Dorpsschool

Lijsterstraat 6 8471 DN Wolvega

Schoolfoto van Dorpsschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Data eindtoets 2022:
Actuele schoolweging = 35,59
Aantal leerlingen die de eindtoets heeft gemaakt = 9

Schoolnorm 1F = 85% Schoolscore 1F = 88,9%  
Schoolnorm 1S/2F = 37,5%  Schoolscore 1S/2F = 33,3%

Leesvaardigheid: 1F = 88,9%  2F = 55,6%
Taalverzorging: 1F = 88,9% 2F = 33,3
Rekenen: 1F = 88,9% 1S = 11,1

Toelichting:
De overheid bepaalt per school welke resultaten zij moet behalen. Dat noemen ze de signaleringswaarde. Deze wordt o.a. op kenmerken van onze leerlingen bepaald. Wij scoren ruim boven deze normen. Daar zijn we trots op. Ons onderwijs is effectief. 

Binnen onze bestuur zien we een dalende trend in de resultaten  van het rekenonderwijs. Ook bij ons op school. Het percentage van leerlingen die 1S halen (Havo/VWO) moet omhoog. Met de subsidie basisvaardigheden hebben we extra middelen om dit doel te bereiken. We zetten dit jaar in op de kwaliteit van de rekenlessen, waarbij we ons specifieker richten op deze doelgroep. We laten ons hierbij begeleiden door een onderwijsadviseur en de extra inzet van de methode Met Sprongen Vooruit. 

De gemiddelde resultaten van onze eindtoets zijn niet altijd representatief voor 8 jaar onderwijs op onze school. Wij zijn een school waar regelmatig kinderen tussentijds instromen. De instroom van een nieuwe leerling in de bovenbouw heeft altijd effect op de opbrengsten. We hebben namelijk kleine groepen. Het resultaat van 1 leerling heeft qua percentage een groter effect op onze eindopbrengsten.  

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Cito Leerling in Beeld
Tweemaal per jaar (januari en juni) worden er toetsen afgenomen die los staan van onze methoden. Wij gebruiken hiervoor het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld van CITO. Bij Leerling in beeld horen uiteenlopende toetsen, die de leerkracht goed inzicht geeft in de groei van iedere leerling. Zo weet de leerkracht precies waarbij een leerling wat extra hulp of juist meer uitdaging nodig heeft. Zo krijgt iedere leerling bij ons op school de aandacht en afstemming die nodig is. Met de gegevens uit deze toetsen volgen wij naast de ontwikkeling per leerling, ook die van de groepen en van de school als geheel.

Methodetoetsen 
Voor onze schoolvakken werken wij met diverse methodes. Bij deze methodes horen methodegebonden toetsen. Deze toetsen controleren na ieder onderdeel (hoofdstuk, blok, thema) in welke mate de leerling de aangeboden kennis en vaardigheden uit de methode beheerst. Op basis van deze data stelt de leerkracht vast of de doelen zijn bereikt of dat er nog extra acties nodig zijn. 

Periodeplanning
Wij werken opbrengstgericht. Onze school werkt daarom met periodeplanning. Dat betekent dat wij het schooljaar opdelen in 4 perioden van 10 weken. Per periode leggen wij voor onze groepen streefdoelen vast op drie niveaus; basis, intensief en verdiept. Dat doen leerkrachten beredeneerd op basis van data uit de toetsen en hun eigen observaties.

De aanpak en afstemming wordt per vak bepaald door onze kwaliteitskaarten. De doelen en leerlijnen van de methode zijn leidend voor de periodeplanning. Daarnaast worden in hiaten vanuit de voorgaande Citotoets in het plan opgenomen. De leerkracht legt voor ieder niveau vast hoe er de komende periode aan de doelen worden gewerkt. Tijdens de uitvoering van de periodeplanning wordt de aanpak en ontwikkeling van de doelen geëvalueerd. De leerkracht beschrijft na iedere tussentijdse evaluatie welke interventies worden gedaan om de doelen te behalen.

Week en dagplanning
In de klas is de leerkracht dagelijks bezig met het begeleiden van leerlingen. Vanuit de periodeplanning vertalen leerkrachten de doelen en het lesaanbod naar een weekplanning en dagplanning. De groepsleerkracht volgt dagelijks de ontwikkelingen van de leerlingen doormiddel van observaties, het beoordelen van het dagelijks werk, toetsen die bij de methoden horen en toetsen die los staan van de methoden. Door dagelijkse evaluatie van deze data signaleren leerkrachten leerlingen die extra begeleiding bij de actuele doelen nodig hebben. Voor deze leerlingen wordt in de volgende dagen extra begeleidingsmomenten ingepland. Het is mogelijk dat leerlingen een aangepaste instructie of aangepaste taak krijgen. Het gaat hier om extra hulp bij een kleine leerachterstand, die in korte termijn op te lossen is. De leerkracht zal op deze wijze in de ondersteuningsbehoefte van de leerling voorzien. De begeleiding van leerlingen vindt in principe plaats in de klas door de leerkracht. Onder verantwoordelijkheid en aansturing van de leerkracht kan extra ondersteuning ook gedaan worden door een andere leerkracht of onderwijsassistent.

Portfolio 
We betrekken leerlingen en ouders (tussentijds) bij de resultaten. Het portfolio is daarvoor het middel. Ons rapport is onderdeel van het portfolio. De kinderen krijgen twee keer per jaar een portfolio. De  beoordelingen in het portfolio zijn gebaseerd op observaties, methode gebonden toetsen en de toetsen van het leerlingvolgsysteem (Cito Leerling in beeld). In januari en juni zijn de portfoliogesprekken. De leerlingen krijgen het portfolio voor het portfoliogesprek mee naar huis. De leerlingen presenteren thuis het portfolio aan de ouders. Daardoor kunnen ouders en de leerling samen goed voorbereid het gesprek met de leerkracht aangaan. 

Zelfevaluatie 
Wanneer de Cito Leerling in beeld toetsen zijn afgenomen analyseren wij halfjaarlijks onze opbrengsten. De gezamenlijke zelfevaluatie doen wij met het hele team. Hiermee houden wij zicht op de ontwikkeling, ambities, onze kwaliteiten en verbeterpunten. Op basis van deze zelfevaluatie stellen wij de doelen voor de komende periode bij. De leerkrachten vertalen dit naar een nieuwe periodeplanning.  De vergadering wordt geleid door de directeur en de intern begeleider.

De directeur en de intern begeleider stellen na afloop een rapportage zelfevaluatie op. De bevindingen worden verantwoord aan ons bestuur Comprix, onze medezeggenschapsraad en de onderwijsinspectie. In dit rapport komt informatie over de opbrengsten uit de Cito afname in januari (M-toetsen). De directeur verbindt aan de beschikbare overzichten conclusies voor een vervolg (kwaliteitsbeleid en jaarplan). Een bezoekende inspecteur wordt de laatste versie van deze rapportage voorgelegd.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Bij de start van groep 7 begint uw kind toe te werken naar de overgang naar het voortgezet onderwijs. Uw kind gaat zich oriënteren op de verschillende scholen voor voortgezet onderwijs. Dat doen zij onder andere door het bezoeken van de open dagen. Voor ouders organiseren wij samen met de scholen voor voortgezet onderwijs in Wolvega een voorlichtingsavond. De overgang naar het voortgezet onderwijs is voor kinderen en ouders soms spannend. Uw vragen en opmerkingen zijn daarom altijd welkom bij de groepsleerkracht of intern begeleider.

Plaatsingswijzer
Voor het bepalen van het schooladvies gebruiken wij de Plaatsingswijzer. Vanaf groep 3 maken onze leerlingen in januari en juni een toets van Cito leerling in beeld. De resultaten van deze toetsen worden vanaf groep 6 opgenomen in de Plaatsingswijzer. Rekenen en begrijpend lezen tellen hierbij zwaarder. De Plaatsingswijzer is een hulpmiddel om tot een goed doordacht en goed onderbouwd advies te komen. Bij het opstellen van het advies voor een kind wordt natuurlijk veel meer informatie betrokken. Bijvoorbeeld over de werkhouding, de motivatie en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Alle beschikbare informatie over het kind leidt dus tot het uiteindelijke advies. De leerkracht verbindt de resultaten in de Plaatsingswijzer met de andere aspecten van ontwikkeling.
De Plaatsingswijzer wordt vanaf eind groep 6 met de leerlingen en ouders besproken. Dit doen we in de portfoliogesprekken. Door de portfoliogesprekken en kindgesprekken krijgen u en uw kind inzicht in welke richting uw kind zich ontwikkelt. Voor meer informatie over de Plaatsingswijzer verwijzen wij u naar de groepsleerkracht, intern begeleider of de website www.plaatsingswijzer.nl .

Slotoffensief
Het slotoffensief start in groep 7. Dit houdt in dat wij samen met de leerling en ouders toewerken naar een passende uitstroombestemming. Daarbij gaan we uit van hoge verwachtingen. We willen uw kind zoveel mogelijk eigenaar laten zijn van de eigen ambitie en ontwikkeling. De leerkracht voert regelmatig met uw kind een kindgesprek. Door het kindgesprek krijgt uw kind meer zicht op de eigen doelen en ontwikkeling. De leerling bepaalt samen met de leerkracht of hij/zij op koers ligt, wat goed gaat en wat aandacht nodig heeft. Uw kind werkt hiervoor met een persoonlijk ontwikkelplan. In de portfoliogesprekken in groep 7 en groep 8 presenteert uw kind samen met de leerkracht de voortgang van het plan aan de ouders.

Leerwegondersteuning (lwoo) en praktijkonderwijs (pro)
Soms hebben leerlingen extra ondersteuning nodig in het voortgezet onderwijs. Binnen het vmbo wordt dit geboden in kleine groepen. De leerlingen in deze groepen krijgen extra aandacht. Dit noemen we leerwegondersteuning (lwoo). Deze leerlingen doen dit op een reguliere vmbo-school. Ze werken toe naar een gewoon vmbo-diploma dat toegang geeft tot het mbo.
Praktijkonderwijs (pro) is bedoeld voor leerlingen (tot en met 18 jaar) die wel een vak kunnen leren, maar voor wie het vmbo te zwaar is. Ook als ze daarbij extra ondersteund worden. Leerlingen in het praktijkonderwijs krijgen ook een diploma. Leerlingen stromen uit naar werk of gaan naar het mbo.

Leerwegondersteuning is geen onderdeel van ons schooladvies. Het geeft aan dat wij verwachten dat een leerling leerwegondersteuning nodig heeft op het vmbo. Eind groep 7 bespreken we met ouders of hun kind mogelijk baat heeft bij leerwegondersteuning of praktijkonderwijs. Deze leerlingen maken in januari een extra toets op het voortgezet onderwijs. Naast de basisvaardigheden, wordt ook het sociaal emotioneel en cognitief functioneren getoetst. In de rapportage wordt advies gedaan welke vorm van voortgezet onderwijs het beste past. Wij nemen dit over in ons definitieve schooladvies.

Wanneer vmbo niet mogelijk is, wordt plaatsing op het praktijkonderwijs onderzocht. Ons schooladvies praktijkonderwijs betekent geen automatische toelating. Het geeft alleen aan dat het praktijkonderwijs het best bij de leerling past. Naast ons schooladvies is ook een toelaatbaarheidsverklaring van het samenwerkingsverband nodig. 

Definitieve schooladvies
Wij willen recht doen aan elke leerling. Wij adviseren daarom realistisch en kansrijk. In oktober/november doen de leerlingen de toetsen van Cito Leerling in beeld. In januari worden u en uw kind uitgenodigd voor het definitief schooladvies. In dit gesprek vertelt de leerkracht op basis van de Plaatsingswijzer, de methodetoetsen, observaties en de kindgesprekken welke richting van voortgezet onderwijs bij uw kind past. Het definitieve schooladvies is bindend. Wanneer uw kind een hoger niveau scoort op de doorstroomtoets, passen wij ons schooladvies aan. Een schooladvies kan nooit naar beneden bijgesteld worden.

Passende plek voor leerlingen met extra ondersteuning 
Soms heeft een leerling extra ondersteuning nodig. Bijvoorbeeld leerlingen met een lichamelijke of verstandelijke beperking, langdurige of chronische ziekte, een gedragsprobleem of een leerstoornis. Een middelbare school kan zelf niet altijd de extra steun bieden. In dat geval zoeken wij samen met u een passende school voor uw kind. Een school moet een leerling die extra ondersteuning nodig heeft altijd een passende plek bieden. Dit heet de zorgplicht in passend onderwijs.

Doorstroomtoets
in de eerste twee weken van februari 2024 nemen wij de Doorstroomtoets (voorheen eindtoets) af. De doorstroom wordt door het ministerie van onderwijs verplicht gesteld. De doorstroomtoets is een bevestiging van ons schooladvies en biedt ons meer inzicht waar de leerling nog aan moet werken. Daarnaast meet de onderwijsinspectie met de eindtoets de opbrengsten van ons onderwijs. Wij werken met de doorstroomtoets van Route 8. De Route 8 doorstroomtoets bestaat uit de wettelijk verplichte onderdelen Leesvaardigheid, Taalverzorging en Rekenen. Deze deeltoetsen bepalen samen de eindscore en toetsadvies. De toets wordt digitaal afgenomen door de eigen groepsleerkracht.

Procedure voor aanmelding voortgezet onderwijs
Ouders schrijven zelf hun kind in op de school van hun keuze. De school voor voortgezet onderwijs neemt na aanmelding contact op met de ouders en de leerkracht. Wij geven de scholen een mondelinge toelichting van ons schooladvies en vertellen over de ondersteuningsbehoefte van uw kind.
Als uw kind toegelaten wordt, volgt een uitnodiging om een dag mee te draaien. Uiteraard verlenen wij hieraan onze medewerking. Het onderwijskundig rapport (OSO) op basis van ons leerling dossier wordt met inachtneming van wet- en regelgeving uitgewisseld met het de nieuwe school. Dit doen we nadat ouders het OSO gezien hebben en toestemming geven.
Om de effectiviteit van ons onderwijs en het vervolgsucces te meten, ontvangen wij vanuit het Voortgezet onderwijs de resultaten en schoolloopbaangegevens van onze oud-leerlingen. Zo blijven we betrokken bij onze leerlingen en meten we de kwaliteit van onze schooladviezen. 


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij zijn een gezonde school. Met het themacertificaat Welbevinden laten wij zien dat sociale veiligheid ons speerpunt is en wij dit goed op orde hebben. Onze school wordt door leerlingen, ouders en inspectie dan ook gewaardeerd om het goede pedagogische klimaat. In onze tevredenheidspeilingen en monitor sociale veiligheid worden sociale veiligheidsaspecten hoog gewaardeerd. Deze worden jaarlijks in het voorjaar afgenomen. 
(zie: https://scholenopdekaart.nl/basisscholen/wolvega/6895/dorpsschool/tevredenheid).
De sociale veiligheid meten wij jaarlijks met Kindbegrip van Parnassys. De rapportages hiervan worden besproken met de leerlingenraad, de MR en het team. Er heerst in onze school dan ook een fijne en gemoedelijke sfeer, waarin leerlingen zich gezien voelen. Wij zijn hier tevreden over. Een veilig gevoel is de basis voor ontwikkeling. 

Uitgangspunt in ons onderwijs is in verbinding staan met de ander, de groep, de school en zelfs de wijk. Wij willen een kansrijke toekomst voor onze leerlingen. Onze school is een oefenplaats voor sociale competenties en burgerschap.  Wij zetten in op zelfstandigheid, weerbaarheid, verantwoordelijkheid en (zelf)vertrouwen. Onze school is een leefgemeenschap, waarin leerlingen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin zij leren wat het betekent om een ‘democratisch burger’ te zijn. Voor ons betekent dit open staan voor en overbruggen van verschillen tussen mensen, een bijdrage leveren aan het algemeen belang, en actief verantwoordelijk willen zijn voor de gemeenschap. Daarmee ervaren onze leerlingen dat het uitmaakt dat ze er zijn, dat ze ‘er toe doen’. 

In onze aanpak willen we leerlingen leren:

  • op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen
  • constructief conflicten op te lossen
  • verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap
  • en open houding aan te nemen tegenover verschillen tussen mensen
  • volgens welke principes onze democratische samenleving is ingericht, en de sociale, emotionele en communicatieve vaardigheden die nodig zijn voor bovenstaande doelen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Iedereen hoort erbij
  • We lossen zelf conflicten op
  • Samen verantwoordelijk

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Samenvatting rapport onderwijsinspectie 2016 (laatste onderzoek)

O.B.S. Dorpsschool te Wolvega heeft haar kwaliteit op orde en de inspectie handhaaft het basisarrangement. De inspectie beoordeelt het schoolklimaat als goed. Hier zijn we trots op. 

  • De eindresultaten voor de kernvakken zijn voldoende. 
  • Het aanbod is breed en dekt de kerndoelen.
  • De school volgt alle leerlingen in haar ontwikkeling en geeft indien nodig (extra) ondersteuning.
  • Er heerst een taakgerichte en prettige sfeer in de groepen en de school. Ouders en leerlingen geven aan dat zij de school als veilig ervaren.
  • Directeur en team werken gezamenlijk aan de schoolontwikkeling waarbij ook ouders actief worden betrokken.

Terug naar boven