Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de hoofdlocatie zijn de kleutergroepen samengestelde groepen bestaande uit leerlingen uit groep 1-2. Daarnaast zijn er in de middenbouw een aantal samengestelde groepen (2) en voor het merendeel leerstofjaarklassen. Dit is afhankelijk van het aantal leerlingen per leerjaar.
Op de dependance zijn alle zes groepen samengesteld. Hierdoor kan de school alle acht leerjaren aanbieden op dezelfde locatie.
Onderscheidend zijn wij in de onderbouw doorkinderen spelend te laten leren. Door spelen en onderzoeken te combineren met veel mondelinge taal ontwikkelen kinderen vaardigheden die zij gedurende hun hele schoolperiode kunnen gebruiken. We geloven namelijk dat het vroeg en intensief investeren in de taalontwikkeling ten goede komt aan de ontwikkeling van elk kind.
Elk schooljaar plannen we blokken van vier themaweken. Alle vakken worden rond dit thema aangeboden. In elk thema is er extra veel aandacht voor taal en woordenschat. In deze themaweken wordt er ook extra aandacht besteed aan vaardigheden en talenten op het gebied van creativiteit, drama, wetenschap & techniek etc. Kinderen krijgen op de Tamarinde wekelijks muzieklessen waarin zij gestimuleerd worden om hun muzikaliteit in te zetten. Door Vreedzame School leren kinderen oog en oor te hebben voor mensen om zich heen, zich verantwoordelijk te voelen voor zichzelf, de ander en de school.
Momenteel zijn wij bezig met een update van het Schoolondersteuningsprofiel.
Wij zijn gespecialiseerd in het bieden van uitdagend onderwijs en bieden extra ondersteuning wat betreft taal en woordenschat. We werken met een rijk taalaanbod, dit komt tot uiting in een doorlopende leerlijn woordenschat en begrijpend luisteren/lezen. In de groepen 3 en 4 is er extra aandacht en aanbod voor woordenschat middels de taalklas. In de peuterspeelzaal en de groepen 1-4 wordt er gewerkt met de Taaltas en Logo 3000.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Door samenwerking met instanties en partners in de wijk biedt Tamarinde tal van activiteiten ter verbreding van het onderwijsaanbod. Het doel hiervan is om leerlingen zich zo goed en breed mogelijk te laten ontwikkelen en een goede samenwerking met ouders te genereren:
Jinc Bliksemstages: groep 7 en 8 loopt stage bij bedrijven in de omgeving ten behoeve van beroepsoriëntatie
Brede School Academie: talentvolle kinderen met een goed denk- en werkniveau de kans krijgen hun talenten te ontwikkelen en te gebruiken, zodat zij door kunnen stromen naar hoger vervolgonderwijs (HAVO/VWO).
Kangoeroegroep: een bovenschoolse voorziening van Stichting Agora voor meer- en hoogbegaafde leerlingen.
De Maakklas en de Levelklas. Kinderen die hun creatieve kant willen ontwikkelen kunnen terecht in de maakklas. Kinderen die cognitieve uitdaging nodig hebben kunnen terecht in de levelklas (school).
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.