Openbare Basisschool Herman Gorter

D. Doniastraat 18 1501 TX Zaandam

Schoolfoto van Openbare Basisschool Herman Gorter

Het team

Toelichting van de school

Een school krijgt op basis van het aantal leerlingen en het opleidingsniveau van de ouders financiering van het Ministerie. In de grafiek “hoeveel fte is er beschikbaar voor de instelling” wordt de school afgezet tegen de gemiddelde schoolgrootte. Bij minder leerlingen zijn er dus minder middelen beschikbaar en dus ook minder personeel. Omgekeerd uiteraard ook, bij meer leerlingen zijn er meer medewerkers op de school.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De afgelopen tijd is regelmatig in het nieuws geweest dat de druk in het onderwijs groot is. Dit heeft mede te maken met het feit dat er te weinig leerkrachten zijn. Helaas heeft dit soms ook gevolgen voor onze school. We constateren dat er onvoldoende vervangende leerkrachten beschikbaar zijn om bijvoorbeeld zieke leerkrachten op te vangen. Uiteraard doen we er alles aan om dit voor uw kind goed te organiseren.
In de praktijk betekent dit dat we de volgende keuzes maken: een andere leerkracht, directielid of onderwijsassistent uit ons team, de groep verdelen of de groep blijft thuis (met thuiswerk). Hierbij zorgen we ervoor dat dit niet steeds dezelfde groep(en) betreft.  Als we geen andere optie zien dan de kinderen naar huis te sturen wordt u daar, uiteraard, zo spoedig mogelijk van op de hoogte gebracht. Heeft u geen opvang voor uw kind op de dag dat het thuis mag blijven, laat dit dan weten. Dan bekijken wij hoe wij uw kind alsnog op school op kunnen vangen.                                                                                                                

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Tijdens de speelwerktijd is er een breed aanbod van activiteiten waar rekenen, taal, ontdekken en samen spelen centraal staan.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Waar mogelijk integreren we de verschillende vakgebieden. Zo bieden we wereldoriëntatie aan in combinatie met tekstbegrip, cultuur, wetenschap en techniek. Hierdoor worden de lessen betekenisvoller.
Naast het leren van de vaardigheden taal, rekenen, schrijven, burgerschap en mediawijsheid vinden we het belangrijk om de creativiteit te bevorderen, het stimuleren en ontwikkelen van sociale vaardigheden zoals (zelf) vertrouwen, respect, kennisnemen van de eigen en andere culturen, verantwoordelijkheid, zelfstandigheid en samenwerking.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In de school zijn meerdere onderwijsassistenten en ondersteuners werkzaam die kinderen begeleiden die extra ondersteuningsbehoefte hebben. Dit kan zijn voor de cognitieve- of sociaal emotionele ontwikkeling. Tevens zijn er ambulante begeleiders die wekelijks leerlingen met een onderwijsarrangement ondersteunen in school. Al enkele jaren werkt de Herman Gorter samen met een logopediste en een kinderfysiotherapeute in de school.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op dit moment maken de scholen binnen ons bestuur (en het samenwerkingverband) de overstap om het ondersteuningsprofiel binnen het programma POS te maken. Daar worden ook de ambities voor het toekomstig aanbod beschreven.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Terug naar boven