Daltonschool De Westerkim

Anna de Waalstraat 15 1506 WW Zaandam

  • Deze Multi Functionele Accommodatie is bedoeld voor onderwijs, kinderopvang, peuterspeelzaal, naschoolse activiteiten en sport.
  • Het nieuwe schoolgebouw grenst aan het Volkspark (Centrum West)
  • Aan de hand van zijn portfolio vertelt een leerling wat hij geleerd heeft en wat zijn volgende leerdoelen zijn.
  • Naast het cognitieve leren hebben we veel aandacht voor brede ontwikkeling van onze kinderen.
  • De Westerkim gebruikt, naast schriften, laptops, tablets met het programma Snappet en iPads voor de verwerking van de lesstof.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij zijn erg trots op onze eindresultaten. Dit is het gevolg van een goed pedagogisch klimaat, een passend onderwijsaanbod en een regelmatige evaluatie en analyse van toetsgegevens en observaties.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Voor de leerkrachten en ouders zijn de tussenresultaten de graadmeter of de leerling voldoende geprofiteerd heeft van het aangeboden onderwijs. De tussenresultaten worden gemeten via de toetsen van het CITO LOVS en de methode gebonden toetsen. Na elke toetsperiode worden de toetsresultaten geëvalueerd en geanalyseerd. Vervolgens worden er in het groepsplan nieuwe vaardigheidsdoelen per leerling en per groep gesteld. Indien nodig wordt het aanbod, de aanpak en de verdeling in niveaugroepen aangepast. Wanneer de resultaten onder de streefdoelen zijn, wordt er een verbeterplan opgesteld. 

Onze tussenresultaten zitten over het algemeen boven het landelijk gemiddelde.

Tussenresultaten 2017/2018: over het algemeen tevreden:

Aandachtspunten: technisch en begrijpend lezen groep 3, spelling en technisch lezen (2e half jaar) groep 4 en werkwoorden groep 8.

Hier wordt in het cursusjaar 2018/2019 extra op ingezet.

Zie bijlage: legenda: niveau 1 (hoog): blauw, niveau ll: groen, niveau lll (gemiddeld): geel, niveau lV: oranje, niveau V (laag): rood 



Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het doel van CDBS De Westerkim te Zaandam is de capaciteiten van de leerlingen zoveel mogelijk te ontwikkelen en hen een passend advies voor voortgezet onderwijs te geven, zodat de leerling vol zelfvertrouwen de doorgaande lijn kan volgen en niet hoeft af te stromen.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Voorwaarde voor het ontwikkelen van kinderen is hen een veilige basis te bieden. Op christelijke daltonschool De Westerkim bouwen wij aan het gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen van de leerling. Via de methode van De Vreedzame school leren wij hen om op een goede wijze met elkaar om te gaan. Hierbij is het belangrijk om kinderen daarin een verantwoordelijke rol te geven. Wij bieden hen handvatten om conflicten te voorkomen en indien ze ontstaan deze op een goede manier op te lossen. Wij besteden veel aandacht aan het voorkomen van (cyber)pesten en treden kordaat op wanneer kinderen zich hier schuldig aan maken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • zelfvertrouwen
  • veiligheid
  • respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 3 april 2017 heeft de onderwijsinspectie een kwalificatieonderzoek op de Westerkim uitgevoerd met als resultaat het predicaat "GOED".

Vooral het leerstofaanbod, het pedagogisch klimaat en de kwaliteitscultuur sprongen er positief uit.

Wij zijn hier erg trots op. Dit stimuleert ons om onze kwaliteit nog meer te verhogen.

Terug naar boven