Welke doelen staan in het schoolplan?
De basisbeginselen van de eigen aspecten van kwaliteit liggen in het gedachtegoed van Stevens, namelijk relatie, autonomie en competentie.
Relatie:Binnen Het Eiland is sprake van een professionele lerende cultuur, op basis van vertrouwen. We gaan ervan uit dat er verschillen zijn in kernkwaliteiten en competenties bij teamleden. Deze kernkwaliteiten en competenties worden ingezet om de kwaliteit van aanbod binnen de school te verbeteren. Wij vertrouwen op onszelf en op anderen in het team. Wij staan open voor feedback en ondersteuning van onze specialisten, leerkrachten, ouders en leerlingen. We zorgen hierbij voor een open leerklimaat op basis van wederzijds respect.
Autonomie:Het team heeft en neemt voldoende autonomie om te werken aan een goede onderwijskwaliteit. De specialisten en leerkrachten hebben de ruimte om het onderwijsaanbod verder te verbeteren en beslissingen te maken om het onderwijsaanbod verder te verbeteren. Ook de leerteams hebben de ruimte om onderwijsontwikkelingen in te zetten. Deze leerteams hebben hierin veel autonomie, aangezien zij ook de specialisten rondom het ontwikkelthema zijn.
Competentie:Inmiddels heeft de school alle specialismes in huis. Zo is er sprake van een gedragsspecialist, zorgspecialist, rekenspecialist, leesspecialist en specialist Jonge Kind. Deze competenties worden ingezet rondom de basiszorg en de schoolontwikkeling op Het Eiland. Naast alle specialisten zijn er ook leerteams aanwezig op Het Eiland. Elk jaar (derde Pinksterdag) worden er uitdagingen door het team/specialisten geformuleerd waar omheen leerteams gevormd worden. Deze uitdagingen komen voort uit de school ontwikkeling, populatie-ontwikkeling, resultaten en persoonlijke ontwikkeling van de teamleden.
De voorzitters van de leerteams nemen deel in het management overleg waarin de ontwikkelingen van de leerteams besproken worden. Waar nodig vullen de leerteams het teamoverleg om de verdere ontwikkeling binnen de school vorm te geven.
Bij de zorg is de ambitie om vroegtijdig te signaleren (groep 1-2-3). Door deze vroegtijdige signalering willen gedrags- en leerproblematiek in de midden- en bovenbouw structureel verminderen. Dit doen we door een goede screening in de kleuterbouw bij de intake, dit doen we door een goede screening in de beide leerjaren, dit doen we door een goed aanbod rondom sociale vaardigheden, dit doe we door een uitdagende en veilige leeromgeving, dit doen we door goed in contact te komen en blijven met ouders, dit doen we door goede grenzen te stellen aan wat wij kunnen en wat wij niet kunnen.
Ouderbetrokkenheid: De inbreng van ouders wordt zeer gewaardeerd binnen de school, ouders worden gezien als partner in de pedagogische ontwikkeling van de kinderen. Ouders worden d.m.v. twee spreekmomenten ingelicht over de ontwikkelingen van de kinderen. Daarnaast krijgen de leerlingen 2 maal per jaar een portfolio mee naar huis waarin de ontwikkelingen zichtbaar zijn.
Versterkende thema's voor schooljaar 21-22 zijn:
- Spelling en taal
- Voortgezet Technisch lezen
- Begrijpend lezen binnen de thema's
- Woordenschat en NT2
- Gedragsverwachtingen zichtbaar in de school maken