Tijstroom Integraal Kind Centrum

Rode Zee 69 1503 TS Zaandam

Schoolfoto van Tijstroom Integraal Kind Centrum

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij nemen vanaf 2024 de Doorstroomtoets af bij leerlingen met een voorlopig of definitief advies VMBO Basis of hoger. In voorgaande jaren hebben we hiervoor de Cito Eindtoets gebruikt.
De Onderwijsinspectie betrekt de resultaten van deze toets niet bij de beoordeling van de leerresultaten. Dit is ook de reden waarom er geen toetsresultaten beschikbaar zijn op deze pagina.
Wel maken wij een interne analyse op het niveau van de referentiescores en de verschillende domeinen. Aan de hand van deze analyse worden verbeterpunten voor het aankomende schooljaar opgesteld.

We zien een verandering in onze leerlingpopulatie. Het percentage leerlingen met uitstroom naar Praktijkonderwijs neemt toe, ten koste van het aantal leerlingen met een VMBO Basis/Kader advies. Dit heeft tot gevolg dat het leerlingaantal waarop de analyse is gebaseerd kleiner wordt. We vergelijken de analyse van de Cito Eindtoets/Doorstroomtoets met de half jaarlijkse analyse van de niet-methodetoetsen.

Actiepunten vanaf schooljaar 2023-2024:
-De technisch leesontwikkeling heeft prioriteit en is de basis voor de leerontwikkeling op alle vakgebieden.
-We zetten bewust leesmotiverende activiteiten in en leggen de link met woordenschatontwikkeling.
-Verdere professionalisering op het gebied van Technisch- en Begrijpend lezen.
-Verdere implementatie van Pluspunt en Rekenroute. 
-Kritisch (blijven) kijken naar het efficiënt inzetten van de lestijd bij alle vakgebieden.
-Structureel aanbieden inzet oefensoftware bij spelling en rekenen.
 


Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op SBO Tijstroom wordt gewerkt met een toetskalender. Op de toetskalender staan de niet-methodetoetsen en de methodetoetsen ingepland. We volgen de leerlingen vanaf leerjaar 3 systematisch met een selectie van toetsen, behorende bij de basisvakken, uit het toetspakket van Leerling in Beeld. De sociaal emotionele ontwikkeling volgen we met het observatiesysteem Kindbegrip. 

Op schoolniveau analyseren we de opbrengsten met behulp van een externe partij, namelijk Effectief onderwijs. Alle leerlingen vanaf leerjaar 5 zijn, op basis van het behaalde leerrendement, ingedeeld in leerroutes: Praktijkonderwijs, VMBO Basis of VMBO kader en hoger. We analyseren de schoolopbrengsten aan de hand van 3 vragen:

-Halen de verschillende leerroutes de streefniveaus? 
-Zijn de streefniveaus ambitieus genoeg?
-Hoe presteren de verschillende leerroutes per didactische leeftijd? 

Op groepsniveau worden de leerlingen halfjaarlijks op basis van hun functioneringsniveau ingedeeld in niveaugroepen en arrangementen (basis, verdiept of intensief). Dit noemen wij een groepsplanning. We gebruiken hiervoor de methodetoetsen en de niet-methodetoetsen. Ieder half jaar worden de groepsplanningen geëvalueerd en opnieuw vastgesteld voor de volgende periode. De inhoud van de groepsplanning wordt overgenomen in het ontwikkelingsperspectief. Zo weten ouders precies welke doelen voor hun kind centraal staan in het aankomende half jaar.

Alle resultaten worden na de afname op leerlingniveau geanalyseerd door de leerkrachten en besproken met de intern begeleider tijdens de groepsbespreking. Op leerlingniveau wordt gekeken naar de individuele groei bij sociaal emotionele ontwikkeling, technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen. 

Iedere leerling heeft een ontwikkelingsperspectief waarin staat beschreven aan welk onderwijsaanbod het kind de komende periode werkt. De toetsen worden voor iedere periode ingepland en na de afname wordt geëvalueerd in het ontwikkelingsperspectief. Ieder half jaar wordt het ontwikkelingsperspectief bijgesteld en met ouders besproken.

-Wat is het functioneringsniveau van de leerling? Op welke manier leest/rekent etc. de leerling?
-Welke groei is zichtbaar? Wat heeft daaraan bijgedragen?
-Wat is de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van de leerling voor de volgende periode? 

Er zijn binnen de arrangementen verschillende vormen van pedagogisch-didactische ondersteuning mogelijk:

-preteaching met de onderwijsassistent buiten de groep: gericht op technisch lezen en woordenschat.
-herhaalde/verlengde instructie; meer tijd; hulp bij plannen.
-inzetten van extra remediërend materiaal vanuit de methode.
-toegespitste (individuele) hulp op maat: leesbegeleiding, extra taalondersteuning, logopedische ondersteuning en gedragsondersteuning.




Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De adviezen die op SBO Tijstroom worden gegeven lopen uiteen van VSO ZMLK tot VMBO Theoretisch/HAVO.
Van 2019 tot 2023 is de verdeling van uitstroom bij de schoolverlaters ongeveer 50% Praktijkonderwijs en 50% VMBO. Vanaf 2024 is de prognose dat het aantal leerlingen wat naar Praktijkonderwijs uitstroomt ongeveer 80% is.

Wanneer we de schooladviezen van SBO Tijstroom vergelijken met de schooladviezen van de vergelijkingsgroep (andere scholen voor speciaal basisonderwijs) dan zien wij een vergelijkbaar beeld.
In het ontwikkelingsperspectief van iedere leerling wordt vanaf leerjaar 5 de verwachte uitstroombestemming geformuleerd. Observaties van de leerkracht, de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften, de toetsresultaten en eventuele onderzoeksgegevens worden hiervoor gebruikt.
Tijdens oudergesprekken wordt de verwachte uitstroombestemming met ouders besproken. Halfjaarlijks kan de uitstroombestemming worden bijgesteld op basis van de behaalde resultaten en de mogelijk veranderende onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerling.
In het voorlaatste schooljaar benoemen we de verwachte uitstroombestemming als voorlopig advies. In januari wordt de uitstroombestemming als definitief schooladvies benoemd. 

De verwijzingen naar het Voortgezet Onderwijs bestaan naast een niveauadvies ook uit een plaatsingsadvies (regulier onderwijs met of zonder extra ondersteuning of speciaal voortgezet onderwijs). SBO Tijstroom is verbonden aan het POVO-platform Zaanstreek, waarbij we de afspraken en procedures, intern en met ouders, volgen zoals deze in dit platform zijn vastgelegd.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De leerlingen op Tijstroom zijn gebaat bij dagelijkse aandacht met betrekking tot het stimuleren van hun sociaal emotionele ontwikkeling. In alle leerjaren wordt gewerkt met Kwink. Met Kwink werken we aan een sociaal veilige groep en het voorkomen van storend- en pestgedrag. Kwink heeft vijf doelen:

  1. Besef hebben van jezelf
  2. Besef hebben van de ander
  3. Keuzes kunnen maken
  4. Zelfmanagement
  5. Relaties kunnen hanteren

Meer informatie over Kwink is te vinden op hun website. (www.kwinkopschool.nl) 




Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Welbevinden
  • Betrokkenheid
  • Sociaal functioneren

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het laatste inspectiebezoek betrof een thema-onderzoek naar de (extra) ondersteuning op Tijstroom (2022 - 2023).

Aan zo'n thema-onderzoek zit geen individueel eind oordeel verbonden. Wel gaf de inspecteur aan het eind van de dag te kennen tevreden te zijn over wat hij zag op onze school. 

Verbeterpunt zou kunnen zijn dat we niet alleen voornamelijk evalueren op dat wat we bij onze leerlingen zien, maar dat we vooral ook naar ons eigen handelen kijken. (Wat ging goed of minder goed en waar lag dat aan met betrekking tot het handelen van medewerkers en wat wordt dan de volgende stap?)

In schooljaar 2023 - 2024 vindt er een thema-onderzoek naar de mondelinge taalvaardigheid plaats.

Terug naar boven