Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Ontwikkeling executieve functies
Binnen ons aanbod besteden wij veel aandacht aan het ontwikkelen van de executieve functies. Dit doen wij middels een metafoor van een vliegveld die in alle klassen duidelijk zichtbaar aanwezig is. Per periode staan er een aantal executieve functies schoolbreed centraal. Middels gesprekskaarten kunnen we ook inzichtelijk krijgen waar de ontwikkelpunten van de leerlingen liggen. Die ontwikkelpunten kunnen we in de dagelijkse lessen oppakken maar ook door allerlei vershillende spelletjes die op school aanwezig zijn. Onze werkgroep leren leren gaat het team hier in het schooljaar weer verder in begeleiden. Het ontwikkelen van de executieve functies zien wij als belangrijke voorwaarde om goed tot leren te kunnen komen.
Vormingsonderwijs:
Elke vrijdag krijgen de kinderen les in het vak vomringsonderwijs. Binnen onze stichting bieden wij in carrouselvorm vormingsonderwijs aan. Daarbij kunt u denken aan de stromingen protestant-christelijk, katholiek, humanistsch, boeddhistisch etc. De kinderen krijgen dit vanaf groep 1 op een laagdrempelige manier aangeboden. Zo willen wij de leerlingen algemene kennis overdragen over de verschillende stromingen. We gaan er vanuit dat alle leerlingen aan deze lessen deelnemen. Mocht u daar anders instaan dan kan daar altijd met de directie over gesproken worden.
Cultuurloper
Onze school neemt jaarlijks deel aan het cultuurmenu. Vanuit bibliotheek Cultuurpunt Altena worden er jaarlijks culturele uitjes voor alle groepen georganiseerd. Wij hechten er veel waarde aan dat onze leerlingen in aanraking komen met erfgoed.
Het kan zo zijn dat een groep leerlingen op een specifiek vak wat meer aandacht nodig heeft, waardoor de uren wat kunnen verschillen.
Verdeling van de onderwijstijd over de leergebieden
In het basisonderwijs worden verschillende vakken onderwezen. Per groep worden accenten gelegd. Dit kan van school tot school verschillend zijn. In onderstaande urentabel kunt u zien hoe wij de lestijd over de verschillende vakgebieden hebben verdeeld. Onderstaande urentabel is een uitgangspunt. Indien uit analyse van de leerresultaten blijkt dat een bepaald vak tijdelijk meer aandacht vraagt, zal de urentabel hierop aangepast worden.
Wij staan open voor kinderen van 4-12 jaar. Tijdens een oriënterend gesprek wordt er bekeken of de school kan voldoen aan de onderwijsbehoeften voor het betreffende kind.
Wij hanteren daar een vaste aanmeldprocedure voor:
Bij het kiezen van een basisschool komt er voor jou als ouder of verzorger veel op je af. Er zullen waarschijnlijk veel vragen in je opkomen waar je graag antwoord op zou willen hebben. Dit is precies de reden waarom wij er voor kiezen om ouders de mogelijkheid te bieden om, op ieder moment dat het hen uitkomt, een kijkje te komen nemen op onze school. We werken dan met een helder stappenplan.
- Een ouder geeft blijk van interesse in de school.
- De directie nodigt de ouders uit voor een kennismaking op de school. Idealiter is het kind hier ook bij aanwezig.
- Tijdens het kennismakingsgesprek geeft de directie de nodige informatie over de school en hebben ouders de ruimte om vragen te stellen. Er wordt ook een rondleiding door de school gegeven.
- Wanneer de keuze van de ouder op onze school is gevallen, zal er een intakegesprek plaatsvinden. Bij dit gesprek zijn ouders en school aanwezig. Dit gesprek vindt uiterlijk plaats bij een leeftijd van 3 jaar en 10 maanden. Tijdens dit gesprek brengen we de onderwijsbehoeften van het kind in kaart.
- De school heeft maximaal 6 weken de tijd om te onderzoeken of de school kan voldoen aan de onderwijsbehoeften van de leerlingen. In de praktijk is deze termijn zelden nodig.
- Aan de hand van het onderzoek neemt de school een besluit tot wel of geen aanname. Wanneer er geen sprake is van aanname zal de school zorgen voor een duidelijke onderbouwing.
- De kleuterleerkracht plant in samenspraak met de ouder vier wenmomenten voor het kind.
- Na ongeveer 6 weken school zal er een startgesprek plaats vinden op school. Dit is een gesprek tussen ouder en school waarbij gekeken wordt naar de start van het kind op school.
Op het moment dat we spreken van een zij-instromer (tussentijdse verhuizer) dan is de procedure op enkele punten aangepast. Het intakegesprek zal dan plaats vinden met de ouders. Tijdens dit gesprek zal toestemming gevraagd worden om contact op te nemen met de huidige school. Op deze manier kunnen we onderwijsbehoeften van de leerling het beste in kaart brengen. Op basis daarvan zullen we uiteindelijke een keuze maken.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze ambitie is om voor alle leerlingen een passend aanbod op sociaal emotioneel gebied te creëren.
Onze ambitie is om onze lessen zo vorm te geven dat iedere leerling in elke les voldoende uitdaging krijgt. Dit doen wij door differentiatie en allerlei cooperatieve werkvormen toe te passen in de lessen.
Onze ambitie is de executieve functies middels leren leren van alle leerlingen optimaal te ontwikkelen.
Onze ambitie is het nastreven van een optimale ouderbetrokkenheid.
Beide kinderopvangorganisaties halen de kinderen aan het einde van de schooldag bij de school op. Met HOPPAS organiseren wij een keer per jaar een peuterochtend.