Basisschool St Ludgerus

Weverswei 4a 8711 GP Workum

  • Schoolfoto van Basisschool St Ludgerus
  • Schoolfoto van Basisschool St Ludgerus
  • Schoolfoto van Basisschool St Ludgerus

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op de Sint Ludgerusschool doen alle leerlingen van groep 8 mee aan de IEP-doorstroomtoets. Met deze toets laten de leerlingen zien op welk niveau ze kunnen uitstromen naar het voortgezet onderwijs. We zien in de uitslag vaak een bevestiging van onze verwachtingen. In de loop van de 'schoolloopbaan' hebben we al een goed beeld van de prestaties van de leerling gekregen. Die gegevens zijn voor ons de basis om een advies voor het voortgezet onderwijs aan de ouders te geven.

De opbrengsten van de eindtoetsen van de afgelopen jaren zitten al jaren boven het landelijk gemiddelde. 

Plaatsingswijzer

De basisschool adviseert je over welk niveau het beste bij je kind past. De scholen van Voortgezet Onderwijs plaatsen de leerlingen. Om ervoor te zorgen dat scholen goed kunnen adviseren en plaatsen, hebben scholen van Primair en Voortgezet Onderwijs de ‘Plaatsingswijzer’ ontwikkeld. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Zie hoofdstuk 3. Ondersteuning voor leerlingen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voor het geven van een advies voor het voortgezet onderwijs maken wij gebruik van de plaatsingswijzer. De resultaten van groep 6, 7 en 8 worden hierin meegenomen om nauwkeurig het niveau van uitstroom te bepalen.

Naast de gegevens van de plaatsingswijzer kijken we ook naar de hele 'schoolloopbaan' van het kind bij ons op school. Een kind is gelukkig méér dan alleen het cijfer van de toetsgegevens.

De doorstroomtoets in groep 8 wordt in februari afgenomen. De toets die wij hiervoor gebruiken is de IEP toets. Zie voor meer informatie over deze toets op blz. 30.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Doel van de Kanjertraining op school is de sfeer in de klas goed te houden (preventief), of te verbeteren (curatief).

Subdoelen zijn:

- Bevordering van vertrouwen en veiligheid in de klas;

- Versterking van sociale vaardigheden bij de leerlingen;

- Beheersing door leerlingen van verschillende oplossingsstrategieën in pesten en andere conflicten, waardoor dit afneemt of voorkomen wordt. (Ook mediation);

- Bewustwording van eigenheid bij de leerlingen: Ik doe mij niet anders voor dan ik werkelijk ben;

- Verantwoordelijkheid nemen;

- Bevordering actief burgerschap en sociale integratie.

Het is een trainingsprogramma waarin veel ruimte is voor de autonomie van het kind. De ervaring leert dat nagenoeg alle kinderen (een zeldzame uitzondering daargelaten) zich autonoom en authentiek wil ontwikkelen op een positieve manier. Daarbij is niet alleen een goede pedagogische relatie met de leerkracht een vereiste, maar ook een veilige sfeer in de klas, zodat de kinderen tot hun recht kunnen komen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen in eigen kunnen
  • Sociaalvaardig
  • Oplossingsgericht

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Onze school is opgenomen in het basisarrangement van de onderwijsinspectie. Dat betekent dat de inspecteur onze school eens in de 4 jaar bezoekt voor een uitgebreid onderzoek. Het laatste bezoek was in februari 2012. Zie hiervoor bijgaand verslag.

Terug naar boven