Basisschool 't Ravelijn

Ravelijn 1 4285 EE Woudrichem

  • Wij besteden veel aandacht aan de ontwikkeling van de executieve functies middels allerlei spellen.
  • Een les rots & water voor de sociale-emotionele ontwikkeling.
  • Naast het werken met de methode pluspunt, werken we ook met allerlei verschillende spelvormen.
  • Als cultuurloperschool wordt er jaarlijks een utije voor iedere groep gepland. Op de foto is groep 8 in kamp Vught.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In het schooljaar 2022-2023 hebben alle leerling op of boven hun definitieve advies gescoord. De scores passen bij wat wij als school van hen hadden verwacht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Bij ons op school maken we sinds het schooljaar 2023-2024 gebruik van Cito Leerling in Beeld. Twee keer per jaar worden de kinderen getoetst op hun vaardigheden. De eerste toets vindt plaats in januari/februari. De tweede toets wordt afgenomen in de periode mei/juni. De toetsresultaten worden middels een groeps- en leerlingbespreking doorgenomen door de groepsleerkracht(en), intern begeleider en de directie. Aan de hand van deze besprekingen stellen de leerkrachten nieuwe doelen voor de leerlingen. Onze ambitie is om ook de leerlingen mee te nemen in de doelen die zij zichzelf willen gaan stellen.

Bovenschools worden de tussen- en eindopbrengsten ook twee keer per jaar besproken. Ook vanuit daar komen er verbeterpunten waar de school aan gaat werken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De doorstroomtoets

- De leerlingen krijgen eind groep 7 (juni) hun voorlopig advies van school te horen. Naast de bekende toetsgeggevens kijken wij ook naar de werkhouding en de algemene ontwikkeling van het kind. Voor de bepaling van het advies wordt er door de leerkrachten in overleg met de intern begeleider gekeken naar het best passende advies voor de leerling.

- In de eerste of tweede week van febrauri maken de leerlingen in groep 8 de doorstroomtoets.

- Uiterlijk 15 maart van het schooljaar ontvangt de school de uitslag van de doorstroomtoets.

- Uiterlijk 24 maart van het schooljaar ontvangen de leerlingen en hun ouders de uitslag van de doorstroomtoets.

- Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Let op! Dit geldt niet voor leerlingen die doorstromen naar het voortgezet speciaal onderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij nemen 2 keer per jaar de vragenlijst van ZIEN! af. Daarin kunnen wij zien hoe de leerlingen scoren op sociaal-emotioneel gebied. De leerlingen vullen deze lijsten vanaf groep 5 zelf in. De leerkrachten vullen de lijsten in vanaf groep 3 voor alle kinderen en doen dat ook twee keer per jaar. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Wij respecteren elkaar
  • Wij zijn behulpzaam
  • Ik ben verantwoordelijk

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2019 zijn wij door de schoolinspectie bezocht en voldoen wij aan de basiskwaliteit. 

Binnen onze stichting werekn met audits. Alle scholen binnen de stichting worden iedere 2 jaar bezocht door de auditgroep om op die manier te blijven monitoren hoe de scholen er voor staan. Daarnaast worden de sterke punten en de verbeterpunten van de school benoemd. Met deze punten kunnen wij als school dan weer aan het werk. Die nemen we dan op in de jaarplannen.

Terug naar boven