IKC Roorda

Tjissema 6 9089 BG Wytgaard

  • Schoolfoto van IKC Roorda
  • Schoolfoto van IKC Roorda
  • Schoolfoto van IKC Roorda
  • Schoolfoto van IKC Roorda
  • Schoolfoto van IKC Roorda

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Door de corona is er in het schooljaar 2020 geen eindtoets geweest. In 2021 was het oordeel op de eindtoets voldoende. In 2022 hebben we tegen de verwachting in een onvoldoende op de eindtoets gescoord. Dit maakte dat we op de standaard 'Onderwijsresultaten' van het toezichtkader van de onderwijsinspectie een onvoldoende hadden. Met hulp van het verbetertraject 'Goed worden goed blijven' van de PO Raad (zie blz 10-12) is er een verbeterplan opgesteld waarin planmatig aan de kwaliteit van het onderwijs is gewerkt. Er is specifiek ingezet op het verbeteren van het didactisch handelen en het versterken van het klassenmanagement.

Dit resulteerde in 2023 voor zowel het fundamenteel- als het streefniveau op de eindtoets in een voldoende resultaat. Hiermee hebben we onze doelstelling weten te behalen en is het gemiddelde van de eindtoets over drie jaar ook voldoende.

Omdat we de komende jaren te maken hebben met een gering aantal kinderen die de eindtoets maakt, is de wet van de statistiek niet goed van toepassing. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In groep 3 t/m 8 worden IEP toetsen op het gebied van taal, lezen, rekenen en spelling afgenomen. De methode onafhankelijke toetsen worden (meestal) twee keer per jaar afgenomen en de resultaten worden vastgelegd in het leerlingvolgsysteem. In groep 8 wordt de eindtoets van de IEP in april afgenomen.

Vanaf het schooljaar 2021 wordt er in de groep 1 t/m 8 gebruik gemaakt van de signaleringstoets DHH. Deze toets geeft de leerkracht handvatten om de meer- of hoogbegaafde leerling te signaleren en hier hun handeling op af te stemmen. Er is op school een deelzorgplan excellent leren en hoogbegaafdheid aanwezig.

We hebben te maken met een kleine school. Hierdoor moet je bij de gemiddelden van de resultaten rekening houden met het kleine aantal leerlingen in een groep. Individuele leerlingen kunnen de gemiddelde groepsresultaten sterk beïnvloeden.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op onze school maken we gebruik van het IEP leerlingvolgsysteem en in groep 8 gebruiken we ook de Eindtoets IEP van Bureau ICE. Deze toets is door het ministerie van OCW goedgekeurd. In groep 7 krijgen de ouders een voorlopig advies voor het voortgezet onderwijs. De gegevens uit het IEP leerlingvolgsysteem worden hiervoor gebruikt. De resultaten van het leerlingvolgsysteem vanaf groep 6 bepalen het advies voor het vervolgonderwijs. De IEP eindtoets kan een aanvulling zijn als er sprake is van een bespreeksituatie.

Voor de advisering naar en de plaatsing in het voortgezet onderwijs wordt in Friesland de Friese Plaatsingswijzer gebruikt. Hierbij is de meerjarige ontwikkeling van de leerling het uitgangspunt, zoals die zichtbaar wordt in het leerlingvolgsysteem van de school.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het leven en werken in een groep en het zich daarvoor verantwoordelijk voelen is belangrijk. Een mens heeft de groep nodig om zich te ontwikkelen en het individu kan de groep sterker maken. Op deze wijze leert het kind zich voor te bereiden op de maatschappij. Ons IKC benadert de kinderen positief. Bemoediging is bij uitstek een instrument die een mens doet groeien. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat.

Hierop aansluitend is onze visie: Building Learning Power. Het doel van BLP is om de groeimindset te stimuleren en het lerend vermogen bij kinderen te ontwikkelen, zowel op school als daarbuiten. Centraal staat het creëren van een leercultuur.  Een belangrijk aspect van BLP is dat het leerlingen taal geeft om over leren te praten. Hierdoor beseffen ze wat hun eigen rol en verantwoordelijkheid is in hun leerproces. BLP geeft kinderen de mogelijkheid interactie, vindingrijkheid, reflectief vermogen en veerkracht te trainen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Verantwoordelijkheid
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Tijdens het inspectiebezoek in oktober 2022 is ons onderwijs op twee standaarden uit het onderzoekskader onvoldoende beoordeeld: resultaten en didactisch handelen. We hebben hiermee het predicaat 'zeer zwakke school'. Een oordeel dat wij en ook het bestuur van de BMS niet hebben zien aankomen en niet geheel passend vinden bij het algehele beeld van IKC Roorda.

Vanaf november 2022 wordt onze school begeleidt door de PO Raad met het programma 'Goed Worden Goed Blijven'. Met hulp van de analist en externe specialisten wordt er gericht gewerkt aan de doelen in het verbeterplan.

Naast de aanbevelingen heeft de inspectie ook goede dingen gezien. Zo waren positief over de veiligheid bij ons op school en beoordelen deze standaard als voldoende. De inspectie was erg te spreken over de standaard 'Zicht op ontwikkeling'. De zorgcyclus biedt een duidelijk systeem waarbij wij de leerlingen goed volgen in hun ontwikkeling en vanuit een goede analyse een passend aanbod bieden. Ook de kwaliteitscultuur beoordeelt de inspectie als voldoende.

Terug naar boven