Openbare Basisschool Het Eiland

P.A. van Meverstraat 1 1507 XE Zaandam

Op Het Eiland haal jij je schat naar boven

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van de eindtoets staan in contrast met de resultaten van de midden groep 8 toetsen. Daarbij is de uitstroom naar het voortgezet onderwijs al meerdere jaren stabiel:

2014-2015

Praktijkonderwijs:   2%

VMBO:                    48%

HAVO/VWO:            50%

2015 - 2016

Praktijkonderwijs:   0%

VMBO:                   53%

HAVO/VWO:           47%

2016 - 2017

Praktijkonderwijs:               0%

VMBO:                               45%

VMBO/HAVO kansklas:        10%

HAVO:                               12%

HAVO/VWO:                       15%

VWO:                                 3%

Gymnasium                        15%

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In de bijlage vindt u een overzicht van onze behaalde resultaten op de M-toetsen 2019-2020.

Na de toetsen volgt altijd een analyse van de opbrengsten. Deze analyse vindt u ook terug in de bijlage, vanuit deze analyse wordt er een plan van aanpak geschreven. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op Het Eiland werken we met hoge en reële verwachtingen, zodat we er naar streven om de leerlingen op de juiste plek te krijgen op het Voortgezet Onderwijs.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze visie op sociale veiligheid binnen de school

Het spelen, leren en ontwikkelen van kinderen vindt plaats in een veilige pedagogische omgeving. De ontwikkeling van kinderen wordt volgens Luc Stevens 1 bevorderd als de leerkracht een omgeving creëert waar leerlingen worden aangesproken op hun kwaliteiten met het vertrouwen dat ze het kunnen: competentie. Waar ze uitgedaagd worden zelfstandig oplossingen te vinden: autonomie. Waar kinderen merken dat de relatie met hun klasgenoten en de leerkracht een veilige basis is: relatie. Behalve dat de sfeer waarin kinderen leren veilig en prettig moet zijn, hebben zij uitdaging nodig in de leeromgeving. De speel- en leeromgeving van kinderen is ‘rijk’.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • PBS/Kanjertraining
  • Gouden Weken
  • Portfoliogesprekken

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Obs Het Eiland heeft het vertrouwen van de Inspectie van Onderwijs.

Eens in de 4 jaar komt de inspectie bij ons op bezoek en daarbij wordt er naar verschillende aspecten gekeken. De verbeterpunten worden aan de hand van een plan van aanpak opgepakt.

Voor meer informatie kunt u ons rapport bekijken.

Terug naar boven