SWS De Wereldweide

Cornelis Kempenaarlaan 2 2481 XB Woubrugge

  • Schoolfoto van SWS De Wereldweide
  • Schoolfoto van SWS De Wereldweide
  • Schoolfoto van SWS De Wereldweide
  • Schoolfoto van SWS De Wereldweide
  • Schoolfoto van SWS De Wereldweide

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2021-2022 zijn de scholen De Esselyckerwoude en De Kinderkring gefuseerd. 
Hierdoor zijn alle resultaten van beide scholen samengevoegd.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Naast de landelijke Cito toetsen worden de methodetoetsen afgenomen. Dit gebeurt bijv. na afsluiting van een blok. Door de toetsen (de landelijke en methodetoetsen) te analyseren, weten we waar we kinderen individueel extra instructie aan moeten bieden, maar mogelijk ook waar extra groepsinstructie nodig is. Deze analyse wordt per groep drie maal per jaar met IB-er en evt. directeur besproken. Daarbij geeft Snappet heel snel een beeld waar het kind extra ondersteuning behoeft of juist verdieping c.q. extra uitdaging nodig heeft.

Indien we signaleren dat kinderen extra uitdaging nodig hebben, kan dat in de eigen groep, maar kinderen kunnen ook op advies van de leerkracht in de plusklas (5 t/m 8), waar hen andere stof wordt aangeboden dan in de groep en waar ze op een andere manier leren denken. De plusklasleerkracht zorgt er tevens voor dat deze leerlingen ook op andere dagen aan hun plusklasopdrachten kunnen werken. Tevens zijn er diverse extra materialen op school aanwezig om leerlingen die niet in een plusklas zitten, maar toch in een vak uitblinken en extra uitdaging kunnen gebruiken, te voorzien van de juiste materialen om hun ontwikkeling niet te stagneren.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na de basisschool

Na groep 8 gaan de kinderen naar verschillende scholengemeenschappen. Met het vermelden van de toetsuitslagen in de schoolgids zijn wij voorzichtig. Wij zijn ons ervan bewust dat ieder kind zijn eigen kwaliteiten heeft en dat is voor ons belangrijker dan alle toetsuitslagen. Het advies dat wij de kinderen in groep 8 geven, komt tot stand middels afspraken gemaakt binnen ons samenwerkingsverband, SWV Rijstreek. De leerkrachten van groep 6, 7 en 8, directeur en IB-er worden betrokken bij het vormen van het advies. In gesprek met elkaar kijken zij naar het kind en zijn/haar kenmerken en komen tot een advies. In dit advies zit meer dan “goed kunnen leren”. Kinderen moeten ook willen en gemotiveerd zijn voor de te volgen opleiding. De gesprekken over dit advies zullen in november plaatsvinden.

Het VO-advies wordt aan de plaatsingswijzer getoetst, welke wordt gevormd door methode onafhankelijke toetsen vanaf groep 6 t/m 8. Conform de richtlijnen van SWV Rijnstreek, wordt de plaatsingswijzer vanaf groep 6 met ouders en leerkracht besproken. Het doel is om al vroeg met ouders in open gesprek te komen over de verwachtingen die er zijn.

We zijn ons ervan bewust dat gegevens niet alleen afhankelijk zijn van de kwaliteit van het lesgeven op school, maar ook van de samenstelling van de kinderen in groep 8 en dat een kind meer is dan opbrengsten alleen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Veiligheid

Kinderen leren wanneer ze in een veilige omgeving opgroeien. We denken hierbij  aan het gebouw en het schoolplein, maar zeer zeker ook aan de sociale veiligheid. De leerkracht van de groep is vanaf 8.20 uur in de klas aanwezig. Behalve op woensdagochtend zijn ouders in de ochtend niet welkom in de school. Contact in de ochtend verloopt via Parro. Na schooltijd is er ruimte om de leerkracht kort te spreken of een afspraak te maken voor een langer gesprek.

We streven ernaar dat ieder kind zich op school veilig en geborgen voelt. Wanneer er zaken spelen die een kind liever niet met de eigen leerkracht bespreekt, kan hij altijd naar een andere leerkracht of de contactpersoon.  

Sociale vaardigheden

Als onderlegger voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen gebruiken wij de Kanjertraining. Daarvoor  is er minimaal 1x per week een echte training, maar door de week heen refereren wij vaak aan de kanjerregels. We hebben een gecertificeerd leerlingvolgsysteem inzake de sociaal-emotionele ontwikkeling. De uitkomsten daarvan worden verwerkt in de groepsoverzichten. Jaarlijks vullen leerkrachten en leerlingen vragenlijsten in van het digitaal Kanjer Volg- en Adviessysteem (KanVAS). Dit systeem bestaat onder andere uit een sociogram, een leerlingenvragenlijst, een docentvragenlijst en een breed scala aan pedagogische adviezen. De leerlingvragenlijst is goedgekeurd en kan door ons eveneens gebruikt worden om de sociale opbrengsten aan de onderwijsinspectie te verantwoorden.  


Kanjertraining
We werken met de Kanjertraining. Tijdens deze training worden kinderen preventief in contact gebracht met de omgangsregels. Alle leerkrachten van onze school hebben de opleiding tot kanjertrainer gevolgd om zo de kinderen nog beter te kunnen begeleiden bij de omgang met elkaar en alert te zijn bij gedragsproblemen. De principes van de Kanjertraining zijn: 

  • We vertrouwen elkaar
  • We helpen elkaar 
  • Niemand speelt de baas 
  • Niemand lacht uit 
  • Niemand blijft zielig     

Elk schooljaar gebruiken we de ‘oefeningen’ uit de Kanjertraining tot de herfstvakantie zeer intensief. We willen tussen de kinderen onderling een band creëren die hen elkaar doet respecteren. Vrienden met iedereen worden is een illusie, maar elkaar tenminste kennen en weten wie er in je groep zit is een voorwaarde om je veilig te voelen. Na de herfstvakantie staat de Kanjertraining nog wekelijks op het programma. 


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid en verbondenheid
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven