De Olijfboom

John F. Kennedylaan 6 3931 XK Woudenberg

Schoolfoto van De Olijfboom

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Hieronder geven wij aan hoe ons vervangingsbeleid eruit ziet.

Bij ziekte van de leerkracht hanteren we de volgende route:

  • Is er een gediplomeerd invaller via de invalpool beschikbaar?
  • Is een leerkracht van de eigen school beschikbaar om te werken buiten de eigen werkdagen?
  • Is er een ambulante collega beschikbaar?
  • Is er een onderwijsassistent beschikbaar?
  • Als er geen vervanging beschikbaar is, blijft de groep thuis (geen thuisonderwijs). 
  • Kinderen die echt niet thuis kunnen blijven, worden opgevangen en ondergebracht in een andere groep.
  • Is er meerdere dagen geen vervanging beschikbaar, dan blijft iedere keer een andere groep thuis.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op onze school zitten kinderen bij elkaar in zogeheten jaargroepen. Dit betekent, dat ze het hele jaar bij elkaar in dezelfde groep zitten (bijzondere situaties daargelaten). Leerkrachten geven les volgens het directe-instructiemodel waarmee er aandacht gegeven wordt aan de verschillen tussen kinderen in hun manier en snelheid van leren. De organisatie in de groepen is dan ook zodanig dat er ruimte is voor instructie aan kleine groepen of individuele kinderen, gericht op afgestemde oefenstof en gevarieerde werkvormen. In groep 3 wordt wereldoriëntatie aangeboden binnen het taalleesonderwijs.

In de groepen 1 en 2 vindt leren plaats in een combinatie van spelen en werken, aan de hand van thema’s die voortkomen uit leerlijn jonge kind en Jeelo (wonen, verkeer, herfst, etc.). Leerlijn jonge kind is een pakket voor het volgen, plannen en evalueren van de ontwikkeling van het jonge kind. Binnen deze leerlijn komen alle ontwikkelingsgebieden bij de kleuters aan bod: voorbereidend taal en rekenen, motorische, creatieve, muzikale ontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling. 

Bron

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Binnen onze schoolvereniging is een bovenschoolse plusgroep voor groep 5-8, waar kinderen een dagdeel per week heen gaan. Momenteel wordt gewerkt aan een bovenschools aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen voor groep 3-4. Binnen de school zijn plusgroepen voor leerlingen van groep 2-8. Zie hiervoor ons protocol begaafdheid.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

  

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven