Als Vreedzame school vinden wij het belangrijk om met elkaar in gesprek te blijven. In onze school lossen we conflicten voor alle partijen positief op. Soms is een meningsverschil te groot en is er hulp van iemand anders nodig is. Dat gebeurt tussen leerlingen, maar soms ook tussen ouders en school. Ouders kunnen bij een conflict dan een klacht indienen. Daarvoor is een klachtenregeling vastgesteld. De volledige tekst van de klachtenregeling is bij de directeur beschikbaar.
Hieronder wordt aangegeven waar u met klachten of opmerkingen terecht kunt:
- De groepsleerkracht van uw kind: Hij/Zij kent uw kind of de situatie het best en zal ook in veel gevallen voor een oplossing kunnen zorgen. Hebt u het gevoel dat u bij de groepsleerkracht geen gehoor krijgt, deze uw problemen niet kan oplossen of dat het een schoolprobleem is dan gaat u naar de directie of de contactpersoon klachten (intern begeleider).
- U bespreekt met de directie of de contactpersoon uw probleem. De klacht wordt onderzocht en er wordt gesproken met alle betrokkenen. Samen wordt naar een oplossing gezocht.
- Als ouders niet tevreden zijn over de manier waarop een probleem of klacht door de schooldirectie wordt opgepakt, kunnen zij contact opnemen met de vertrouwenspersoon. Mocht de kwestie dan nog niet naar tevredenheid kunnen worden afgerond, dan kan de klacht ingediend worden bij het college van bestuur van Stichting Comprix. De klachtenregeling van Stichting Comprix bevat de te nemen stappen en mogelijkheden voor het indienen van een klacht. Deze is te vinden op de website van Stichting comprix: www.comprix.nl/info-voor-ouders/klachtenregeling/
- Onze school is ook aangesloten bij een onafhankelijke klachtencommissie; De Landelijke Klachtencommissie onderwijs (LKC). De LKC onderzoekt de klacht en beoordeelt (na een hoorzitting) of deze gegrond is. De LKC brengt advies uit aan het schoolbestuur en kan aan haar advies aanbevelingen verbinden. Het schoolbestuur neemt over de afhandeling van de klacht en het opvolgen van de aanbevelingen de uiteindelijke beslissing.
Landelijke Klachtencommissie onderwijs
Postbus 85191, 3508 AD UTRECHT,
telefoon 030-2809590
www.onderwijsgeschillen.nl
info@onderwijsgeschillen.nl
Met deze procedure is de afhandeling van klachten in onze school gewaarborgd. Naast ouders en leerlingen kan een ieder die deel uitmaakt van onze school klachten indienen. Die kunnen betrekking hebben op gedragingen en beslissingen van het directie en personeel of het nalaten daarvan en ook op gedrag van anderen die deel uitmaken van onze school.
Melding misbruik, (huiselijk) geweld en kindermishandeling
De reguliere klachtenprocedure is vooral bedoeld voor geschillen. Hiernaast is er een centraal meldpunt vertrouwensinspecteurs voor alle klachten over seksueel misbruik, seksuele intimidatie, ernstig fysiek of geestelijk geweld: 0900-1113111.
Ook werken we met vertrouwenspersonen. In onze school is de intern begeleider Dieuwke Beltman contactpersoon ib.dorpsschoolwolvega@comprix.nl. De vaste externe vertrouwenspersoon is Anneke Westerhuis-Veenstra. Haar contactgegevens zijn: E-mail: a.veenstra@ggdfryslan.nl Telefoon: 06 – 31 64 92 79
Voor het handelen bij signalen van huiselijk geweld en kindermishandeling maakt Stichting Comprix gebruik van de Friese meldcode. Deze meldcode ligt op school ter inzage. Zie ook www.friesemeldcode.nl Heeft u klachten over personen (leerkrachten) dan is onderstaande procedure van toepassing: Klachten over personen (leerkracht): naar betreffende groepsleerkracht; kwestie niet opgelost: naar de directeur; kwestie niet opgelost: naar de MR; kwestie niet opgelost: naar de bestuursdirectie.
Veiligheidsbeleid
Op onze website (www.dorpsschoolwolvega.nl) vindt u het volledige Veiligheidsbeleid. Voor elke vaststelling of wijziging van de regels op het gebied van veiligheid, de gezondheid of welzijn is de voorafgaande instemming van de medezeggenschapsraad nodig. De medezeggenschapsraad en ook de oudervereniging kunnen een belangrijke rol spelen in het zorg dragen van goed veiligheidsbeleid.
Het aanstellen van een veiligheidscoördinator is een schoolkeuze: bij ons op school is geen veiligheidscoördinator aangesteld, derhalve is de directeur eindverantwoordelijk voor het veiligheidsbeleid. Op bestuursniveau is een preventiemedewerker aangesteld. Externe betrokkenen zijn: - Gemeente/ bestuur - Arbo Unie - GGD - Brandweer.
Onze school heeft vier opgeleide Bedrijfshulpverleners. Jaarlijks volgen zij een herhalingscursus om hun kennis te actualiseren. Ieder incident waarbij een BHV-er wordt ingeschakeld wordt genoteerd, waardoor we eventuele risicoplaatsen in en om de school duidelijk in beeld kunnen krijgen. Tevens wordt m.b.v. de map ”Veiligheid op school” jaarlijks een inspectieronde door de school gedaan, zodat we snel eventuele onveilige situaties kunnen verhelpen. Jaarlijks controleert de brandweer onze school op brandveiligheid. Op school ligt het Veiligheidsbeleid ter inzage. Hierin wordt in diverse protocollen aangegeven hoe wij omgaan met o.a. fysieke en emotionele veiligheid, veiligheid bij vervoer van en naar activiteiten georganiseerd door school, pesten, etc.
Toelating, schorsing en verwijdering
Een onderdeel van het veiligheidsbeleid is het het herstelprotocol. Daarin wordt het toelatings-,schorsings- en verwijderingsbeleid beschreven. Dit beleid ligt op school ter inzage. U kunt het opvragen bij de directie of intern begeleider.