De Duinstee

Betmersweg 2 9494 RB Yde

Schoolfoto van De Duinstee

Het team

Toelichting van de school

Het team van de school wordt in het schooljaar 2023-2024 gevormd door:

Groep 1/2:  Ina Puister en Marieke Pothof

Groep 3/4: Kelly Oltrop

Groep 5/6: Petra Nell en Helen Vos

Groep 7/8: Geert Sieders en Ulkje Meinderts

Op vrijdag worden de groepen samengevoegd. We werken dan met groep 1/2/3 (Marieke Pothof), groep 4/5 (Kelly Oltrop) en groep 6/7/8 (Ûlkje Meinderts). Juf Helen is op dinsdag op school aanwezig; zij biedt ondersteuning in verschillende groepen. Juf Henriëtte is op woensdag op school aanwezig; zij biedt ook ondersteuning in verschillende groepen. 

Lennart Hofstra is directeur, Marianne Hardenberg is coördinator en de intern begeleider van de school is Lydia Zwerver.

De gymnastieklessen worden verzorgd door vakleerkracht Jolanda de Vries.

De pedagogisch medewerkers die werkzaam zijn bij De Duinrakkers zijn; Afina Kok, Miranda de Vries, Marjon de Groot, Evelien Vervat, Dewi Hamberg en Suze Boer.

Rudi Hofstee is de beheerder van de MFA.

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer de groepsleerkracht afwezig is, zal de leerkracht zo mogelijk vervangen worden door een andere (inval) leerkracht. De inzet van de invallers wordt bestuurlijk geregeld. Bij de vervanging wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van dezelfde personen. Dit is echter niet altijd mogelijk. Mocht er geen invaller beschikbaar zijn dan zoekt de school naar andere opvangmogelijkheden op school. In uiterste noodzaak en bij hoge uitzondering bestaat de mogelijkheid, dat een groep naar huis wordt gestuurd als geen vervanging beschikbaar is en intern op school geen andere oplossing wordt gevonden. Ouders worden hiervan vooraf schriftelijk op de hoogte gesteld door de school.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Basisschool De Duinstee is een school met een leerstofjaarklassensysteem. Dit betekent, dat er gewerkt wordt met jaargroepen, waarbij in principe alle kinderen in dezelfde tijd dezelfde leerstof doorlopen.

We vinden het belangrijk dat de leerlingen in hun basisschooltijd die kennis en vaardigheden opdoen, die hen in staat stellen om op een positieve wijze en met een lerende en onderzoekende houding hun schoolloopbaan te vervolgen.

Zelfstandigheid, zelfredzaamheid en de zelfverantwoordelijkheid zien wij als een belangrijke voorwaarde voor kinderen om zich te kunnen ontwikkelen. Het zelfstandig kunnen werken is hierbij een belangrijk aspect. Om dit te stimuleren maken we vanaf groep 3 gebruik van een dag- of weektaak en werken we door de hele school met denkgewoontes. Denkgewoontes leiden tot intelligenter gedrag en een groter probleemoplossend vermogen bij de kinderen. Met de 16 denkgewoonten van 'Denk mee, doe mee' leren kinderen na te denken over hun eigen ideeën, maar ook over de gedachten van anderen. Daarnaast gaan ze aan de slag met praktische vaardigheden als luisteren, samenwerken en onderzoeken. 

In onze aanpak is er aandacht voor het kind als individu met een eigen onderwijsbehoefte. Wij geven geen individueel onderwijs maar clusteren waar mogelijk kinderen met een vergelijkbare onderwijsbehoefte. Ook zoeken we naar verbinding in het geven van instructies aan de verschillende jaargroepen.

Individuele afstemming van de lesstof (hoeveelheid werk, intensiteit van de instructie, moeilijkheid van het werk) is mogelijk, en vindt plaats na overleg tussen de klassenleerkracht, de intern begeleider en de ouders. Een enkele keer kan er besloten worden om een kind op een eigen leerlijn te plaatsen.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1/2 doen kinderen dagelijks nieuwe ervaringen op waardoor hun wereld steeds groter wordt. In deze groep zijn we bezig met voorbereidend rekenen, voorbereidend taal en lezen en motorische activiteiten. We hechten veel waarde aan de zelfstandigheid van de kinderen, met alledaagse activiteiten en ook tijdens lesmomenten leren we kinderen dat zij soms dingen zelf moeten oplossen of oppakken. 

De kinderen werken en spelen in verschillende hoeken, zoals de bouwhoek, huishoek, knutselhoek enz. De kinderen werken doelgericht op hun niveau in bijvoorbeeld de grote kring, kleine kring, in de hoeken en tijdens activiteiten aan de tafel met de leerkracht.

Voorbereiden taal en lezen

Jonge kinderen zijn spelenderwijs bezig met woorden, klanken en letters bij activiteiten als vertellen en voorlezen, taal – en rijmspelletjes, poppenkast en dramatische vorming. De kinderen leren veel woorden en leren deze goed uit te spreken en goed te gebruiken.  

Voorbereidend rekenen

Aan de hand van verschillende thema’s komen in de groepen 1 en 2 allerlei voorbereidend rekenvaardigheden aan bod zoals: Vergelijken en tellen, oriëntatie in ruimte en tijd, getallen en getal symbolen. Na deze voorbereidingsfase leren de kinderen rekenhandelingen en begrippen (zoals meer, minder en evenveel) te begrijpen en toe te passen in praktische situaties.

In groep 1-2 wordt voor reken- en taal/leesontwikkeling onder meer gebruik gemaakt van de leerlijnen van Dorr.

Voorbereidend schrijven

In groep 1 en 2 beginnen we op een speelse manier met voorbereidende schrijfoefeningen. Hiervoor gebruiken we de methode Klinkers en de methode Krullebol. 

Motoriek

Groep 1/2 maakt dagelijks gebruik van het plein met spel en leeropdrachten (bewegend leren, zie ook Motoriek groep 3 t/m 8) of zij gaan naar de gymzaal voor kleutergym.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Vakgebieden

Rekenen

Vanaf groep 1 tot en met groep 8 maken we gebruik van de methode Getal & Ruimte Junior.  Getal & Ruimte Junior gebruikt een heldere gestructureerde rekendidactiek met aandacht voor 1 onderwerp en duidelijke, altijd werkende strategieën. Elke dag is er ruimte voor automatiseren en memoriseren.

Nederlandse taal en lezen

In groep 3 starten de kinderen met het aanvankelijk leesproces. In groep 3 gebruiken we hiervoor de methode Lijn 3. Met Lijn 3 leren kinderen niet alleen letters en woorden, maar ontdekken ze ook de wereld om hen heen. De letter staat centraal in deze methode, die met prikkelende thema’s inspeelt op de belevingswereld van kinderen.

Voor het technisch lezen gebruiken we vanaf groep 4 de methode Speciale Leesbegeleiding en voor begrijpend lezen werken we de methode Nieuwsbegrip XL. Voor de ontwikkeling van studievaardigheden wordt in de bovenbouw de methode Blits gebruikt. Voor het taal en spellingsonderwijs werken we vanaf groep 4 met de methode Staal. 

Schrijven

In de groepen 1 t/m 8 gebruiken we de methode Klinkers. De methode sluit aan bij de aanvankelijke leesmethode Lijn 3. De kinderen leren in blokschrift schrijven. 

In groep 8 krijgen leerlingen de gelegenheid hun eigen handschrift vorm te geven. De leerlingen van groep 7 en 8 volgen de typecursus Typetuin (om het jaar). De leerlingen werken hieraan op school, maar ook thuis kan hier aandacht aan worden besteed.

Wereldverkenning

In de methode Da Vinci worden diverse vakken geïntegreerd en groepsoverstijgend aangeboden voor de groepen 1 t/m 8. Dat wil zeggen dat leerkrachten geen aparte lessen aardrijkskunde, geschiedenis of biologie geven, maar dat de verschillende vakgebieden vanuit een thema als geheel worden aangeboden. Ieder kind levert een bijdrage vanuit zijn/haar eigen interesse, talent en niveau. Verkeerslessen staan ook in alle groepen structureel op het rooster.

Engels

De lessen Engels worden vanaf groep 5 aangeboden met behulp van de digitale methode Groove me. Met deze methode leren de kinderen Engels aan de hand van songteksten. Het gaat vooral om de mondelinge communicatie en om het lezen van eenvoudige teksten. Het schrijven is gericht op het kennismaken met de schrijfwijze van een aantal vaak voorkomende Engelse woorden.

Expressie

We vinden het belangrijk dat alle kinderen zich kunnen uiten en dat zij de kans krijgen hun talenten te ontwikkelen. Wekelijks besteden we aandacht aan expressie op welke manier dan ook. Daarnaast hebben we tijdens de ateliers op een middag per week aandacht voor verschillende ontwikkelgebieden: creatief, taal, natuur, muziek, techniek, beweging, etc. 

De school maakt structureel gebruik van het aanbod van het Kunstmenu. Dit wordt door de Stichting Kunst en Cultuur Drenthe in samenwerking met het ICO samengesteld voor de scholen in Drenthe. Het kunstmenu bestaat uit lessen en voorstellingen die worden verzorgd door kunstenaars en docenten. Ieder schooljaar wordt een andere kunstdiscipline behandeld zodat alle leerlingen in aanraking komen met dans, drama, audiovisueel, beeldende kunst, literatuur en muziek.

Motoriek

De kinderen van groep 3 t/m 8 krijgen twee keer per week 45 minuten per keer gymles van een vakdocent. Een keer per week een spelles en een keer per week een toestellen les. Ook maken alle kinderen dagelijks gebruik van het ruime plein met speeltoestellen en groen in de pauzes. 

Daarnaast hechten wij veel waarde aan bewegend leren. Onder bewegend leren wordt verstaan het fysiek bewegen in de klas of buiten tijdens of naast cognitieve leeractiviteiten. Diverse onderzoeken tonen aan dat bewegen tijdens het leren een positieve invloed heeft op de hersenactiviteiten. Hierdoor kunnen kinderen zich beter concentreren en neemt de taakgerichtheid toe. Bewegend leren kan bestaan uit spelvormen waarin duidelijke cognitieve leerdoelen zitten, bijvoorbeeld spellen die gekoppeld zijn aan cijfers, rekensommen, letters of woorden.

ICT

Het gebruik van computers en digitaal lesmateriaal is niet meer weg te denken uit ons onderwijs. In alle groepen wordt er door de leerkracht en de kinderen gebruik gemaakt van computers als hulpmiddel bij de uitleg, het extra oefenen of het verdiepen van de leerstof. Alle groepen hebben beschikking over een aantal netbooks en/of I-pads. Het digitale bord wordt structureel ingezet bij alle vakken. Het geeft ons de mogelijkheid gebruik te maken van software die direct aansluit bij de methodes die wij gebruiken. Bijna alle methodes hebben in hun aanbod digitaal materiaal opgenomen dat ingezet wordt bij de lessen voor de leerlingen. Daarnaast worden door leerkrachten digitale instrumenten als hulpmiddel ingezet t.b.v. de registratie en evaluatie van de leerstof.

Sociale integratie en burgerschap

De kern van ons onderwijs is dat wij onze leerlingen goed voorbereiden op het leven in een pluriforme samenleving. Leerlingen, ongeacht hun religieuze, maatschappelijke of culturele achtergrond zijn welkom binnen het openbaar onderwijs. De bevordering van sociale integratie en burgerschap is in de missie en visie van onze organisatie gewaarborgd. We vinden het van groot belang dat leerlingen kennis hebben van en kennismaken met de verschillende achtergronden en culturen van elkaar. De invulling van dit onderwerp vindt school specifiek plaats en valt binnen het kader van de drie domeinen: democratie, participatie en identiteit.

Democratie

Democratie is niet alleen een politiek systeem om tot een evenwichtige machtsverdeling te komen, maar ook een fundamentele houding met daaruit voortvloeiende gedragingen van een persoon. Het functioneren van een democratie hangt in sterke mate samen met het democratische gedrag van de burgers die er deel van uitmaken. In het onderwijs is het aanleren van een democratische  houding een belangrijk  aspect. Het ontwikkelen van die houding wordt bereikt door continuïteit, herhaling en impliciete en expliciete beïnvloeding. Het opdoen van ervaringen is daarbij uitermate belangrijk. Die ervaringen kunnen zowel binnen als buiten de school plaatsvinden. In een democratie is het belangrijk dat burgers zich betrokken voelen bij de samenleving (op welk niveau dan ook) maar zich ook in kunnen leven in de positie van een ander. Daarvoor moeten mensen ook over een aantal vaardigheden beschikken die voor een belangrijk deel  sociaal communicatief zijn. Democratie gaat ook over keuzes maken. Deze vaardigheid vereist kennis, een kritische onderzoekende houding, het beoordelen van informatie, inzicht in consequenties van keuzen en besef van de eigen opvattingen.

Participatie

Meedoen aan een samenleving kan zich op verschillende niveaus afspelen; klas, school, vereniging, buurt, regio etc. Het kan zich ook richten op verschillende aspecten; economisch, sociaal-cultureel en politiek. Het gaat altijd om het willen participeren. Voor de meeste kinderen geldt dat zij graag mee willen doen. Meedoen in sociale verbanden, meedenken over oplossingen en meebeslissen over zaken die hen aangaan. Om te kunnen participeren moet men inzicht en vertrouwen hebben in eigen kunnen. Het heeft alles te maken met betrokkenheid en verantwoordelijk. Daarbij moet men een voldoende positief zelfbeeld hebben om intenties om te kunnen zetten in gedrag.

Identiteit

Er is een constante wisselwerking tussen de identiteit van een persoon en de (sociale) omgeving. De identiteit van een leerling wordt gevormd in de relatie met anderen. Daarbij is het nodig dat personen sociaal communicatief vaardig zijn om opvattingen bespreekbaar te maken en deel te kunnen nemen aan gesprekken discussie en debat over aspecten van de eigen identiteit. Een leerling zal een balans moeten vinden tussen enerzijds zelfrealisatie en het leven volgens eigen waarden en normen, en anderzijds de grenzen en beïnvloeding van de omgeving. Dit brengt onzekerheid met zich mee over de eigen opvattingen en gemaakte keuzes. Jongeren moeten leren om te gaan met deze onzekerheden door flexibel en kritisch te zijn en te leren om terug te vallen op een eigen morele basis en gevoel van eigenwaarde.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het Schoolondersteuningsprofiel beschrijft de wijze waarop onze school de basisondersteuning vormgeeft en welke extra ondersteuning onze school biedt en in de toekomst wil gaan bieden. Het schoolondersteuningsprofiel is onderdeel van een breder kader met de overkoepelende term passend onderwijs.

Elke school is aangesloten bij een samenwerkingsverband.  De Duinstee behoort bij het samenwerkingsverband 22.01 (Aa en Hunze, Assen, Midden Drenthe, Tynaarlo). Binnen het samenwerkingsverband maken de besturen met elkaar afspraken over de manier waarop alle kinderen in het samenwerkingsverband zo goed mogelijk de passende ondersteuning kunnen krijgen die ze nodig hebben.

Binnen het samenwerkingsverband valt alle ondersteuning onder basisondersteuning. Passend onderwijs is er voor alle kinderen. Alle gelden voor passend onderwijs gaat direct naar de schoolbesturen. Deze schoolbesturen verdelen dit onder de scholen. Stichting Baasis heeft deze gelden ingezet voor het opzetten van het Baasis ondersteuningsteam, de bekostiging van de intern begeleiders en het inzetten van onderwijsassistenten op de scholen.

Onderwijsassistent: Onze school heeft een per week een onderwijsassistent. Zij wordt ingezet om kinderen met specifieke onderwijsbehoeften te ondersteunen binnen de basisondersteuning.

Meer en hoogbegaafden: Bij de Verrekijkers komen kinderen van verschillende scholen wekelijks op dinsdag samen op een school (dit schooljaar is dit in Zeijen) om met gelijkgestemden bezig te gaan met een ander uitdagend programma. Bij de Verrekijkers wordt een programma aangeboden waarin leren leren, leren denken en leren leven centraal staat. Er wordt vooral aandacht besteed aan de aanpak van een opdracht en het werken is minder gericht op het resultaat. Een kind komt in aanmerking voor de Verrekijkers wanneer blijkt dat het aanbod in de klas niet voldoende uitdaging biedt, dit gaat in overleg met de leerkracht, intern begeleider en ouders. 

PASSEND ONDERWIJS

Op 1 augustus 2014 is de Variawet Passend Onderwijs van kracht geworden. Kernpunten uit deze nieuwe wet zijn dat:

  • Reguliere en speciale scholen op het gebied van ondersteuning aan leerlingen samenwerken;
  • Scholen zorgplicht hebben (de school waar de leerling schriftelijk is aangemeld dient te zorgen voor een passende plek indien er sprake is van zeer specifieke onderwijsbehoeften van een kind);
  • Scholen en gemeenten / jeugdhulpverlening werken samen aan de integrale ondersteuning aan leerlingen vanuit onderwijs en zorg;
  • Er minder regelgeving vanuit Den Haag komt, maar dat er meer in de eigen regio kan worden geregeld;

Samenwerkingsverband en subregio

De school van uw kind maakt deel uit van het schoolbestuur Stichting Baasis. De scholen van Stichting Baasis vallen onder twee samenwerkingsverbanden  (swv) passend onderwijs:

  • swv PO 22-01 : Noord Drenthe, alle scholen van stichting Baasis in de gemeente Tynaarlo;
  • swv PO 20-01 : Provincie Groningen, alle scholen van de stichting Baasis in de gemeente Groningen;

Elk samenwerkingsverband heeft een eigen organisatiestructuur. De schoolbesturen in de  samenwerkingsverbanden werken nauw samen met de andere schoolbesturen uit de regio om optimale ondersteuning aan ieder kind te kunnen bieden en expertise met elkaar te delen.

Onderwijs, passend bij iedere leerling

Alle scholen binnen beide samenwerkingsverbanden hebben met elkaar vastgesteld welke ondersteuning er tenminste op alle scholen geleverd wordt: de zogenaamde basisondersteuning. Daarnaast hebben alle scholen vastgesteld welke extra ondersteuning zij kunnen bieden aan leerlingen. De basis- en schoolspecifieke ondersteuning hebben scholen beschreven in hun schoolondersteuningsprofiel (sop). U kunt dit profiel opvragen bij uw huidige school of de school van uw keuze.

Is de school handelingsverlegen, met andere woorden kan de school niet voldoen aan de ondersteuningsbehoefte van uw kind, dan wordt er allereerst binnen het bestuur of in de regio gezocht naar een externe deskundige die samen met de school andere mogelijkheden voor ondersteuning in kaart brengt. Binnen Stichting Baasis is een expertiseteam (het zg. Baasis ondersteuningsteam (BOT) samengesteld om de scholen te ondersteunen en te adviseren bij hun hulpvragen.

Nader onderzoek kan ook één van de adviezen zijn. In dit traject wordt er te allen tijde nauw samengewerkt met de ouders. Mochten extra interventies onvoldoende resultaat opleveren, waardoor de leerling op die school niet langer begeleid kan worden, dan dient de school een andere, beter passende plek te zoeken in het regulier of speciaal (basis)onderwijs.

Speciaal (basis)onderwijs

Voor een plaatsing in het speciaal (basis)onderwijs moet de school, samen met u als ouders, een toelaatbaarheidsverklaring aanvragen bij de Commissie van Advies/Toelaatbaarheid  van het samenwerkingsverband. Meer informatie over het aanvragen van een toelaatbaarheidsverklaring vindt u op de website van het samenwerkingsverband of via de school.

Meer informatie voor ouders

Voor u als ouders geldt dat de scholen de belangrijkste informatiebron zijn als het gaat om Passend Onderwijs en extra ondersteuning aan uw kind. De school heeft dagelijks contact met de leerling en vervult daarmee in de ogen van het samenwerkingsverband een belangrijke rol in de adequate informatievoorziening aan ouders. Op www.passendonderwijs.nl (website van ministerie OCW) en op www.passendonderwijsenouders.nl kunnen ouders meer informatie vinden over de samenwerkingsverbanden en over Passend Onderwijs. Iedere school heeft een eigen Intern Begeleider (IB-er). Deze onderwijsmedewerker is in staat verdere vragen van u te beantwoorden over Passend Onderwijs op de school.  

Website en contactgegevens samenwerkingsverband

Ouders kunnen ook terecht bij de volgende contactadressen

Voor de scholen in de gemeente Groningen is dat swv 20-01: Groningen

Gegevens Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO 20.01

  • Postadres: Postbus 138, 9640 AC Veendam
  • Contact: Marjet Westerhoff
  • Telefoon: 06-27557709
  • E-mail: marjet.westerhoff@gmail.com
  • Website: www.passendonderwijsgroningen.nl/SWV-PO20-01

Op deze website vinden ouders een apart tabblad met meer informatie over de ontwikkelingen, plannen en activiteiten van het samenwerkingsverband.

Contactgegevens van de Commissie van Advies en het Centraal Informatiepunt Passend Onderwijs:

  • telefoon: 050 - 520 91 20 (voor CvA én CI)
  • mail CvA: info@cvagroningen.nl
  • mail CI: info@cigroningen.nl
  • Postadres: Postbus 8061, 9702 KB te Groningen

Voor de scholen in de gemeente Tynaarlo is dat swv 22-02 : Assen

Gegevens Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO 22.01

  • Postadres: Postbus 109; 9100 AC  Beilen
  • Directeur: Renate Schenk
  • Telefoon: 0592-820500  / 06-26634694         
  • E-mail: info@passendonderwijs-po-22-01.nl
  • Website: www.passendonderwijs-po-22-01.nl             

Op deze website vinden ouders een apart tabblad met meer informatie over de ontwikkelingen, plannen en activiteiten van het samenwerkingsverband.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Kenmerkend voor De Duinstee is de kleinschaligheid met daarbinnen de rust. Vanuit een klassikale situatie wordt op diverse niveaus gewerkt om leerlingen een passend onderwijsaanbod te bieden. De school stemt hiervoor af op de onderwijsbehoeften van alle leerlingen. We hebben ervaring met het werken met eigen leerlijnen en een ontwikkelingsperspectief.

Wanneer ouders hun kind willen aanmelden bij ons op school kunnen ze contact opnemen met de directie. De directie kan hen in een kennismakingsgesprek informatie geven over de school. N.a.v. het kennismakingsgesprek en de aanmelding kan de directie bepalen of een vervolgafspraak noodzakelijk is. In dit gesprek zal de eventuele ondersteuningsbehoefte van de leerling en de mogelijkheden van de school verder verkend worden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Basisschool de Duinstee werkt nauw samen met De Duinrakkers, onderdeel van Kids First. We streven naar een Integraal Kind Centrum (IKC). We zitten in hetzelfde gebouw en willen graag een doorgaande lijn verwezenlijken voor alle kinderen van 0 - 12/13 jaar. De Duinrakkers bieden voorschoolse, tussenschoolse en naschoolse opvang en opvang voor kinderen van 0 - 4 jaar. 

De Duinrakkers werken met de methode Uk en Puk. Deze methode stimuleert de brede ontwikkeling van 0 - 4-jarigen door actief spel. Er wordt gewerkt met thema's die heel dicht liggen bij de belevingswereld van de jonge kinderen.

Terug naar boven