Onze school is een omgeving waar mensen intensief met elkaar omgaan. Meningsverschillen zijn dan ook niet bijzonder en worden vaak in onderling overleg bijgelegd.
Soms is een meningsverschil van dien aard, dat iemand een klacht hierover wil indienen. Die mogelijkheid is er. Voor de school is een klachtenregeling vastgesteld. Deze is voor iedereen die bij school betrokken is in te zien.
De volledige tekst van de klachtenregeling ligt ter inzage op school. Het is van belang dat eventuele klachten kenbaar worden gemaakt.
Hieronder wordt aangegeven waar u met klachten of opmerkingen terecht kunt:
1.De groepsleerkracht van uw kind De groepsleerkracht kent uw kind of de situatie het best en zal ook in veel gevallen voor een oplossing kunnen zorgen. De groepsleerkracht is altijd eerste aanspreekpunt! Hebt u het gevoel dat: u bij de groepsleerkracht geen gehoor krijgt of deze uw problemen niet kan oplossen of het een schoolprobleem is, Dan gaat u naar;
2. De directie of de contactpersoon klachten U bespreekt met de directie uw probleem. Samen wordt naar een oplossing gezocht. Mocht u hier echter niet tevreden mee zijn, dan kunt u het probleem voorleggen aan:
3. Bestuur directie openbaar primair onderwijs Stichting Comprix, van Harenstraat 37, 8471 JC Wolvega.
4. De klachtencommissie Mocht de bij de bestuur directie ingediende klacht niet tot tevredenheid worden behandeld of opgelost, dan kan deze worden voorgelegd aan de landelijke Stichting Onderwijsgeschillen. De Stichting Onderwijsgeschillen onderzoekt de klacht en beoordeelt (na een hoorzitting) of deze gegrond is. De commissie brengt advies uit aan het schoolbestuur en kan aan haar advies aanbevelingen verbinden.
Het schoolbestuur neemt over de afhandeling van de klacht en het opvolgen van de aanbevelingen de uiteindelijke beslissing. U kunt een klacht rechtstreeks of via het schoolbestuur schriftelijk bij de Stichting Onderwijsgeschillen indienen. De interne contactpersoon kan u daarbij behulpzaam zijn als u dat wenst. Deze contactpersoon is de directeur.
Lees voor informatie over de contactpersoon de hier onderstaande alinea.
Op iedere school is tenminste één contactpersoon aanwezig. Een contactpersoon is een man of vrouw die op de hoogte is van het bestaan van de klachtenregeling en de werkwijze ervan. Deze contactpersoon is de "eerst-aanspreekbare" binnen de school.
Korte samenvatting klachtenprocedure:
A. Klachten over personen (leerkracht): ? naar betreffende groepsleerkracht; - kwestie niet opgelost: ? naar de directeur - kwestie niet opgelost: ? naar de mr. - kwestie niet opgelost:
? naar de bestuursdirectie
kwestie niet opgelost: ? klachtenregeling B.
Klachten over groeps/klasgebonden situatie (kind) ? zie bij A.
C. Klachten die de gehele school aangaan (zaken): ? naar de directeur; - kwestie niet opgelost: ? naar de mr. - kwestie niet opgelost: ? naar de bestuursdirectie -kwestie niet opgelost: ? klachtenregeling
De contactpersoon is alleen verantwoording schuldig aan het bevoegd gezag. De contactpersoon voor onze school is Rik van Galen.
Het schoolbestuur is sinds 1998 verplicht om te zorgen voor een klachtenregeling. Het gaat om een laagdrempelige voorziening voor klachten over het bestuur, het omgaan met leerlingen en het onderwijs. Daarmee is de uniformiteit in de behandeling van klachten, van welke aard dan ook, gewaarborgd. Naast ouders en leerlingen kan een ieder die deel uitmaakt van de schoolgemeenschap klachten indienen. Die kunnen betrekking hebben op gedragingen en beslissingen van het bestuur en personeel of het nalaten daarvan en ook op gedragingen van anderen die deel uitmaken van de schoolgemeenschap.
De algemene klachtenregeling is alleen van toepassing als andere mogelijkheden om gehoor te vinden voor een klacht zijn uitgeput. Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken in de school zullen in onderling overleg tussen ouders, leerlingen, personeel en schoolleiding op een juiste wijze worden afgehandeld. Indien dat echter, gelet op de aard van de klacht niet mogelijk is, of indien de afhandeling niet naar tevreden heeft plaatsgevonden, kan men zich wenden tot
De interne klachtencommissie van Stichting Comprix Postbus 119 8470 AC Wolvega Tel. 0561-691777 of Stichting Onderwijsgeschillen Postbus 85191 3508 AD Utrecht Tel. 030-2809590 www.onderwijsgeschillen.nl