Basisschool 't Ravelijn

Ravelijn 1 4285 EE Woudrichem

  • Wij besteden veel aandacht aan de ontwikkeling van de executieve functies middels allerlei spellen.
  • Een les rots & water voor de sociale-emotionele ontwikkeling.
  • Naast het werken met de methode pluspunt, werken we ook met allerlei verschillende spelvormen.
  • Als cultuurloperschool wordt er jaarlijks een utije voor iedere groep gepland. Op de foto is groep 8 in kamp Vught.

Het team

Toelichting van de school

Bij ons op school werken de volgende meesters en juffen:

Juf Marjon Viveen (onderbouw)

Juf Ilona Flikweert (onderbouw)

Juf Brenda van den Heuvel (onderbouw)

Juf Marit Chan (onder- / middenbouw)

Meester Martin Groenestein (onder- / middenbouw)

Juf Manon Verschoor (middenbouw)

Meester Sander van Dongen (bovenbouw)

Juf Chantal van Kleij (bovenbouw)

Juf Mirjam Pallandt (intern begeleider, middenbouw)

Meester Marco van Krugten (directeur, bovenbouw)

Juf Anita Labohm (onderwijsassistent)

Meester Mark Pulles (sportcoach gemeente Altena) 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Binnen de stichting maken wij gebruik van vaste invalkrachten. Mochten deze bezet zijn dan proberen we het altijd intern op school op te lossen, door bijvoorbeeld klassen samen te voegen. Dit wel zo dat het voor de leerkrachten behapbaar blijft. Mocht het intern niet opgelost kunnen worden dan zijn wij genoodzaakt de klas naar huis te sturen. Maar dat proberen wij zoveel mogelijk te voorkomen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ontwikkeling executieve functies

Naast de reguliere vakken besteden wij ook dagelijks aandacht aan de executieve functies en het leren leren. De school beschikt inmiddels over een scala aan spellen, waarmee de executieve functies geoefend en onderhouden kunnen worden.

Vormingsonderwijs:

Elke vrijdag krijgen de kinderen les in het vak vomringsonderwijs. Binnen onze stichting bieden wij in carrouselvorm vormingsonderwijs aan. Daarbij kunt u denken aan de stromingen protestant-christelijk, katholiek, humanistsch etc. De kinderen krijgen dit vanaf groep 1 op een laagdrempelige manier aangeboden. Zo willen wij de leerlingen algemene kennis overdragen over de verschillende stromingen.

Cultuurloper 

Onze school neemt jaarlijks deel aan het cultuurmenu. Vanuit bibliotheek Cultuurpunt Altena worden er jaarlijks culturele uitjes voor alle groepen georganiseerd.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het kan zo zijn dat een groep leerlingen op een specifiek vak wat meer aandacht nodig heeft, waardoor de uren wat kunnen verschillen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Verdeling van de onderwijstijd over de leergebieden

In het basisonderwijs worden verschillende vakken onderwezen. Per groep worden accenten gelegd. Dit kan van school tot school verschillend zijn. In onderstaande urentabel kunt u zien hoe wij de lestijd over de verschillende vakgebieden hebben verdeeld. Onderstaande urentabel is een uitgangspunt. Indien uit analyse van de leerresultaten blijkt dat een bepaald vak tijdelijk meer aandacht vraagt, zal de urentabel hierop aangepast worden.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij staan open voor kinderen van 4-12 jaar. Tijdens een oriënterend gesprek wordt er bekeken of de school kan voldoen aan de onderwijsbehoeften voor het betreffende kind.

Wij hanteren daar een vaste aanmeldprocedure voor:

Bij het kiezen van een basisschool komt er voor jou als ouder of verzorger veel op je af. Er zullen waarschijnlijk veel vragen in je opkomen waar je graag antwoord op zou willen hebben. Dit is precies de reden waarom wij er voor kiezen om ouders de mogelijkheid te bieden om, op ieder moment dat het hen uitkomt, een kijkje te komen nemen op onze school. We werken dan met een helder stappenplan.

  1. Een ouder geeft blijk van interesse in de school.
  2. De directie nodigt de ouders uit voor een kennismaking op de school. Idealiter is het kind hier ook bij aanwezig.
  3. Tijdens het kennismakingsgesprek geeft de directie de nodige informatie over de school en hebben ouders de ruimte om vragen te stellen. Er wordt ook een rondleiding door de school gegeven.
  4. Wanneer de keuze van de ouder op onze school is gevallen, zal er een intakegesprek plaatsvinden. Bij dit gesprek zijn ouders, school en voorschool aanwezig. Dit gesprek vindt uiterlijk plaats bij een leeftijd van 3 jaar en 10 maanden. Tijdens dit gesprek brengen we de onderwijsbehoeften van het kind in kaart. 
  5. De school heeft maximaal 6 weken de tijd om te onderzoeken of de school kan voldoen aan de onderwijsbehoeften van de leerlingen. In de praktijk is deze termijn zelden nodig.
  6. Aan de hand van het onderzoek neemt de school een besluit tot wel of geen aanname. Wanneer er geen sprake is van aanname zal de school zorgen voor een duidelijke onderbouwing.
  7. De kleuterleerkracht plant in samenspraak met de ouder vier wenmomenten voor het kind.
  8. Na ongeveer 8 weken school zal er een startgesprek plaats vinden op school. Dit is een gesprek tussen ouder en school waarbij gekeken wordt naar de start van het kind op school.

Op het moment dat we spreken van een zij-instromer (tussentijdse verhuizer) dan is de procedure op enkele punten aangepast. Het intakegesprek zal dan plaats vinden met de ouders. Tijdens dit gesprek zal toestemming gevraagd worden om contact op te nemen met de huidige school. Op deze manier kunnen we onderwijsbehoeften van de leerling het beste in kaart brengen. Op basis daarvan zullen we uiteindelijke een keuze maken.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambitie is om voor elke leerling een passend aanbod te kunnen bieden, zodat elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen.

Onze ambitie is om onze lessen zo vorm te geven dat iedere leerling in elke les voldoende uitdaging krijgt. Dit doen wij door differentiatie en allerlei cooperatieve werkvormen toe te passen in de lessen.

Onze ambitie is de executieve functies van alle leerlingen optimaal te ontwikkelen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven