Alberoschool CBS Het Kompas

Moerplein 2 4401 HZ Yerseke

Schoolfoto van Alberoschool CBS Het Kompas

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op school nemen we de IEP eindtoets af. Wij willen graag een duidelijk beeld krijgen van onze leerlingen. De IEP eindtoets brengt, naast schoolvorderingen en intelligentie, ook de persoonlijkheid van ieder kind in beeld.

De resultaten van de IEP eindtoets zaten  in 2017 en 2018 jaren onder de inspectienorm. In 2018 - 2019 hebben we met een Plan van Aanpak gewerkt. De eindtoets van 2019 was heel positief. Met een IEP score van 86 zaten we ruim boven het landelijk gemiddelde (81,8) en de inspectienorm voor de school (79)

In schooljaar 2019-2020 hebben we geen IEP eindtoets afgenomen ivm de tijdelijke sluiting van de school wegens Corona. De verwachting was dat de score ook dit jaar boven het landelijk gemiddelde uit zou komen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden door IB en leerkracht geanalyseerd.

Daarna presenteren de IB'ers de belangrijkste bevindingen en opvallende zaken en de resultaten in het algemeen met een toelichting tijdens een studiedag.

In het Vak Interventie Plan worden actie- of aandachtspunten hierin verder uitgewerkt.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies wordt in januari met de ouders en betreffende leerling besproken.

Dit advies wordt gegeven n.a.v. uit de resultaten van de IEP-toetsen van de afgelopen jaren, het werk in de klas en de instelling van de leerling.

Mocht de doorstroomtoets in februari een afwijkend advies laten zien, dan gaan we opnieuw het gesprek met de ouders aan.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Leerkrachten, ouders en leerlingen moeten zich veilig voelen op onze school.

Om dat te bereiken spreken we als team met elkaar regelmatig over wat sociale veiligheid voor ons betekent.

Wat zijn de regels in de klas en op school. Hoe bewaken we die en zorgen we ervoor dat we hier op dezelfde manier mee omgaan.

Voor de kinderen maken we de regels zichtbaar in de klas en zorgen voor duidelijke regels op het schoolplein

Vanaf het schooljaar 2018 - 2019 werken we met Bikkels, een methode met een doorgaande lijn op sociaal - emotioneel gebied.

Daarnaast spelen we in op de actualiteit die in de groep speelt. Bijv het leren werken met sociale media. Wat wel te doen en wat niet.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Omgaan met elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het laatste inspectiebezoek vond plaats in januari 2022. Dit was een bezoek aan het hele bestuur met een aantal speerpunten. Albero kreeg als eindoordeel een goed. 

Terug naar boven