Ouders zijn altijd welkom om, naast de geplande momenten, een gesprek aan te vragen bij de leerkracht van hun kind(eren). Ook leerkrachten kunnen naar eigen inzicht meer gesprekken inplannen. In onze houding naar ouders toe zijn we open en geven we ze het gevoel altijd welkom te zijn om in gesprek te gaan.
Het intakegesprek
Op het moment dat een leerling bijna 4 jaar wordt voert de directeur een intake gesprek met de ouders van de toekomstige leerling. In dit gesprek maken ouders en school kennis met elkaar. De directeur vertelt de belangrijkste informatie over de school en verzorgt een rondleiding door het gebouw. Er is tijd om over en weer vragen te stellen.
Het huisbezoek
De leerkracht zal contact opnemen met de ouders van bijna vierjarige peuters om kennis te maken tijdens een huisbezoek. Ouders en kind kunnen leerkrachten meenemen in hoe hun wereld er thuis uitziet. Een waardevol moment waarop we elkaar beter leren kennen. Het gesprek heeft een ongedwongen karakter. Ook informeert de leerkracht de ouders over organisatorische zaken die van belang.
Wanneer uw kind bijna vier jaar wordt bestaat de mogelijkheid om proef te draaien bij de kleuters, maximaal 5 keer in de maand voorafgaand aan de vierde verjaardag. Deze afspraken worden door de leerkracht met de ouders afgestemd.
Startgesprek (onderbouw: leerkracht en ouders, middenbouw/ bovenbouw: leerkracht, ouders en kind)
Het startgesprek is bedoeld als kennismakingsgesprek. Zowel de leerkracht als de ouders en het kind zijn nieuwsgierig naar de ander en willen elkaar graag beter leren kennen. De leerkracht stelt vooral veel vragen maar laat ook zeker ruimte voor de ouder om vragen te stellen.
Tussengesprek (onderbouw/middenbouw: leerkracht en ouders, bovenbouw: leerkracht, ouders en kind)
In het tussengesprek is er ruimte voor ouders om hun vragen te stellen. De leerkrachten vertellen over hoe het kind in de groep aanwezig is. Hierbij zorgen ze voor een balans tussen kritische noten én talenten van een kind. Daarnaast staan de resultaten centraal. Dit is altijd een combinatie van resultaten op het dagelijkse (methode) werk en de resultaten die op de IEP-toetsen zijn behaald. Ook het Hart en Handen instrument kan hier besproken worden. Vanaf groep 6 nemen we ouders ook mee in de referentieniveaus.
Eindgesprek (onderbouw: leerkracht en ouders, Middenbouw/Bovenbouw: leerkracht, ouders en kind)
Het eindgesprek heeft een evaluerend karakter. Samen met ouders (en het kind) sluiten we een schooljaar af. Er is ruimte om terug te kijken, stil te staan bij hoe het nu gaat en/ of een blik vooruit te werpen. We geven ouders gelegenheid om vragen te stellen. Daarna vertellen we iets over het kind in de groep. Ook de resultaten op het methodewerk en de IEP-toetsen worden besproken. Vanaf groep 6 nemen we ouders ook mee in de referentieniveaus.
Gesprekken richting Voortgezet Onderwijs (leerkracht, ouders en kind)
In de bovenbouw zullen de oudergesprekken zich steeds meer richten op het vervolgonderwijs. Op IKC Roorda nemen we ouders hier op de volgende manier in mee:
Voorlopig advies Eind groep 7 Het eindgesprek in juni/ juli van het schooljaar is ook bedoeld om ouders al een voorlopig schooladvies mee te geven voor hun kind. Vanuit IEP LVS wordt een voorlopig advies gegeven maar ook door het invullen van de Plaatsingswijzer komen de verschillende richtingen voor het VO goed in beeld. Beide documenten worden in dit gesprek besproken en toegelicht door de leerkracht. We geven ouders ruimte om in dit gesprek te reageren op ons voorlopige advies.
Schooladvies januari groep 8 In januari geven we de ouders en het kind een schooladvies. Dit advies vindt plaats vóór de afname van de doorstroomtoets.
Schooladvies na de afname van de doorstroomtoets Als blijkt dat een leerling op de doorstroomtoets hoger (ook een halve toetssoort hoger valt hieronder) heeft gescoord dan het schooladvies dat wij gegeven hebben, zijn we als school wettelijk verplicht om het advies bij te stellen.