten worden geëvalueerd. Bij het evalueren van het groepsplan wordt bekeken of voldoende leergroei is gerealiseerd. De resultaten worden vergeleken met de verwachte resultaten. Opvallende resultaten worden besproken met de intern begeleider. Er wordt een analyse gemaakt op kind-, groeps-, bouw- en schoolniveau. Dit gebeurt onder andere?in school- en groepsbesprekingen. Er kunnen hieruit verschillende interventies naar voren komen. Als uit de analyse blijkt dat het (school)onderwijsplan onvoldoende aansluit bij de behoeften van de leerlingen, volgt een aanpassing van dit plan. Indien een aanpassing in een specifieke groep noodzakelijk is, kan een groepsinterventie volgen. Ten slotte kan een interventie op leerling niveau noodzakelijk zijn. 

We werken hierbij cyclisch. De effectiviteit van de interventie wordt geëvalueerd en desgewenst bijgesteld. In de plannen wordt het aanbod voor de leerling aangepast en beschreven. Het betreft hier groepsplannen en (in individuele gevallen) handelingsplannen en ontwikkelingsperspectieven. Ouders worden van de ontwikkelingen van hun kind op de hoogte gehouden. Dit gebeurt onder ander middels het rapport en tweemaal per jaar de mogelijkheid voor een rapportgesprek.

Verder kunnen ouders in alle gevallen verzoeken om een gesprek met de leerkracht. Vanaf groep 5 worden de leerlingen betrokken bij de gesprekken.? 

We hanteren de uitgangspunten van opbrengst gericht werken en passend onderwijs (OPO). 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij willen het maximale uit de leerlingen halen en hebben hierbij hoge verwachtingen. Wat we vooral willen is dat leerlingen uitstromen naar het vervolgonderwijs dat bij ze past.

Wij krijgen van alle VO scholen terug dat ons gegeven advies (ook na enkele jaren) meestal passend is t.o.v. de capaciteiten van onze leerlingen. Dat zien we ook in de grafieken terug. Wij vinden dit een belangrijk gegeven. Wij zijn daarom van mening dat onze adviezen passend zijn en dat dit advies recht doet aan de kwaliteiten van elke leerling.

De overstap naar het voortgezet onderwijs
Het is voor alle leerlingen van groep 8 in het regulier basisonderwijs verplicht om de doorstroomtoets te maken. Er is een aantal toetsen door de overheid goedgekeurd. Op onze scholen vinden we het belangrijk dat leraren en ouders al vroegtijdig met elkaar in  gesprek gaan over de verwachtingen omtrent het uitstroomperspectief. Ook het hierbij betrekken van de kinderen kan positieve invloed hebben op de inzet en motivatie.

In groep 7 geven we een voorlopig advies. Dit advies heroverwegen we in groep 8 en voor de doorstroomtoets volgt het definitieve advies. Al ht resultaat van de doorstroomtoets hoger is dan het advies, wordt het advies bijgesteld. Dit gebeurt altijd, behalve als er zwaarwegende redenen zijn om dat niet te doen. Dit moet de school dan goed onderbouwen. 


Actuele informatie over dit traject is te vinden op: http://www.povo-zaanstreek.nl en op de site van het ministerie van onderwijs. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In ons Identiteitsbewijs hebben we de volgende uitgangspunten geformuleerd:

• We zijn een school waar we gericht zijn op het bieden van structuur op basis van voorspelbaarheid. Door voorspelbaarheid werken we aan een veilig pedagogisch klimaat, waarbij we tegemoetkomen aan ieders behoefte van gevoel van competentie, autonomie en relatie.

• Wanneer hebben we onze belofte ingelost? Als alle betrokkenen met plezier vertellen over de gebeurtenissen en ervaringen op onze school en alle leerlingen zich optimaal ontwikkeld hebben, passend bij hun eigen niveau, dan zijn wij tevreden.

Het pedagogisch klimaat op school vraagt continu aandacht en onderhoud. Daar waar dit nodig is, zetten we in groepen extra ondersteuning op dit gebied in. We doen dit vanuit het besef dat kinderen pas echt tot leren komen in een positief groepsklimaat. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Iedereen hoort erbij
  • We luisteren naar elkaar
  • Conflicten lossen we samen op

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Onderzoek door de inspectie zien wij als een mogelijkheid om zelf kritisch naar onze ontwikkeling te kijken. Dat laten we echter niet van de inspectie afhangen. Zo doen wij d.m.v. kwaliteitsteams zelf onderzoek naar de kwaliteit in de school, heeft er een audit plaatsgevonden door een externe organisatie en leggen wij jaarlijks verantwoording af aan het College van Bestuur over onze ontwikkelingen. Tot slot, het belangrijkst: wij kijken naar onze kinderen en vragen hen om ons te voorzien van feedback. Dit doen we onder andere via de leerlingenraad.

Terug naar boven