SWS De Wereldweide

Cornelis Kempenaarlaan 2 2481 XB Woubrugge

  • Schoolfoto van SWS De Wereldweide
  • Schoolfoto van SWS De Wereldweide
  • Schoolfoto van SWS De Wereldweide
  • Schoolfoto van SWS De Wereldweide
  • Schoolfoto van SWS De Wereldweide

Het team

Toelichting van de school

Het team van de Wereldweide bestaat uit een mooie balans tussen ervaring en nieuwe ideeën.

In 2023-2024 werken we met:

  • 18 leerkrachten 
  • 3 onderwijsassistenten
  • een leerkrachtondersteuner
  • een LIO-er in de school
  • de m/v stagiaires in de overige groepen
  • de plusklasleerkracht (één dag per twee weken)
  • de pluskringleerkracht (een halve dag per twee weken)
  • Twee rots & water leerkrachten
  • de I-coach (woensdagochtend)
  • de administratieve kracht (vier dagen)
  • de IB-er (drie dagen)
  • de IB-er in opleiding (dinsdag en woensdag)
  • de directeur (vijf dagen)
  • de directeur in opleiding (3 dagen)

De groepsgrootte varieert van 16 tot 26 leerlingen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Hoe wordt vervanging geregeld bij verlof? 

SWS De Wereldweide valt binnen het bestuur van WijdeVenen.? Wij verwachten dat het lerarentekort ook in onze regio steeds meer merkbaar wordt. Er zijn op dit moment onvoldoende mensen beschikbaar om te vervangen in de vervangerspool en daarbuiten. Samen met onze collega-besturen werven we collega’s voor de vervangerspool, we leiden via zijinstroomtrajecten nieuwe collega’s op en we zoeken naar inventieve oplossingen binnen de school als er geen vervanger beschikbaar is. 

Maar we willen wel alvast aan u melden dat we verwachten dat er niet altijd inventieve oplossingen zijn: ook op onze scholen zullen we er niet aan ontkomen dat er af en toe echt niemand beschikbaar is en we als laatste maatregel van u vragen de leerlingen een dag thuis te houden. 

Binnen WIJ de Venen gelden ook afspraken voor alle scholen: afgesproken is dat directeuren en intern begeleiders (op hun reguliere werkdagen) niet als vervanging voor de groepen gaan. Zij hebben andere belangrijke taken binnen de school en komen daar bij een oplopend lerarentekort niet aan toe. Zij moeten beschikbaar blijven om te werken aan structurele oplossingen en voor het leiding geven en coachen van het team. 

Voor WIJ de Venen als geheel geldt dat we, in overleg met directeuren en in afstemming met de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR, daarin is iedere school vertegenwoordigd) werken aan een plan rond het oplopende lerarentekort. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Viering, projectpresentatie en Laat-zien-en-vertel

Op verschillende momenten in het schooljaar willen we onze kinderen de ruimte bieden om hun voortgang te laten zien aan anderen.

Laat-zien-en-vertel

Elke woensdagochtend zijn de ouders welkom in de school om samen met hun kind naar de groep te gaan. Uw kind kan dan op informele wijze laten zien waar hij/zij mee bezig is en wat er reeds geleerd is. 

Projectpresentatie

Vanwege de uitgebreide methode thematisch werken zullen onze leerlingen telkens toewerken naar een eindproduct. Deze zal bijvoorbeeld door middel van een projectpresentatie ook beschikbaar worden gesteld om aan de ouders te laten zien. U ontvang hier van de leerkracht telkens een uitnodiging voor

Viering

Naast de meer educatieve vieringen die de methode levensbeschouwelijke vorming ons aanbrengt zullen er op momenten in het schooljaar ook kalender gebonden (bijv Kerst, Pasen e.d.) vieringen zijn. Deze vieringen vinden na schooltijd plaats en zijn facultatief (een keuze).

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De urentabel van de kleutergroepen 1 en 2 lijkt de uren ver te overstijgen. Dit wordt veroorzaakt doordat vele activiteiten meerdere onderwijsdoelen dienen. Hierdoor wordt bijv. zowel tijd aan taalontwikkeling besteed, als ook op hetzelfde moment aan sociaal/emotionele ontwikkeling.

Alle ontwikkelingsgebieden voor kleuters komen in de werklessen aan bod: taal-, reken-, schrijfontwikkeling, techniek, creatieve vorming, sociaal emotionele ontwikkeling. Verder komen de doelen aan bod tijdens speciaal gearrangeerde activiteiten hiervoor (zie hieronder) en tijdens het buiten spelen (geïntegreerd onder het kopje beweging).

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Groeperen

Eén leerkracht is eindverantwoordelijk voor een basisgroep. Deze basisgroep bestaat bij uit maximaal 2 leerjaren. In de ochtend krijgt deze groep (klassikaal) de basisvakken waaronder taal, spelling, (begrijpend) lezen, schrijven, rekenen, levensbeschouwelijke burgerschapsvorming en bewegingsonderwijs.  

In de middag werken we thematisch aan de zaakvakken, (geschiedenis, aardrijkskunde, biologie) de creatieve vakken, mediawijsheid. Tijdens het thematisch werken wordt ook gewerkt aan de executieve functies en de 21e-eeuwse vaardigheden. Het thematisch werken gebeurt in de eigen groep én groepsdoorbrekend.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Rijnstreek 

Voor ieder kind een passende plek in het basisonderwijs  

Website: https://swvrijnstreek.nl   

Email: info@swvrijnstreek.nl?? 

Telefoonnummer: 0172 – 418 759 

De meeste kinderen doen het prima op school. Ze ontwikkelen zich goed en leren zonder problemen. Een op de vijf kinderen heeft meer begeleiding nodig om talenten te ontwikkelen of uitdagingen aan te gaan. Voor deze kinderen is er meer ondersteuning nodig.  Om deze ondersteuning te organiseren, heeft iedere basisschool in de Rijnstreek een aanbod.

Indien nodig  wordt het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Rijnstreek betrokken om extra ondersteuning aan te kunnen bieden die passend zijn bij de ontwikkelingsbehoefte van de leerling. Binnen de gemeenten Alphen aan den Rijn, Kaag en Braassem en Nieuwkoop zijn 48 basisscholen aangesloten.   

Passend Onderwijs is voortdurend in ontwikkeling en in afstemming op de behoefte van de leerlingen. Binnen de regio Rijnstreek vinden we het belangrijk dat zo in de toekomst nog meer kinderen in hun eigen wijk, dorp of binnen hun eigen (levensbeschouwelijke) gemeenschap naar school kunnen gaan. Om dit mogelijk te maken wordt het aanbod voor leerlingen steeds verder ontwikkeld. Dát is de kern van passend onderwijs, want ieder kind verdient een passende plek in het basisonderwijs. 

Oudersteunpunt   

De route naar Passend Onderwijs is een route die school samen met ouder(s)/verzorger(s) loopt. De leerkracht en/of intern begeleider informeren en ondersteunen ouders/verzorgers in deze route.  

Het oudersteunpunt is voor ouders/verzorgers die (extra) ondersteuning, informatie en/of een klankbord zoeken in hun zoektocht naar passend onderwijs voor hun kind in de basisschoolleeftijd.  

Het oudersteunpunt is onafhankelijk van school en het Samenwerkingsverband. Het doel is om ouders/verzorgers te informeren en te steunen.  

Op de website van het oudersteunpunt staat informatie over Passend onderwijs en worden veel gebruikte begrippen, termen en routes uitgelegd. De ouderadviseur is het aanspreekpunt voor de ouders/verzorgers. Ouders/verzorgers kunnen via de telefoon, mail of contactformulier op de website in contact komen met de Ouderadviseur.  

Website: https://swvrijnstreek.nl/voor_ouders 

Email: oudersteunpunt@swvrijnstreek.nl?? 

Telefoonnummer: 0172 - 266 266   

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op aanvraag is ons schoolplan 2023-2027 te verkrijgen. Hierin staat thema's uitgewerkt op 3 pijlers:

GOED voor onze leerlingen

GOED voor onze medewerkers

GOED voor onze organisatie

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Samen met onze kindpartner, Floreo, Zijn wij in schooljaar 2021-2022 gestart met een steeds intensiever wordende samenwerking die op termijn (ca. 3-5 jaar) zal leiden tot een geheel nieuw te bouwen Integraal Kindcentrum.

Terug naar boven