Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Op onze school zitten kinderen bij elkaar in zogeheten jaargroepen. Dit betekent, dat ze het hele jaar bij elkaar in dezelfde groep zitten (bijzondere situaties daargelaten). Leerkrachten geven les volgens het directe-instructiemodel waarmee er aandacht gegeven wordt aan de verschillen tussen kinderen in hun manier en snelheid van leren. De organisatie in de groepen is dan ook zodanig dat er ruimte is voor instructie aan kleine groepen of individuele kinderen, gericht op afgestemde oefenstof en gevarieerde werkvormen. In groep 3 wordt wereldoriëntatie aangeboden binnen het taalleesonderwijs.
In de groepen 1 en 2 vindt leren plaats in een combinatie van spelen en werken, aan de hand van thema’s die voortkomen uit leerlijn jonge kind en Jeelo (wonen, verkeer, herfst, etc.). Leerlijn jonge kind is een pakket voor het volgen, plannen en evalueren van de ontwikkeling van het jonge kind. Binnen deze leerlijn komen alle ontwikkelingsgebieden bij de kleuters aan bod: voorbereidend taal en rekenen, motorische, creatieve, muzikale ontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling.
Binnen onze schoolvereniging is een bovenschoolse plusgroep voor groep 5-8, waar kinderen een dagdeel per week heen gaan. Momenteel wordt gewerkt aan een bovenschools aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen voor groep 3-4. Binnen de school zijn plusgroepen voor leerlingen van groep 2-8. Zie hiervoor ons protocol begaafdheid.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.