De Duinstee

Betmersweg 2 9494 RB Yde

Schoolfoto van De Duinstee

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen in onze school 

Om ontwikkelingsachterstanden te voorkomen en/of te bestrijden maken we gebruik van een uniform leerlingvolgsysteem. Het hanteren van dit systeem moet er met name toe leiden dat de vorderingen van de leerlingen op een goede en zo concreet mogelijke wijze worden vastgelegd.

Om vast te kunnen stellen of de kinderen op niveau werken en de aangeboden leerstof goed beheersen, maken we vanaf groep 3 gebruik van methode gebonden toetsen. Dit zijn toetsen die horen bij de methodes die we gebruiken op school voor Nederlandse taal (technisch– en begrijpend lezen, spelling) en rekenen. Daarnaast maken we ook gebruik van methode onafhankelijke toetsen vanuit het CITO-leerlingvolgsysteem. Deze toetsen worden twee keer per schooljaar afgenomen. De kinderen van de groepen 8 nemen deel aan de Eindtoets.  

In de onderbouw (groep 1 en 2) wordt de ontwikkeling van de kinderen vooral gevolgd door observaties van de groepsleerkracht. Hierbij wordt gekeken naar de volgende ontwikkelingsgebieden: de ontwikkeling van de beginnende geletterdheid, het rekenen, de ruimtelijke oriëntatie, de visuele waarneming, de motorische ontwikkeling en ook de muzikale ontwikkeling. Het beredeneerd leerstofaanbod is hierbij leidend.

Hoe ziet de structuur eruit?

De intern begeleider is verantwoordelijk voor het beleid ten aanzien van de leerlingenzorg en coördineert de uitvoering daarvan. Zij begeleidt en coacht ook leerkrachten ten aanzien van haar/zijn zorgleerlingen, bewaakt de zorgstructuur en kan vanuit deze functie ook aanwezig zijn bij gesprekken over zorgleerlingen.

De resultaten van de cognitieve ontwikkeling en de gegevens met betrekking tot de ontwikkeling van de sociale vaardigheden worden besproken in een groeps– en/of leerlingbespreking. Bij deze besprekingen zijn altijd de intern begeleider en de groepsleerkracht aanwezig.

Tijdens deze besprekingen, die vier keer per jaar plaatsvinden, wordt altijd gekeken naar de aandachtspunten voor de hele groep, het signaleren van kinderen die extra aandacht nodig hebben en het nauwkeurig beschrijven van de onderwijsbehoeften van de verschillende kinderen.

Alle leerlingen worden op het einde van het schooljaar doorgesproken met de volgende groepsleerkracht. We hanteren hiervoor een leerlingoverzicht. De nieuwe leerkracht gaat verder op de ingeslagen weg. Besprekingen t.a.v. de effectiviteit van ons onderwijs vinden met regelmaat plaats tijdens overleg momenten in het managementteam.

De zorgstructuur op onze school is voor alle leerlingen. Daartoe worden vier niveaus van ondersteuning onderscheiden. In de bijlage (Schoolondersteuningsprofiel) vindt u een nadere uitleg.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Contacten met het voortgezet onderwijs (VO)

Algemeen

Welke vorm van voortgezet onderwijs is na de (speciaal) basisschool voor uw kind het meest geschikt? Alle scholen volgen dezelfde zorgvuldige procedure om tot een afgewogen oordeel te komen over de beste vervolgstap voor uw kind. Hierbij wordt de Plaatsingswijzer gebruikt. Uitgangspunt is dat u met de schooldirectie bepaalt welke school het beste is voor uw kind. Daarbij is niet alleen de eindtoets, maar vooral het schoolverloop van belang. De CITO eindtoets wordt vervangen door een doorstroomtoets voor het Basisonderwijs.

Om tot een goed doordacht en goed onderbouwd uitstroomprofiel/schooladvies te komen, kijken we als school naar de volgende onderdelen:

  • de Plaatsingswijzer: dit is een hulpmiddel om tot een advies te komen op basis van de gegevens uit de leerlingvolgsystemen van Cito. We kijken daarbij allereerst naar de scores op begrijpend lezen en rekenen/wiskunde; in tweede instantie wordt gekeken naar de scores op technisch lezen en spelling;
  • de werkhouding;
  • de motivatie;
  • de sociaal, emotionele ontwikkeling;
  • de ondersteuning vanuit thuis;
  • eventueel andere specifieke onderwijsbehoeften.

Definitief schooladvies

Na het maken van de doorstroomtoets (februari) krijgen alle leerlingen de uitslag. Op basis hiervan wordt een toetsadvies gegeven. De school geeft op basis van het toetsadvies het definitieve schooladvies. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet motiveren waarom het schooladvies voor deze leerling niet opgehoogd zou kunnen worden.

Overleg met het voortgezet onderwijs

Stichting Baasis heeft een intensieve onderwijskundige samenwerking met bijna alle scholen voor het voortgezet onderwijs in de stad Groningen en in de regio. Maar ook is er veelvuldig contact met de werkgroep PO-VO Assen. Doel van deze contacten is het creëren van een ononderbroken ontwikkeling en er vindt afstemming plaats

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het team van De Duinstee vindt het belangrijk dat ieder kind zich veilig en vertrouwd voelt op school, het fijn vindt om naar school te gaan en dat het zich gezien en gehoord voelt door de leerkrachten en de medeleerlingen. Uitgangspunt is dat een kind zich alleen goed kan ontwikkelen wanneer er sprake is van een goed pedagogisch klimaat.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen en respect
  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Omdat de resultaten van de eindtoets in groep 8 de afgelopen 4 jaren onder de wettelijke norm lagen, heeft de Inspectie in november 2017 een kwaliteitsonderzoek uitgevoerd op De Duinstee en is de school beoordeeld op 9 standaarden.

De standaarden die met een voldoende zijn beoordeeld: Aanbod, Zicht op ontwikkeling, Didactisch handelen, Pedagogisch klimaat, Kwaliteitszorg en Kwaliteitscultuur. 

Twee standaarden zijn door de Inspectie met een onvoldoende beoordeeld: Onderwijsresultaten (resultaten Eindtoets groep 8) en Verantwoording en Dialoog (de wijze waarop de schoolverantwoording aflegt over de opbrengsten en communiceert over verbeterpunten).

Op 11 december 2018 heeft de inspectie een herstelonderzoek uitgevoerd op De Duinstee. Alle onderzochte standaarden zijn met een voldoende beoordeeld en de inspectie heeft aangegeven alle vertrouwen te hebben in de koers van de school. Daarmee komt de school weer in het basisarrangement.

Terug naar boven