Basisschool De Torenberg

Brouwerijstraat 5 4543 CX Zaamslag

  • Schoolfoto van Basisschool De Torenberg
  • Schoolfoto van Basisschool De Torenberg
  • Schoolfoto van Basisschool De Torenberg

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Toetsing en pedagogisch klimaat.

In onze school volgen de leerkrachten systematisch de ontwikkeling van met name de basisvaardigheden en de sociaal-emotionele ontwikkeling en signaleren problemen hierin tijdig. Tweemaal per jaar -na de afname van de CITO M en E toetsen- worden de gegevens van de kinderen geanalyseerd door de leerkrachten. Samen met de intern begeleider stelt de leerkracht dan acties op om het onderwijs aan de behoeften van de leerlingen aan te passen. In de weekplanningen worden daarna de doelen per vakgebied en per niveau geclusterd en worden er acties aan gekoppeld. Die acties bestaan bijvoorbeeld uit aanpassingen in de klas of buiten de klas, zoals verlengde instructie of extra oefenstof. Daarnaast zijn er acties mogelijk op het gebied van aandacht of op sociaal emotioneel gebied.

Een goed pedagogisch klimaat is de basis voor leren en resultaten. Een positieve en ontspannen sfeer zorgt voor veiligheid en rust. Wij stemmen het onderwijs af op individuele mogelijkheden en interesses van kinderen, waardoor ze intrinsiek gemotiveerd zijn om te leren, zich ontwikkelen en optimale resultaten behalen. Door het stellen van doelen en deze zichtbaar te maken, dagen we onze leerlingen uit om het beste uit zichzelf te halen. We maken kinderen steeds meer eigenaar van hun eigen leerproces.

In ons Ondersteuningsplan, staat onze zorg uitgebreid omschreven.

Doublures en kleutergroepverlenging

Op CBS de Torenberg kan elk kind functioneren op zijn of haar niveau. Waar nodig stellen we hier een OPP op in overleg met de ouders. Dan werken ze op een ander niveau dan hun jaargroep. Op onze school blijft een kind enkel zitten (doubleren) wanneer wij overtuigd zijn dat een leerling het daarna beter zal gaan doen. We geven de voorkeur aan een aangepast lesprogramma, zodat een leerling gewoon kan doorstromen naar de volgende groep.

Kinderen stromen op 4-jarige leeftijd in in groep 1 van het basisonderwijs. Deze instroom vindt gedurende het hele schooljaar plaats. Volgens de onderwijsinspectie is er sprake van kleuterverlenging als een kind geboren voor 1 januari niet overgaat van groep 2 naar groep 3. Uitgangspunt is dat een kind nog onvoldoende vaardigheden heeft ontwikkeld om te kunnen deelnemen aan het aanvankelijk lees- en schrijfprogramma en het rekenprogramma van groep 3.

Ouders worden betrokken tijdens een procedure voor een doublure, de uiteindelijke beslissing ligt bij de school. De procedure bij doublures staat beschreven in een protocol.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eind groep zeven krijgen de ouders tijdens het oudercontact een voorlopig schooladvies. Dit advies is gebaseerd op de resultaten van de verschillende Cito-toetsen en de Entreetoets. In februari worden de schooladviezen voor de leerlingen die naar het voortgezet onderwijs gaan geformuleerd en besproken met leerlingen en ouders. Deze advisering verloopt via een zorgvuldig proces waarbij de groepsleerkrachten van 8 en de intern begeleider betrokken zijn. Bij iedere leerling wordt een zorgvuldige afweging gemaakt en een advies geformuleerd op basis van resultaten, sociaal- emotionele ontwikkeling, werkhouding en motivatie. Als de resultaten van de Centrale Eindtoets hoger uitvallen dan het schooladvies, dan zal er een heroverweging plaatsvinden.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een school is een leer- en leefgemeenschap. Kinderen krijgen er ruimte om zich te ontwikkelen, kennis op te doen, anderen te ontmoeten, zichzelf te leren kennen en hun plaats in de samenleving te verstaan. De school als oefenplaats voor het leven! Op de Torenberg doen we dat vanuit het principe:

                                                                           SAMEN LEREN LEVEN

De kernwaarden die voor ons horen bij het sociale aspect van 'Samen Leren Leven' zijn: respect, samenwerken, betrokkenheid en vertrouwen. Deze waarden bepalen het gedrag van de medewerkers in relatie tot de omgang met en tussen de kinderen. Ieder kind is uniek en van waarde. Het is onze pedagogische opdracht om kinderen in hun ontwikkeling uit te dagen en te ondersteunen. Leerkrachten hebben pedagogisch contact met de kinderen. Het gaat voor ons om zien en gezien worden.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Samenwerken
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De onderwijsinspectie heeft onze school bezocht in 2016. Er is toen een basisarrangement toegekend.

In november 2019 is een controle op bestuursniveau bij Probaz geweest, er werd gekeken naar 'zicht op de ontwikkeling van het kind'. In het kader van dit onderzoek hebben ze ook de Torenberg bezocht. Ze waren zeer tevreden, samen met de inspecteur bespraken we onze verdere ambities en ontwikkelingsmogelijkheden.

Terug naar boven