Als school hebben we een meldingsregeling machtsmisbruik. Hieronder vallen klachten over discriminatie, racisme, agressie, geweld, (seksuele) intimidatie en (cyber)pesten. Het gaat om situaties tussen leerlingen onderling en tussen leerling en personeel. In de meldingsregeling zijn bepalingen opgenomen over contactpersonen, vertrouwenspersonen en de klachtencommissie. De klachtenregeling van stichting Tjongerwerven is opgesteld volgens de landelijke vastgestelde klachtenregeling.
Als ouder kunt u ontevreden zijn over bepaalde zaken op school. We gaan er vanuit dat we de meeste klachten in onderling overleg kunnen oplossen. We nodigen u van harte uit bij ontevredenheid eerst met de leerkracht in gesprek te gaan. Zijn de problemen op dit niveau niet op te lossen, dan kunt u contact opnemen met de directeur van de school. Het is niet de bedoeling dat de MZR of de OR hier een rol in spelen. Mocht het zo zijn, dat u ook met de directie niet tot een oplossing van uw probleem/klacht komt, dan kunt u zich in verbinding stellen met de klachtencontactpersoon van de school. Zij zal samen met u de klacht willen oplossen of zij verwijst u door naar een vertrouwenspersoon die aangesteld is door onze Stichting Tjongerwerven.
Vertrouwenspersonen
De vertrouwenspersoon fungeert als eerste aanspreekpunt voor leerlingen, ouders en personeels-leden bij vermoedens van of klachten met betrekking tot ongewenste intimiteiten. Op onze school is de coördinator vertrouwenspersoon: Gea de Boer en Esther Miedema
Externe vertrouwenspersoon
Onze school is voor de externe vertrouwenspersoon aangesloten bij GGD Fryslân. De vertrouwenspersoon handelt de klacht af volgens een vaste procedure, behandelt alle zaken strikt vertrouwelijk en is geen verantwoording schuldig aan de school. Hierdoor kan het kind en/of zijn ouder/verzorger vrijuit spreken en een klacht voorleggen.
Meer info
OP de website van GGD Fryslân (www.ggdfryslan.nl) kun je de folder Vertrouwenspersoon voor jongeren en Vertrouwenspersoon voor ouders downloaden. Vertrouwenspersoon voor onze scholen is: José Nederhoed. Zij is te bereiken bij GGD Fryslân via telefoonnummer 088 22 99 817 of via e-mail [email protected]
Klachtenprocedure (procedure volgens landelijk vastgestelde klachtenregeling)
Waar moet u zijn indien u een klacht heeft over zaken die de school betreffen? In de eerste plaats hopen wij, dat u de problemen met de betrokkene zelf bespreekt. Zijn de problemen niet op te lossen, dan kunt u uw beklag doen bij de schooldirecteur.
Mocht het zo zijn dat u met de directie niet tot een oplossing van uw probleem/ klacht komt, dan kunt u zich in verbinding stellen met de contactpersoon van de school (zie boven); Zij zal u indien nodig doorverwijzen naar een vertrouwenspersoon. De Tjongerwerven CPO heeft de volgende persoon bereid gevonden deze taak op zich te nemen:
Mw. Mr. J. Dijkstra, Paalakkers 12, 8426 GB Appelscha, 0516 - 433138
De vertrouwenspersoon kan de klacht via bemiddeling proberen op te lossen, of u begeleiden bij een verdere procedure. U komt dan terecht bij de klachtencommissie. Deze commissie is verplicht om volgens onderstaand schema te werken:
A. Mededeling aan: a. klager, b. aangeklaagde, c. bevoegd gezag (binnen vijf werkdagen na ontvangst van de klacht)
B. Binnen vier weken na ontvangst van de klacht een hoorzitting organiseren.
C. Binnen vier weken na de hoorzitting advies uitbrengen aan het bevoegd gezag.
Het bevoegd gezag neemt binnen vier weken na ontvangst van het advies (inclusief reactie mogelijkheid van de aangeklaagde) een besluit en doet mededeling daarvan aan:
a. klager
b. aangeklaagde
c. klachtencommissie
d. schooldirectie
NB. Het bevoegd gezag kan de klacht ook zelf afhandelen.