Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle speciaal basisonderwijs scholen</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/00b49709-bc09-4503-9945-fe4292ce5dd7" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Het klimaat van de school.
Het kind staat centraal in onze school. Kenmerken in de omgang met onze leerlingen zijn veiligheid, voorspelbaarheid en structuur. Een kind op onze school moet zich op zijn gemak voelen, dus graag naar school gaan. Op onze school doen we ons best alle capaciteiten van de kinderen te ontplooien. Dit kan alleen in nauw overleg met de ouders. Wij staan open voor elke vorm van opbouwende kritiek. Als school houden we rekening met de wensen van de ouders, maar we zullen ook eerlijk naar de ouders zijn als we aan hun wensen niet kunnen voldoen. Er wordt gestreefd naar een open en eerlijke communicatie en een goede samenwerking.
De pedagogische houding van de leerkracht.
We gaan er van uit dat ieder kind het goed wil doen. De manier waarop is niet altijd even handig. Als leerkracht heb je de taak om achter het gedrag van het kind te kijken. Om te achterhalen wat het kind beweegt om te doen wat hij doet. Eigenschappen van de leerkrachten zijn samengevat:Herkennen en erkennen, samen leren en ontwikkelen, flexibel, geduldig, minstens 3 stappen vooruit, creatief, nieuwsgierig/onderzoekend, focus, grenzen stellen, alert, scherp, professionele communicatie, overzicht, beredeneerde keuzes, zelfreflectie, kennis en expertise, geconcentreerd en verantwoordelijkheid.
School en veiligheid.
Agressie, geweld en seksuele intimidatie in het onderwijs zijn niet iets nieuws. Door een reeks gebeurtenissen in de afgelopen jaren is echter de aandacht in de media voor agressie en geweld in het onderwijs toegenomen. Toch worden te veel geweldsincidenten gebagatelliseerd of in de doofpot gestopt. Geweld, agressie en seksuele intimidatie komen in veel vormen voor. Het gaat, kort samengevat, om alle menselijk handelen, dat geestelijke, lichamelijk of financiële schade veroorzaakt bij een andere persoon of bij een organisatie zoals een school(bestuur).
Om tot een verbetering van de veiligheid en welbevinden van leerlingen en personeel in het onderwijs te komen is er, bovenschools, een schoolveiligheidsplan vastgesteld.
De aard van de werkzaamheden in de school maken een speciale benadering van de problematiek noodzakelijk. De meeste werknemers in de school hebben als professional ook een pedagogisch-didactische opdracht en als gevolg daarvan een duidelijke gezagsverhouding met leerlingen en hun ouders/verzorgers. De pedagogische en afhankelijkheidsrelatie tussen leraar en leerling (en tussen directeur en leerling) kan in de praktijk een bron zijn voor het ontstaan van agressie bij de leerling of diens ouders of verzorgers. Het schoolveiligheidsplan heeft daarom betrekking op alle werknemers, maar ook op leerlingen en ouders of verzorgers en is gericht op de preventie van en het optreden na incidenten.Het schoolveiligheidsplan geeft aan hoe de school moet handelen bij het:
- Voorkomen van incidenten. Hierbij worden preventieve maatregelen onder de loep genomen. De Arbo wet, Arbo dienst, Risico Inventarisatie & Evaluatie, GGD en de Arbo/ veiligheidscoördinator hebben hierin een belangrijke rol;
- Tegengaan van escaleren van incidenten. Er zijn protocollen opgesteld die aangeven hoe men moet handelen. Incidenten en ongevallen worden geregistreerd en eventueel bij de Arbeidsinspectie worden aangemeld. Indien de wet wordt overtreden wordt aangifte gedaan bij de politie.
- Begeleiden van slachtoffers van machtsmisbruik binnen het onderwijs. Hiervoor heeft de school een contactpersoon aangesteld en kan contact worden gezocht met de vertrouwenspersoon.
Het beleidsplan “School en Veiligheid” is op school aanwezig en kan worden ingezien