Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De lessen in de ochtend tussen 8.30 uur - 12.00 uur betreffen zoveel mogelijk de cognitieve vakken (rekenen, taal, spelling, begrijpend lezen). In de middaguren van 12.30 uur - 14.00 uur bieden wij "Wereldtijd", waar zoveel mogelijk de zaakvakken (aardrijkskunde, geschiedenis, sociale emotionele ontwikkeling, techniek, ICT, muziek, creatief, projecten) aan bod zullen komen. Tevens kan er groepsdoorbroken aanbod plaatsvinden.
De school verzorgt de lessen bewegingsonderwijs door middel van een vakleerkracht die daartoe bevoegd is. De groepen 4 t/m 8 driemaal per week, groep 3 tweemaal per week en de 4 groepen 1/2 éénmaal per week. De overige gymnastiek- en bewegingslessen in de kleuterbouw worden in de speelzaal door de eigen leerkracht gegeven. Tevens krijgen de leerlingen de mogelijkheid om vanuit school mee te doen aan de georganiseerde sporttoernooien in Wormer.
Muzieklessen worden, naast de lessen van onze eigen vakdocent muziek, ook door de leerkrachten zelf verzorgd en door docenten van de muziekschool Waterland. Deze instrumentale lessen in groep 5 worden door de drie of vier medewerkers van de muziekschool verzorgd.
Het schooljaar 2022-2023 zal mede in het teken staan van het Agora sportjaar, extra lessen techniek, meer- en hoogbegaafdheid en de Kanjertraining.
De kleutergroepen gymmen 1 keer per week bij de vakleerkracht gymnastiek in de grote gymzaal en hebben daarnaast nog minimaal 1 keer per week gymles van hun eigen leerkracht.
Agora Support Passend Onderwijs (ASPO)
ASPO is een uniek organisatie onderdeel binnen Agora en staat volledig ten dienste van de scholen. Scholen kunnen vanuit hun ondersteuningsteam signaleren dat er hulp nodig is voor een leerling. Bij ASPO kunnen ze terecht met vragen over leerlingen waarbij extraondersteuning/onderwijsbehoefte bestaat. De ondersteuning wordt gegeven door ASPO in de vorm van een onderwijsarrangement. Dit kan bijvoorbeeld gaan over gedrag, leerontwikkeling, motoriek en langdurig zieken. In ASPO zit personeel dat voor kortere of langere tijd kan worden ingezet in scholen. Deze specialisten onderwijsarrangementen kent een onderverdeling in:
- de onderwijs consulenten en begeleiders;
- de logopedisten;
- de psycholoog en de orthopedagogen;
- de schoolmaatschappelijk werkers.In het School Ondersteunings Profiel (SOP) staat beschreven op welke manier WormerWieken haar ondersteuning ingericht heeft. In de bijlage of op de website www.wormerwieken.nl vindt u het SOP.
Onze school is deelnemer van het platform VVE dat door de gemeente Wormerland geïnitieerd is. Vanuit dit platform wordt beleid/gemeentelijke visie gemaakt op het gebied van VVE. Tot op heden vraagt onze populatie leerlingen geen specifiek VVE-aanbod.
Wij werken nauw samen met de twee naast de school liggende kinderopvangorganisaties. Er is regelmatig onderling overleg over bijzonderheden en ontwikkelingen.
Wij gebruiken op school het leerlingvolgsysteem "KIJK!" voor groep 1 en 2, die alle leerlijnen beschrijft. Elke lijn is opgedeeld in zeven fasen, gekoppeld aan de verschillende leeftijden (telkens een half jaar). De leerkracht geeft op basis van observatie aan in welke ontwikkelingsfase een kind zich bevindt. Bij de beoordeling van eventueel aanwezige risicofactoren kan gebruik worden gemaakt van een gedetailleerde checklist. Bij de ontwikkelingslijnen moet de leerkracht zelf een inschatting maken op basis van de gedane observaties en deze vergelijken met de kenmerken die bij de verschillende fasen worden gegeven.
Kijk! geeft een beeld van de totale ontwikkeling van kinderen. Er is een koppeling van de themaplanning naar de groepsplannen. De doelen die het in een bepaalde periode betreft worden gekleurd weergegeven. Binnen de activiteiten in de groep, die voortkomen vanuit de groepsplannen en de themaplanning, zijn de ontwikkelingslijnen (vanuit het observatie en registratiemodel) terug te vinden.