Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De school observeert kleuters en groep 3 met LVS Looqin.
Leerlingen van groep 3 t/m 8 maken de methodetoetsen horend bij de verschillende blokken.
2 x per schooljaar worden de Cito toetsen afgenomen voor lezen, begrijpend lezen, woordenschat, spelling en rekenen.
Het geautomatiseerde rekenen toetsen we met de Bareka toets.
Leerlingen in groep 8 maken de digitale doorstroomtoets van Cito, Leerling in Beeld.
Op OBS Over de Brug wordt het schema voor de POVO procedure gevolgd. Het voorlopig advies wordt eind groep zeven gegeven, na overleg tussen leerkrachten, interne begeleiding en directie. Het definitief advies geeft de school voor de doorstroomtoets van Cito. We geven de adviezen zo dat het voor een leerling haalbaar en ambitieus is. Met de komst van de doorstroomtoets ziet het tijdpad van het laatste jaar van de basisschool er anders uit.
We zetten dit even voor u op een rij:
* Leerlingen ontvangen eind groep 7 hun voorlopig schooladvies.
* Tussen 6 en 17 januari ontvangen leerlingen hun definitieve advies.
* In de eerste of tweede volle week van februari maken de leerlingen de doorstroomtoets.
* Hierna vinden eventuele heroverwegingsgesprekken plaats.
* Tussen 24 maart en 28 maart melden alle leerlingen zich aan op een middelbare school.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Bij de start van het schooljaar werken wij met de Gouden Weken.
Daarnaast hanteren wij voor groep 1 t/m 3 Looqin en voor groep 4 t/m 8 de SCOL en observaties om de sociale ontwikkeling te volgen en maken we gebruik van de methode Kwink.We leggen de focus op positief gedrag en het belonen van goed gedrag.
Wij betrekken leerlingen actief bij het ontwikkelen van school- en groepsregels en positief gedrag.
De school bestaat uit de twee locaties: Obs Hannie Schaft en Obs In 't Veld.
Omdat de populaties van de beide locaties verschillen beoordeelt de inspectie beide locaties apart.