Openbare Basisschool De Eendragt

Zandweg 15 1531 AJ Wormer

Schoolfoto van Openbare Basisschool De Eendragt

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij vervanging in verband met verlof of ziekte van het personeel putten wij uit de invalpool van ons schoolbestuur OPSPOOR. Door de enorme personeelstekorten in het onderwijs lukt het ons niet altijd via deze pool vervanging te vinden. Soms moeten wij dan andere maatregelen nemen, zoals het inzetten van ondersteunend personeel, het herverdelen van de groepen of digitaal onderwijs op afstand. Uiteraard wordt u als ouder ingelicht als er sprake is van ziekte of verlof en over de wijze waarop de vervanging wordt geregeld.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Dit schooljaar hebben we 15 groepen: 3 combinatiegroepen 1-2 en van de groepen 3 t/m 8 hebben we er elk 2 groepen. 

Ons team

Het team van De Eendragt bestaat uit een gevarieerd team met een goede diversiteit wat betreft kennis en ervaring. We bieden ruimte om talenten binnen het team te ontplooien en om van en met elkaar te leren. Samen zetten we ons als team in voor een professionele cultuur waarin we actief de regels van De Vreedzame School hanteren. Ons team is als volgt samengesteld:

  • Groepsleerkrachten: soms heeft een groep één groepsleerkracht en soms twee. In dat geval zijn beiden verantwoordelijk voor de groep. Het spreekt voor zich dat zij elkaar op de hoogte houden van de zaken die spelen in de klas. De leerkrachten hebben naast hun groepstaken ook andere taken binnen de school. Zij hebben bijvoorbeeld zitting in de medezeggenschapsraad en verschillende leerteams of zijn verantwoordelijk voor ict of cultuur. 
  • Intern begeleiders: zijn belast met het coördineren van de extra zorg en begeleiding voor kinderen die dat nodig hebben. Dit kan zijn op cognitief, sociaal of gedragsmatig gebied. De begeleiding richt zich op de leerling, de ouders, de leerkrachten of een combinatie hiervan. Ook de contacten met hulpverleners loopt via de intern begeleiders.
  • Coördinatoren: vaste aanspreekpunten binnen de school met gespecialiseerde kennis en vaardigheden over onderwerpen als ict, taal, rekenen, cultuur en Vreedzame School. Ook zijn er voor de onder- en bovenbouw van de school vaste coördinatoren.
  • Leraarondersteuner: bereiden lessen voor met ondersteuning van de groepsleerkracht, geven zelfstandig instructies aan de groep en  dragen bij aan de administratieve taken van de groep.
  • Onderwijsassistenten: ondersteunen de groepsleerkrachten daar waar nodig. Zij begeleiden kleine of grotere groepjes leerlingen, bereiden werk voor en zijn letterlijk de extra handen in de klas.
  • Vakleerkrachten: de vakdocent gym verzorgt vanaf groep 3 wekelijks 2x gymles in de sporthal. De groepen 1-2 gymmen minimaal twee keer per week in de speelzaal. Gespecialiseerde vakleerkrachten van muziekschool Waterland geven de leerlingen van groep 6 muziekles op een instrument. Vertegenwoordigers van verschillende overtuigingen geven les aan groepen 7 en 8 in het kader van het Ontmoetingsonderwijs.
  • Specialisten: lees- en mediaconsulent (van de Bieb), gedragsspecialist (intern), orthopedagoog en beeldcoaches.
  • Stagiaires: De Eendragt is een opleidingsschool; we bieden studenten van HBO/Pabo en MBO/onderwijsassistent een leer- en werkplek.
  • Management-assistente: ondersteunt ons bij administratieve zaken.
  • Conciërge: draagt zorg voor het gebouw en ondersteunt het team bij facilitaire zaken.
  • Directeur: verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken op school.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Spelend leren staat bij de kleuters voorop. Spelenderwijs doen de kleuters ervaringen op die noodzakelijk zijn voor de verdere ontwikkeling. Wij zorgen voor een stimulerende omgeving en bieden een beredeneerd onderwijsaanbod. We werken thematisch en bieden vijf thema’s per schooljaar aan. Hierbij werken we vaak samen met de groepen 3. In de klas werken we met de vertelkast, vertelkoffer, letterzak en thematafel, waardoor de thema’s betekenis krijgen voor de kinderen. We kijken goed naar de ontwikkeling van de kinderen om te bepalen wanneer zij naar groep 3 gaan. De meeste leerlingen blijven twee jaar in een kleutergroep.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Lezen

Wij gaan (voor)lezen! Een structurele samenwerking tussen school en bibliotheek. Lezen is goed voor de schoolprestaties van kinderen. Het maakt een groot verschil in het leven van kinderen of ze lezen of niet. Onderzoek toont aan dat lezers niet alleen hoger scoren op taalvaardigheid, maar ook op schoolsucces. Daarom werkt De Eendragt nauwe samen met de bibliotheek ter bevordering van de taalontwikkeling, het lezen en mediawijsheid van de kinderen. Doel is kinderen te stimuleren om meer te lezen, op school en thuis.

In groep 3 gebruiken we de aanvankelijk leesmethode Lijn 3. Voor het begrijpend lezen werken we we met Close Reading in combinatie met rijke, actuele teksten vanuit de lesmethode Blink voor wereldoriëntatie. Leerlingen die niet het gewenste AVI-niveau halen krijgen extra leesbegeleiding binnen de school. Dat gebeurt in kleine groepjes buiten de klas. Het Connect-lezen wordt gedaan door de onderwijsassistenten; zij zijn hierin geschoold. 

Rekenen en wiskunde
We werken met een realistische reken- en wiskundemethode: De Wereld in Getallen. We willen hiermee bereiken dat kinderen rekenproblemen vanuit hun dagelijkse leefwereld herkennen. Een voorbeeld uit de praktijk spreekt de kinderen aan, het gaat ergens over. Natuurlijk leren ze ook handig tellen, de tafels, cijferen, breuken, procenten, enzovoort.

Taal
We werken in alle groepen met de methode Staal. Staal Spelling biedt veel structuur in een doorgaande lijn voor spelling en grammatica. Deze combinatie is uniek, maar heel logisch. De aanpak (didactiek José Schraven) is bewezen effectief. Staal Taal werkt aan woordenschat, spreken/luisteren en stellen. Dit gebeurt vanuit betekenisvolle thema’s. Er is veel ruimte voor samenwerken, creativiteit en spreekvaardigheden. Vanuit het thema wordt toegewerkt naar een eindresultaat dat de leerlingen presenteren (mondeling of schriftelijk).

Schrijfonderwijs
Vanaf groep 3 wordt er gewerkt met de methode Klinkers. De kinderen leren in eerste instantie schrijven met een potlood.

Wereldoriëntatie
Naast de methode Blink werken we met concreet materiaal uit onze omgeving. We maken gebruik van De Poelboerderij en het Zaans Natuur- en Milieucentrum.

Cultuureducatie
Alle leerlingen komen in hun basisschoolperiode in aanraking met alle disciplines van cultuureducatie, te weten beeldende kunst, erfgoed, muziek, dans, literatuur, drama en media-educatie. In dit kader brengen we met elke groep één á twee keer per jaar een bezoek aan een museum of culturele instelling, zoals Honing Breethuis, Anne Frank Huis en Rijksmuseum.

Muziekonderwijs
De kinderen van groep 6 maken kennis met een instrument onder begeleiding van een muziekdocent van Muziekschool Waterland. Thuis wordt er geoefend en ook op school staan instrumenten. Na vijftien lessen volgt er een optreden en we hopen dat kinderen muziek blijven maken. In alle groepen stimuleren we het plezier in zingen door middel van de digitale methode 123 Zing.

Ontmoetingsonderwijs
Met het ontmoetingsonderwijs willen we de kinderen kennis laten maken met verschillende levensovertuigingen. De kinderen van groep 7 en 8 krijgen lessen die verzorgd worden door vertegenwoordigers van verschillende overtuigingen.

Bewegingsonderwijs
Wij hechten veel belang aan beweging omdat dat belangrijk is voor de motorische ontwikkeling. Motorisch vaardig zijn is van belang bij het ontdekken en verkennen van de omgeving om je heen. Maar de effecten van bewegen zijn veel breder. Zo heeft bewegen effect op de gezondheid en is bewegen van belang bij de ontwikkeling van de hersenen. Daarnaast is bewegen belangrijk bij het leren van taal en sociale omgang met leeftijdsgenootjes. Wij spelen elke dag buiten op het schoolplein en alle leerlingen krijgen twee keer per week gym.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend Onderwijs 
Ons doel is voor de leerlingen onderwijs op maat te bieden. Uitgangspunt daarvoor zijn de onderwijsbehoeften van de leerling. Wij stemmen het onderwijsaanbod daar zo goed mogelijk op af.

Meer handen in de klas
Binnen onze school zijn onderwijsassistenten en een leraarondersteuner werkzaam. Zij worden ingezet om de basisondersteuning van onze school te versterken. Onderdeel hiervan is dat zij de leerkrachten structureel ondersteunen in de klas, ‘meer handen in de klas’.

Wat doen we als uw kind meer nodig heeft
De onderwijsbehoefte van uw kind staat bij ons centraal. Voor leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte, passen we het onderwijsaanbod waar mogelijk aan. In eerste instantie ligt hierbij de verantwoordelijkheid bij de groepsleerkracht. Soms heeft de groepsleerkracht hierbij ondersteuning nodig van de intern begeleider. De intern begeleiders ondersteunen de leerkracht bij het begeleiden van de groep en met name de leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte. De beslissing omtrent verlenging van de kleuterschoolperiode en zittenblijven ligt bij de directie van de school.

Uw kind heeft speciale hulp nodig
Soms hebben leerlingen een meer complexe onderwijsbehoefte. Voor die leerlingen vraagt de school hulp en advies van deskundigen binnen en buiten de school en dit wordt in het Breed Ondersteuningsteam (BOT) besproken. Het BOT komt ongeveer zes keer per jaar bij elkaar. Wij hechten op school grote waarde aan de mening van ouders. Ouders worden daarom uitgenodigd om bij de bespreking in het BOT aanwezig te zijn, hun mening te delen en met ons mee te denken. Binnen het BOT wordt gekeken welke ondersteuning uw kind nodig heeft. Om goed zicht te hebben op de onderwijsbehoefte van uw kind, kan het nodig zijn eerst onderzoek te doen. De volgende mensen nemen deel aan het BOT: directeur, intern begeleider, betreffende leerkracht, schoolondersteuner in dienst van het Samenwerkingsverband  en contactpersoon jeugdteam van het Centrum Jong. Indien gewenst kunnen andere deskundigen worden uitgenodigd.

Extra ondersteuning
Wij kunnen op de volgende gebieden ondersteuning aanvragen voor een leerling: expertise, aandacht en tijd, voorzieningen, gebouw en samenwerking met externe organisaties. Dit doen wij in overleg met ouders. Als de basisondersteuning niet genoeg is vragen wij een Onderwijsondersteuningsaanbod (OOA) aan.

(Hoog)begaafde leerlingen
Binnen de ontwikkelingen van Passend Onderwijs is het onze taak tegemoet te komen aan de onderwijsbehoefte van de begaafde leerlingen. Wij werken met het Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid (DHH).
Dit is een instrument dat ons ondersteunt bij het signaleren en adviseren met betrekking tot (hoog)begaafde leerlingen. De leerkracht en intern begeleider bekijken samen welke leerlingen voor de extra activiteiten in aanmerking komen. Ook de ouders betrekken wij nauw bij de ontwikkeling van hun (hoog)begaafde kind.
In de klas gaan deze leerlingen na een korte instructie aan het werk, wordt de reguliere lesstof compact gemaakt en krijgen zij extra lesstof aangeboden. Regelmatig nodigen wij externe specialisten uit die door consultaties en workshops zorgen dat wij ons onderwijsaanbod nog beter kunnen laten aansluiten bij de behoeften van de begaafde leerlingen. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school werkt waar nodig samen met externe specialisten vanuit het samenwerkingsverband.
Door steeds meer groepsdoorbroken instructies op niveau te organiseren, kunnen kinderen beter ondersteund worden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

OBS De Eendragt beschikt over een inpandige peuterspeelzaal, waar Baloe zorg voor draagt. De meeste kinderen die deze peuterspeelzaal of peuteropvang bezoeken stromen door naar onze school. De peuteropvang is een goede voorbereiding op de basisschooltijd en zorgt voor een soepele, ontspannen instroom in het basisonderwijs. De peuteropvang is geopend tijdens schoolweken.

Op de peuteropvang van Baloe, locatie OBS De Eendragt, wordt voor- en vroegschoolse educatie (VVE) verzorgd. Dit is bedoeld voor peuters van 2,5 tot 4 jaar met een risico op een onderwijsachterstand, maar vanzelfsprekend zijn alle kinderen van 2 tot 4 jaar hier welkom. VVE is tenslotte goed voor alle jonge kinderen.

Een VVE-indicatie wordt afgegeven door Centrum Jong. Het accent bij VVE ligt op het gebied van de taalontwikkeling. De pedagogisch medewerkers bieden de kinderen een omgeving die de taalontwikkeling spelenderwijs stimuleert.

Terug naar boven