Dorpsschool

Lijsterstraat 6 8471 DN Wolvega

Schoolfoto van Dorpsschool

Het team

Toelichting van de school

Formatie en groepsverdeling schooljaar 2023-2024

Inzet van ons personeel doen wij vanuit visie.
Wij geloven dat kleuters profiteren van kleinschalige kleutergroepen. Zo krijgt iedere kleuter maximale aandacht en kan de leerkracht aansluiten bij de ontwikkelfase van het kind. Daarom werken wij met een kleine groep 1 en een groep 2. Wilma Baas is leerkracht van groep 1 en Marije Machiela is leerkracht van groep 2. Zij worden ondersteunt door onze onderwijsassistent Pietje Niehaus.   

Vanaf groep 3 werken wij met combinatiegroepen. In een combinatiegroep kunnen oudere en jongere kinderen elkaar helpen. Daarnaast leren onze leerlingen omgaan met uitgestelde aandacht. Dat heeft een positief effect op de zelfstandigheid en sociale ontwikkeling. In onze combinatiegroepen kunnen kinderen met een achterstand of voorsprong makkelijker profiteren van het aanbod van een andere groep. Naast de groepsleerkracht is er iedere dag extra ondersteuning in onze groepen door een leerkracht of onderwijsassistent. Zo krijgt ieder kind maximale aandacht.

Inzet van het team:  

  • Groep 3/4: Danielle Oosten (ma-vr) en Pietje Niehaus (ma-vr)
  • Groep 5/6: Lidy van der Eerden (ma-wo) en Chantal Bakker (di-vr)
  • Groep 7/8: Manon Eijer (wo-vr) en Stieneke de Jong (ma-di-vr)  

Inzet overige teamleden  

  • Johannes de Jong: Directeur: maandag t/m vrijdag  
  • Dieuwke Beltman: Intern Begeleider: maandag t/m woensdag.  
  • Jan Nijsingh: Conciërge: donderdag en vrijdag 
  • Timo Huisman: Gymdocent maandag 
  • Rita Schoonhoven: Gymdocent donderdag  
  • Aagje Kleefstra: GVO (middenbouw) woensdagochtend  
  • Sietse Luit: HVO (bovenbouw) vrijdagmiddag

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het onderwijs op onze school moet doorgaan. We willen uitval van lesdagen dan ook voorkomen. Door ziekte of verlof komt het soms voor dat de leerkracht van uw kind voor korte of langere tijd afwezig is. Dat willen we op een goede manier oplossen. Bij langdurige vervanging wordt er intern of extern altijd een structurele oplossing gezocht.

In de eerste plaats door de vervanging te regelen met een teamlid. Als dat niet lukt, dan proberen we een invalleerkracht in te zetten. Helaas wordt Dorpsschool ook geconfronteerd met het landelijke lerarentekort. Er zijn niet genoeg invalleerkrachten. De scholen binnen ons bestuur Comprix werken met een protocol waarin onderstaande stappen worden doorlopen.

  1. We schakelen een invalleerkracht in.
  2. Mocht er geen invalleerkracht beschikbaar zijn, dan proberen we eerst intern een oplossing te vinden. Gedurende de eerste dagen wordt de vervanging indien mogelijk intern opgelost. Dit kan bijvoorbeeld door de extra inzet van een eigen leerkracht, onderwijsassistent, directie of intern begeleider. Ook het samenvoegen van een aantal groepen of het verdelen van de leerlingen over groepen is een optie.
  3. Slechts in het uiterste geval hebben de leerlingen geen les op school. Dit scenario willen wij uiteraard zoveel als mogelijk voorkomen.  Mocht uw kind niet naar school kunnen, dan wordt u altijd tijdig geïnformeerd. Bij langdurige vervanging wordt extern naar een structurele oplossing gezocht.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ons schoolgebouw is ingericht vanuit onze visie. Het is modern, licht, open en toegankelijk ingericht. De witte kleur staat voor rust en de rode accenten voor ons activerend onderwijs. In onze school zien we elkaar aan het werk en spelen en werken we samen. Binnen en buiten de eigen groep. Onze leerlingen leren in een nette en opgeruimde school. De inrichting van onze school is gezellig, maar ook doelmatig. Ons mooie schoolplein is beschikbaar voor onze leerlingen en de kinderen in de wijk. Ook na schooltijd. Wij willen een ontmoetingsplek zijn voor onze leerlingen, ouders en omgeving. Een plek waar je ook buiten de schooltijden graag komt. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Met bovenstaand overzicht geven wij een indicatie. Kleuters leren bij ons spelenderwijs. Taal- en rekenactiviteiten zijn bijvoorbeeld vaak verweven met de motorische en creatieve ontwikkeling. 

Kleuters ontwikkelen zich sprongsgewijs. Wij observeren en volgen hen middels onze kleutermethode Onderbouwd. Per periode en lesweek stellen wij de onderwijstijd voor een bepaald vak vast. Zo sluiten wij in ons onderwijs en ondersteuning aan bij wat onze kleuters in die specifieke periode nodig hebben. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De hierboven beschreven uren per vakgebied gelden als richtlijn. De ondersteuningsbehoefte van onze groepen bepalen of een vakgebied meer onderwijstijd nodig heeft. De leerkrachten werken vanuit een periode- en weekplanning. Hierin evalueren en verantwoorden zij de geplande onderwijstijd. 

Wij zijn een taalrijke school. Dat betekent dat we in ons onderwijstijd maximaal aandacht besteden aan taal en lezen. De thema's van wereldoriëntatie gebruiken wij als uitgangspunt. Wij verweven ons taal- en leesaanbod met de andere vakken. De taal, woorden en teksten die passen bij het thema komen gedurende de schooldag steeds terug in ons onderwijs. In de uren voor lezen zijn ook de begrijpend leeslessen verwerkt. Onder taal verstaan wij ook spelling en grammatica.

Onder  Levensbeschouwing wordt gegeven door vakleerkrachten van HVO (Humanistisch Vormend Onderwijs) en GVO ( Godsdienstig Vormend Onderwijs). 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Extra ondersteuning is maatwerk. Leerlingen met een ondersteuningsvraag verdienen de aandacht die zij nodig hebben. Zij hebben recht zich kansrijk te ontwikkelen. Wij zijn gemotiveerd om dit op onze school te laten slagen, maar zijn ook eerlijk over de grenzen van onze mogelijkheden. Bij aanmelding van leerlingen met een extra ondersteuningsvraag onderzoeken wij altijd of wij kunnen bieden wat nodig is. Van daaruit maken we samen met ouders een plan van aanpak of zoeken we samen naar een passende onderwijsplek.

In ons schoolondersteuningsprofiel (SOP) staan de ondersteuningsmogelijkheden van onze school beschreven. Het SOP is samengesteld samen met het personeel van onze school. Na advies van de MR is het profiel door ons schoolbestuur vastgesteld. Het schoolondersteuningsprofiel maakt onderdeel uit van ons schoolplan. De ouders van onze school worden over de mogelijkheden voor (extra) ondersteuning op onze school geïnformeerd in de schoolgids en op de website van onze school.

Middels ons jaarlijkse zelfevaluaties stellen wij vast op welke gebieden onze expertise uitgebreid moet worden. Goede ondersteuning voor leerlingen is gebaat bij optimisme en hoge verwachtingen. We richten ons op de mogelijkheden van leerlingen, leerkrachten en ouders. Wezenlijke instrumenten zijn daarbij het vakmanschap van ons team en een goede samenwerking met ouders en andere betrokkenen. 

In ons samenwerkingsverband maken we onderscheid tussen de volgende varianten:

  • de basisondersteuning op de basisschool
  • de extra ondersteuning eveneens binnen de basisschool
  • plaatsing op een school voor speciaal basisonderwijs 
  • plaatsing op een school voor speciaal onderwijs cluster 3 en 4.

Onder basisondersteuning verstaan we de ondersteuning die door elke school binnen het samenwerkingsverband Friesland geboden wordt. Bij het bieden van extra ondersteuning werken we doelmatig, planmatig en cyclisch en vanuit de ondersteuningsbehoefte van de leerling. De ouders worden intensief betrokken bij onze aanpak. 

In de uitvoering van extra ondersteuning binnen onze school worden we ondersteunt door het ondersteuningsteam van de Stipe. In het ondersteuningsteam zitten consulenten jonge kind, gedrag, onderwijs en kwaliteit, NT2 en orthopedagogen. Zij hebben een ondersteunende en verbindende rol, waarbij de ontwikkelings- en ondersteuningsbehoeften van leerlingen en leerkrachten centraal staan.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We gaan dit schooljaar het werken met onze periodeplanningen dit schooljaar versterken. We willen opbrengstgericht gaan werken. Dat doen we doormiddel van OGW4D. Leerlingen willen niet alleen onderdeel zijn van de leefgemeenschap, maar ook van de leergemeenschap. Wij geloven dat leerlingen altijd het beste leren in interactie en verbinding met klasgenoten. Door opbrengstgericht te werken, willen wij alle leerlingen zo lang mogelijk op de leerlijn van de groep houden. Binnen de groep zorgen wij dat iedere leerling de passende ondersteuning krijgt. 

Onze aanpak ‘Opbrengstgericht werken in 4D’ draait om data, duiden, doelen en doen. Alles begint met het hebben van hoge verwachtingen van de leerlingen en het formuleren van ambities op schoolniveau. Deze vormen de basis voor het onderwijsaanbod en voor drie arrangementen die leerkrachten voor hun eigen groep vormgeven: basis, intensief en verdiept arrangement. Leertijd, leerstofdoelen, klassenmanagement en didactisch-pedagogisch handelen worden nauwkeurig afgestemd op de verschillende arrangementen. Zo krijgen alle leerlingen een passend aanbod dat aansluit op de schoolambities. Het denken in OGW4D wordt verwerkt in het format van onze periodeplanning. 

We laten ons tijdens dit traject scholen, adviseren en begeleiden door een adviseur van de CED groep. Wij kunnen deze intensieve begeleiding bekostigen vanuit de subsidie basisvaardigheden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Peuters en kleuters spelen en leren bij ons samen in een aantrekkelijke speel- en leeromgeving. Ze hebben een eigen ingang, plein en tuin. De ruimtes van de school en Kinderwoud lopen naadloos in elkaar over. Het team van de peuters en kleuters werkt nauw samen. Door gebruik te maken van elkaars kennis en expertise leveren zij samen een wezenlijke bijdrage aan kansengelijkheid. Kinderen ontwikkelen zich tussen hun tweede en zesde jaar vaak sprongsgewijs. Sommige peuters zijn al eerder toe aan school, anderen hebben meer baat bij een verlengde peutertijd. Door intensief samen te werken bieden wij jonge kinderen het beste van beide werelden.

De pedagogisch medewerker van Kinderwoud hoort bij ons team. De leerkracht van groep 1 komt ook bij de peuters. Voor de leerlingen is de overgang van peuters naar kleuters daardoor veel minder groot. Beide teams werken aan een doorgaande leerlijn, waarbij de 'knip' tussen de peuters en de kleuters steeds kleiner wordt. De kinderen en de ouders merken in onze school daarom weinig dat twee aparte organisaties onder één dak gehuisvest zijn.   

Onze peuteropvang biedt leerlingen extra ondersteuning in de ontwikkeling van de taalvaardigheid. Dit doen zij door de inzet van voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Kinderen met een VVE indicatie mogen vier ochtenden naar onze peuteropvang. Wanneer een leerling met een VVE indicatie aangemeld wordt voor onze school, wordt de ondersteuningsbehoefte van de leerling in kaart gebracht. De consulent jonge kind van De Stipe en onze intern begeleider zijn daarbij betrokken. Er wordt een ondersteuningsplan gemaakt voor de basisschool. In de kleuterperiode krijgen leerlingen met een VVE indicatie extra ondersteuning in en buiten de klas. Zo bereiden we kleuters optimaal voor op groep 3. 

Missie en visie 
De pedagogisch medewerkers en leerkrachten zijn in het schooljaar 2022-2023 tot een gezamenlijke visie gekomen. Vanaf schooljaar 2023-2024 zal invulling gegeven worden aan deze visie. Deze wordt steeds meer concreet en zichtbaar. 

Missie onderbouw: Ruimte om te leren door de vrijheid om te spelen…

Leren in de wereld te staan

Wij zijn voor jonge kinderen van 2 tot 6 jaar (peuters t/m groep 3) een veilige en geborgen leef- en leeromgeving. Bij ons voelen kinderen dat ze erbij horen en zichzelf kunnen zijn. Onze leerkrachten laten kinderen kijken naar zichzelf en de wereld (om hen heen). Zo verruimen kinderen met nieuwsgierigheid en respect hun blik.

Geloven in het eigen kunnen geeft zelfvertrouwen
Wij waarderen de eigenheid van jonge kinderen. Kinderen willen van nature zelf kunnen kiezen, ontdekken en doen. We stimuleren die drang tot zelfstandigheid actief. We geven kinderen de ruimte en leren ze vanuit kaders en duidelijke verwachtingen omgaan met vrijheid en verantwoordelijkheid. Dat doen we in een democratisch en positief klimaat waarin jonge kinderen een stem krijgen, open leren staan voor verschillen en conflicten vreedzaam leren oplossen.

Kleine en grote leersprongen
Jonge kinderen ontwikkelen zich met kleine en grote sprongen. De leeftijd van het kind is daarom niet leidend, maar dat wat het kind in de actuele ontwikkeling nodig heeft. Dit stellen wij vast door de kinderen dagelijks doelmatig te observeren en volgen en te vertalen naar aanbod.

Samen de wereld ontdekken
Kinderen ontwikkelen zich bij ons spelend. Zo ontwikkelen zij in ons onderwijs kennis, vaardigheden en (verborgen) talenten. Dat doen zij met kinderen uit de eigen groep, maar ook in verbinding met de andere kinderen in onze school. In een taalrijke thematische spel en leeromgeving sluiten we met beredeneerde leeractiviteiten aan bij de belevingswereld van jonge kinderen. We gebruiken onze lokalen, het speellokaal, het leerplein en ons schoolplein om kinderen te begeleiden in hun ontwikkeling. Kinderen leren in ons onderwijs van en met elkaar. Leren samenwerken is onderdeel van ons onderwijs. In de spel- en leeractiviteiten zijn kinderen wederzijds afhankelijk. Bij de ontwikkeling van leren betrekken we zowel de leerling als de ouders actief. Kinderen voelen eigenaarschap en ouders voelen zich medeverantwoordelijk.  

Onderwijsteam
Het onderbouwteam wordt gevormd door de professionals van onze peuters, kleuters en groep 3.  Zij werken vanuit gezamenlijke passie en hebben ruime ervaring en onderwijskundige expertise in het werken met jonge kinderen. Ze voelen zich samen verantwoordelijk voor (taal)rijk, onderscheidend en uitdagend onderwijs. Actieve begeleiding van spel en leeractiviteiten (in kleine groepen) is daarbij kenmerkend. Vanuit hoge verwachtingen sluiten zij aan bij de zone van de naaste ontwikkeling en ondersteuningsbehoeften van ieder kind.

Terug naar boven